957 läst ·
10 svar
957 läst
10 svar
Förslag på takbyte. Rådvill. 😱
Vi ska till och lägga om vårt tak på huset.
Huset är ett Hultsfredshus byggt i början på 80-talet.
Idag är det betongpannor, läkt och masonit.
Jaghar haft 2 olika företag på förfrågan om att lägga om taket.
Den första företaget är ett lite större, väl etablerat företag i länet. Har varit verksamma i minst 30 år.
De vill riva av allt utom masoniten (under förutsättning att den är OK, han som tittade på jobbet bedömde att så var fallet)
Lägga på en diffusionsöppen takpapp och sen ny läkt och pannor.
Det andra företaget är en mindre lokalare byggfirma som varit branschen länge. Enligt deras utsaga så är det enda att göra att riva allt och sätta råspont, ny läkt och nya pannor.
Det är här jag blir rådvill, för när jag frågar varför han vill lägga råspont så blir svaret att det blir bäst så. Ingen vidare utläggning om varför.
Jag tror egentligen inte någon av företagen vill lura mig och båda lösningarna tror jag egentligen blir bra. Det jag oroa mig för är om valet skulle bli råspont så kanske vinden blir för tät och efterföljande problem där?
Ventilationen sköts av en Fläkt RDAA som sitter på vinden.
Känsla är också att de som vill råsponta egentligen mest gör det för att så gör vi alltid. Det blir ju klart dyrare att sätta råspont.
Vad säger den samlade expertisen?
Råspont eller lämna masoniten?
Den första företaget är ett lite större, väl etablerat företag i länet. Har varit verksamma i minst 30 år.
De vill riva av allt utom masoniten (under förutsättning att den är OK, han som tittade på jobbet bedömde att så var fallet)
Det andra företaget är en mindre lokalare byggfirma som varit branschen länge. Enligt deras utsaga så är det enda att göra att riva allt och sätta råspont, ny läkt och nya pannor.
Det är här jag blir rådvill, för när jag frågar varför han vill lägga råspont så blir svaret att det blir bäst så. Ingen vidare utläggning om varför.
Jag tror egentligen inte någon av företagen vill lura mig och båda lösningarna tror jag egentligen blir bra. Det jag oroa mig för är om valet skulle bli råspont så kanske vinden blir för tät och efterföljande problem där?
Känsla är också att de som vill råsponta egentligen mest gör det för att så gör vi alltid. Det blir ju klart dyrare att sätta råspont.
Båda alternativen är rätt och funkar på samma sätt. Råspont och papp blir dyrare och läggs oftast där du ska ha bandtäckt plåt osv. Förenklar arbetet om du har ränndalar och mycket genomförningar.V Vaderlanda skrev:Vi ska till och lägga om vårt tak på huset.
Difföppen duk eller masonite är en billig lösning som funkar på samma sätt, den ska samla upp den lilla kondensen som blir under plåt/pannor.
Många tycker det känns rejälare med råspont och väljer det.
Vad säger din plånbok? Skiljer ca 45-50” på rtt standard tak.
Lägger du råspont så tag inte diffusionsöppen takduk utan vanlig takpapp, Vattenånga vandrar genom duken in i råsponten och ger fuktskador, lät mig dumt nog övertalas av takfirman att välja takduk och det är iofs godkänt men avråds idag från. Har efter det tvingats använda avfuktare vid längre regnperioder för att hålla fukten på rekommenderad nivå.V Vaderlanda skrev:Vi ska till och lägga om vårt tak på huset.
För frihängande bruk eller direkt mot isoleringen verkar det inte vara något problem med takduk.
Jag har bara fått prisförslag från första byggaren än. Skulle kosta runt 340’ efter 100’ i rot. Handlar om ca 220 m2 tak. Kanske lite mer när det är garaget också.N Nickesågen skrev:Båda alternativen är rätt och funkar på samma sätt. Råspont och papp blir dyrare och läggs oftast där du ska ha bandtäckt plåt osv. Förenklar arbetet om du har ränndalar och mycket genomförningar.
Difföppen duk eller masonite är en billig lösning som funkar på samma sätt, den ska samla upp den lilla kondensen som blir under plåt/pannor.
Många tycker det känns rejälare med råspont och väljer det.
Vad säger din plånbok? Skiljer ca 45-50” på rtt standard tak.
De andra som vill råsponta har bara varit här och kollat än, men sa, utan att kolla under pannorna, att det ska vara råspont. Min känsla är som sagt de gör så för att det blir enklare och så har vi alltid gjort.
Säger inte plånboken alltid det billigaste och bästa? 😂
Därför är jag också kluven.
Nej, diffusionsöppen duk gällde bara förslaget där masoniten skulle vara kvar.B Bitterhetsakademin skrev:Lägger du råspont så tag inte diffusionsöppen takduk utan vanlig takpapp, Vattenånga vandrar genom duken in i råsponten och ger fuktskador, lät mig dumt nog övertalas av takfirman att välja takduk och det är iofs godkänt men avråds idag från. Har efter det tvingats använda avfuktare vid längre regnperioder för att hålla fukten på rekommenderad nivå.
För frihängande bruk eller direkt mot isoleringen verkar det inte vara något problem med takduk.
Det andra förslaget var bara vanlig papp.
”Det första” företaget kan det kanske vara ett av dem stora takföretagen? Typ Swedala tak osv? 220 kvm och 340 efter rot. Ja det var en saftig summa för att lägga betongpannor på duk. Ca 1200-1500 kr/kvm med råspont och pappa ligger jag på. Intressanta är också upplägget. Dubbla vindskivor? ingår målning? monterar dem underbeslag på alla genomförningar? Är det ränndalar? mm.V Vaderlanda skrev:Jag har bara fått prisförslag från första byggaren än. Skulle kosta runt 340’ efter 100’ i rot. Handlar om ca 220 m2 tak. Kanske lite mer när det är garaget också.
De andra som vill råsponta har bara varit här och kollat än, men sa, utan att kolla under pannorna, att det ska vara råspont. Min känsla är som sagt de gör så för att det blir enklare och så har vi alltid gjort.
Säger inte plånboken alltid det billigaste och bästa? 😂
Därför är jag också kluven.
Man får ta in många offerter och jämföra, en del slår till med helt hutlösa priser. Fick en offert på omläggning av tak där befintlig råspont användes som underlag och allt övrigt var av enkel standard, 420000 + 16000 för målning av vindskivor vilket skulle ske från skylift trots ställning . Till råga på allt gällde det "förmånliga" priset endast om jag skrev på snabbt för "snart kommer Trumpen och hans tullar och då blir allt jättedyrt".😠 Vet inte om det värsta var priset eller att bli behandlad som en total idiot men den firman kommer inte i fråga om jag ska ta in offerter i framtiden.N Nickesågen skrev:”Det första” företaget kan det kanske vara ett av dem stora takföretagen? Typ Swedala tak osv? 220 kvm och 340 efter rot. Ja det var en saftig summa för att lägga betongpannor på duk. Ca 1200-1500 kr/kvm med råspont och pappa ligger jag på. Intressanta är också upplägget. Dubbla vindskivor? ingår målning? monterar dem underbeslag på alla genomförningar? Är det ränndalar? mm.
Nej, det är ett lokalt byggföretag som nog inte tillhör de billigaste i segmentet, men har hört från flera håll att de är kompetenta och alltid gör bra jobb.N Nickesågen skrev:”Det första” företaget kan det kanske vara ett av dem stora takföretagen? Typ Swedala tak osv? 220 kvm och 340 efter rot. Ja det var en saftig summa för att lägga betongpannor på duk. Ca 1200-1500 kr/kvm med råspont och pappa ligger jag på. Intressanta är också upplägget. Dubbla vindskivor? ingår målning? monterar dem underbeslag på alla genomförningar? Är det ränndalar? mm.
Det blir 2 genomföringar kvar, 1 avluftning till avloppet och en huv till ventilationen. Har en skorsten som de ska plocka ner då jag aldrig mer i mitt liv ska elda med ved. Inte mer än i kaminen iaf. 😎
jag tror de lagt på en del extra för skorstenen.
Annars är det ju dubbla vindskivor, grundade och mellanstrukna. Vindskiveplåtar, stuprör och hängrännor.
Även plåtarbeten runt ett takfönster.
Ja dem sabbat förtroendet för oss hederliga snickare.B Bitterhetsakademin skrev:Man får ta in många offerter och jämföra, en del slår till med helt hutlösa priser. Fick en offert på omläggning av tak där befintlig råspont användes som underlag och allt övrigt var av enkel standard, 420000 + 16000 för målning av vindskivor vilket skulle ske från skylift trots ställning . Till råga på allt gällde det "förmånliga" priset endast om jag skrev på snabbt för "snart kommer Trumpen och hans tullar och då blir allt jättedyrt".😠 Vet inte om det värsta var priset eller att bli behandlad som en total idiot men den firman kommer inte i fråga om jag ska ta in offerter i framtiden.
Inte samma förutsättningar men nytt tak blev det.
Tätt äldre Schingeltak sen tidigare.
La på Planja plåttak ovanpå strö och bärläkten. Gjorde mesta plåtarbeten själv förutom en skopa och två huvar och beslag till skorstenen.
Lyssnade först med några byggfirmor. De låg på 250 - 300 000 kr.
Gjorde allt jobb själv. Sparade en hel del... Tid har jag mycket av och kom över en bra ställning, som jag senare sålde större delen av.
Kanske var lite OT.
La på Planja plåttak ovanpå strö och bärläkten. Gjorde mesta plåtarbeten själv förutom en skopa och två huvar och beslag till skorstenen.
Gjorde allt jobb själv. Sparade en hel del... Tid har jag mycket av och kom över en bra ställning, som jag senare sålde större delen av.
Kanske var lite OT.
Nja, kanske lite OT. Men det är helt klart intressant att höra hur andra gjort.H Hybro skrev:Inte samma förutsättningar men nytt tak blev det.
Kanske var lite OT.
För min del är det väl mest tiden som inte finns och eventuellt att det är lite väl stort projekt för mig att driva igenom själv.
Klicka här för att svara