Behöver input på olika lösningar till innertak på övervåningen. Hjälp mej att tänka kreativt!
Har skannat runt lite i forumet men inte hittat så mkt matnyttigt.

Bakgrund
Bygger ett större komplementhus på villatomt. Bygget är 1,5 plan lösvirke med med grusad carport och gjuten platta för garage, förråd/verkstad samt liten lägenhet med badrum på markplan samt sovloft till lgh och en "loge" på övervåningen. Öppet upp i nock från del av lgh. Totalt ca 150 m2 innertak med synlig nockbalk. 1/3 sovloft/öppet i nock och 2/3 "loge".
Taket är sputisolerat och har ångspärr. Takstolar cc 120 mm. Glespanel cc 30 cm. Syns på bild 1.
Utvändigt kommer komplementhuset så långt som möjligt likna ursprungliga villan när det gäller panel, tak, fönster. Behöver inte likna villans insida. Villan är en 20-talskåk renoverad för 20 år sedan. Komplementhuset 210810 finns på bild 2 och villan på bild 3.

Kulörer och mtrl val i övrigt
Väggar på övervåningen blir målad gips, huvudsakligen ngn vit kulör med kontrastfärg (t ex grönt). Logen kommer få ett enkelt golv och sovloftet troligen standard-parkett (t ex ek). I markplan får lgh grå klinker på golvet (lite betong-stil). Byggnaden har inga exklusiva materialval men jag har försökt hålla en skaplig kvalitet på bygget och varit mån om att kunna omdisponera ytorna vid behov.

Några exempel på innertak
  • Färdigmålade skivor med fals, typ Huntonit
  • Gips, spackel, målning
  • Pärlspont med ljus lasering (pärlspont finns i befintlig villas tak)
  • Råspont med ljus lasering
  • Tunn inredningsplywood (6-12 mm) med ljus lasering
Tacksam för kommentarer, förslag, bilder på era egna lösningar.

Budget kommer jag spräcka så jag försöker hitta prisvärda lösningar...
Undvik gärna pekpinnar om saker jag borde gjort annorlunda ;-)

Innertak under konstruktion med isolering och synliga takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt komplementhus i lösvirke med röd takpannebeläggning, vit fasad och synlig träkonstruktion.
Skapa konto
Vit villa med rött tegeltak, veranda och grönt gräs i framför huset.
Skapa konto

Jag hade försökt efterlikna befintligt material i huset.

Färdigmålad takpanel, spikpistol, klart!

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.