Hej!

Jag renoverar mitt badrum och ska nu dra rör till en duschblandare. Tidigare har det varit utapåliggande rör med anslutninsslang till duschblandare i duschkabin. Tanken är att jag nu ska ha dolda rör för en duschhörna.

Inkommande vatten är R12 där R10 rör är draget till toalettstol, handfat och till en enklare köksho.

Min tanke är att ha tre T-kopplingar som är 12 x 10 x 12. Tycker ni att detta är en godkänd lösning?

Är R12 Prisol-rör ett bra val för dold rördragning till duschblandare?

Har gjort en skiss med mina fantastiska photoshopskills

• Skiss över renoverat badrum där nya rördragningar för duschhörna visas med överlagda, färgmarkerade linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Jag förutsätter att du tänkt ha kopplingarna synliga, eller?

Just! Glömde helt biten med att jag tänkte ha en inspektionslucka där man kan komma åt de tre rörkopplingarna på andra sidan väggen. Det passar nämligen eftersom att diskhon sitter på andra sidan.

Bästa svaret

Du måste bygga in rören i en vattentät och inspekterar låda, lådan ska ha ett skvallerrör som mynnar ut så man lätt upptäcker ett eventuellt läckage.

Avgjort bäst och sannolikt enklast gör du detta med en färdig låda från tex LK och drar sedan rör-i-rör ut till dina förbrukare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.