"Luftföroreningar från vedeldning är minst lika farligt som utsläpp från trafiken."
Du kan läsa artikeln här: Forskning visar att vedeldande orsakar dödsfall
17 856 läst · 228 svar
18k läst
228 svar
Forskning visar att vedeldande orsakar dödsfall
Sida 1 av 16
-
På konsumentens sida · 2 360 inlägg 9 feb 2017 08:42
-
9 feb 2017 08:54 #2
Mycket forskning som i längden syftar till att förbjuda/begränsa något kommer ofta från någon verksamhet som kommer tjäna pengar på detta.
Vilka tror ni tjänar på detta? Värmepumpstillverkare? Politiker som vill ha mer skatt?- Laddar…
-
9 feb 2017 09:00 #3
Det är förvisso sant även om IVL, som gjort denna studie, verkar vara en seriös aktör. Men en fråga till Redaktionen, vem är det som beställt rapporten?
Redigerat 9 feb 2017 10:00 -
9 feb 2017 09:45 #4
Eldas det speciellt mycket i stockholmsområdet? Om man måste köpa färdighuggen ved finns ingen ekonomisk vinst med att elda ved. Finns den kompletta rapporten att läsa på nätet?
- Laddar…
-
-
9 feb 2017 10:05 #6
Poängen med vedeldning (i stadsområde) är ju dels att livskvaliteten ökar (mysfaktorn) och dels att det är viktigt att ha ett uppvärmningssystem som fungerar även när strömmen är utslagen.
I många storstäder är väl kontinuerlig vedeldning förbjuden redan? -
9 feb 2017 10:16 #7
Lönsamt att köpa kluven ved
Jag brukar köpa kapad och kluven ved som på en vintermånad har betalat sig, så att det skulle vara olönsamt har jag svårt att tänka mig. Elräkning på oeldad vintermånad ca 4500:-, elräkning på eldad vintermånad ca 1500:-, ved för en vinter ca 3000:-. (för tillfället eldar jag dock egen fälld, kapad och kluven ved från trädgården) P.S jag bor i villakvarter i stad. -
Medlem · Skåne · 2 649 inlägg 9 feb 2017 10:239 feb 2017 10:23 #8
http://www.ivl.se/toppmeny/pressrum...afik-storsta-hoten-mot-luften-i-staderna.html- Laddar…
-
9 feb 2017 11:00 #9
Läste rapporten nu och det är nästan så man kan tro att Elina gått en kurs i rubriksättning hos Aftonbladet
Dessutom tycker jag man drar en lite väl långtgående slutsatser med så bristfällig data:
Sidan 4:
- Laddar…
-
Medlem · Skåne · 2 649 inlägg 9 feb 2017 11:059 feb 2017 11:05 #10
Reagerade också på det. Man säger rätt ut att siffrorna för vedeldning är osäkra.
Sen har man använt olika mätmetoder för de olika städerna. Antalet eldstäder registrerade hos sotare borde inte reflektera något alls angående hur mycket man eldar i dem. Inte heller är "vedanvänding per kommun" en särskilt säker indikator. Ved torde vara en av de handelsvaror som säljs svart allra mest, lägg därtill all egenfälld ved som nog inte heller hamnar i någon statistikdatabas.
Så här; väldigt många eldar i dåliga eldstäder på dåligt sätt och skapar därmed hälsoproblem omkring sig. Det finns nog ingen som kan förneka detta. Men om man ska tala om detta på en statistisk nivå i en rapport om miljöproblem måste siffrorna vara bättre underbyggda. Nu buntar man ihop dem med relativt säkra siffror från biltrafiken där utsläppen är väl kända sedan lång tid. Det ger dem en legitimitet som de inte har anser jag.- Laddar…
-
9 feb 2017 11:38 #11
Ja, jag tycker inte denna rapporten lever upp till vad man kan förvänta sig när man läser på "Om IVL":
- Laddar…
-
9 feb 2017 12:26 #12
-
9 feb 2017 12:30 #13
Jag kommer nog fortsätta elda i min kamin de ca 10 gånger per vinter som det brukar bli tal om...
- Laddar…
-
9 feb 2017 12:38 #14
En gissning är att en stor del av utsläppen kommer från sur eldning i kaminer eftersom det var i ett stor stads område. Eldning i riktig vedpanna mot tank skulle vara intressant att veta hur mycket dom släpper ut då och alternativet kärnkraft är inte miljövänligare.
- Laddar…
-
Medlem · Skåne · 2 649 inlägg 9 feb 2017 12:539 feb 2017 12:53 #15
Är det klimatpåverkande gasers utsläpp man avser?
Är det utsläpp av partiklar, och vilken storlek då?
Eller dåliga lukter med eller utan hälsopåverkan?
Utsläpp av övriga ämnen till omgivning, avser man utsläppens lagring i jord/näringskedja, spridning i luft/vatten?
Vilket omfång avser utsläppen, är det vid själva energiutvinnandet eller hela processens livscykel (LCA, well-to-wheel,et.c.)?
Det är kanske bullervärden man avser?
Visuell förfulning?
Det är mycket som kvalar in under "miljö"..- Laddar…