Byggahus.se

Forskning visar att vedeldande orsakar dödsfall

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 360 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. Z
    Medlem · Småland · 177 inlägg

Zlade

Medlem
    Mycket forskning som i längden syftar till att förbjuda/begränsa något kommer ofta från någon verksamhet som kommer tjäna pengar på detta.
    Vilka tror ni tjänar på detta? Värmepumpstillverkare? Politiker som vill ha mer skatt?

3. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 182 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Det är förvisso sant även om IVL, som gjort denna studie, verkar vara en seriös aktör. Men en fråga till Redaktionen, vem är det som beställt rapporten?

Redigerat 9 feb 2017 10:00
  4. arneri68
    Medlem · stockholm · 1 253 inlägg

arneri68

Medlem
    Eldas det speciellt mycket i stockholmsområdet? Om man måste köpa färdighuggen ved finns ingen ekonomisk vinst med att elda ved. Finns den kompletta rapporten att läsa på nätet?

• Laddar…
  5. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Kunde inte hitta den på deras(IVL) hemsida i vart fall.

6. K
    Självbyggare · Skåne · 2 180 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Poängen med vedeldning (i stadsområde) är ju dels att livskvaliteten ökar (mysfaktorn) och dels att det är viktigt att ha ett uppvärmningssystem som fungerar även när strömmen är utslagen.

I många storstäder är väl kontinuerlig vedeldning förbjuden redan?

7. G
    Anonym

gäst

Anonym

Lönsamt att köpa kluven ved

Jag brukar köpa kapad och kluven ved som på en vintermånad har betalat sig, så att det skulle vara olönsamt har jag svårt att tänka mig. Elräkning på oeldad vintermånad ca 4500:-, elräkning på eldad vintermånad ca 1500:-, ved för en vinter ca 3000:-. (för tillfället eldar jag dock egen fälld, kapad och kluven ved från trädgården) P.S jag bor i villakvarter i stad.

8. T
    Medlem · Skåne · 2 649 inlägg

tompaah7503

Medlem
    • Laddar…
  9. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Läste rapporten nu och det är nästan så man kan tro att Elina gått en kurs i rubriksättning hos Aftonbladet ;)
    Dessutom tycker jag man drar en lite väl långtgående slutsatser med så bristfällig data:

Sidan 4:

10. T

tompaah7503

Medlem
    Reagerade också på det. Man säger rätt ut att siffrorna för vedeldning är osäkra.

Sen har man använt olika mätmetoder för de olika städerna. Antalet eldstäder registrerade hos sotare borde inte reflektera något alls angående hur mycket man eldar i dem. Inte heller är "vedanvänding per kommun" en särskilt säker indikator. Ved torde vara en av de handelsvaror som säljs svart allra mest, lägg därtill all egenfälld ved som nog inte heller hamnar i någon statistikdatabas.

Så här; väldigt många eldar i dåliga eldstäder på dåligt sätt och skapar därmed hälsoproblem omkring sig. Det finns nog ingen som kan förneka detta. Men om man ska tala om detta på en statistisk nivå i en rapport om miljöproblem måste siffrorna vara bättre underbyggda. Nu buntar man ihop dem med relativt säkra siffror från biltrafiken där utsläppen är väl kända sedan lång tid. Det ger dem en legitimitet som de inte har anser jag.

• Laddar…
  11. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Ja, jag tycker inte denna rapporten lever upp till vad man kan förvänta sig när man läser på "Om IVL":

12. arneri68
    Medlem · stockholm · 1 253 inlägg

arneri68

Medlem
    Finns många räkneexempel på vedeldning, men tex http://www.radron.se/artiklar/sa-mycket-kostar-veden---egentligen/ anger att 1 m3 stjälpt björkved innehåller 893 kwh. En bra modern spis sägs ha en verkningsgrad om ca 80%, kvar är 714 kwh. Stockholmsvedlager tar 985 kr/m3 inklusive frakt. Kostnad kwh blir 1,38 kr/kwh. Därtill brukar de flesta höja inomhustemperaturen när de eldar, vilket innebär att husets verkningsgrad blir sämre, dvs ännu sämre ekonomi.

13. B
    Allvetare · Stockholm · 7 140 inlägg

b8q

Allvetare
    Jag kommer nog fortsätta elda i min kamin de ca 10 gånger per vinter som det brukar bli tal om...

• Laddar…
  14. S
    Medlem · - · 5 744 inlägg

smurfen72

Medlem
    En gissning är att en stor del av utsläppen kommer från sur eldning i kaminer eftersom det var i ett stor stads område. Eldning i riktig vedpanna mot tank skulle vara intressant att veta hur mycket dom släpper ut då och alternativet kärnkraft är inte miljövänligare.

• Laddar…
  15. T

tompaah7503

Medlem
    Varje gång man diskuterar någontings "miljövänlighet" önskar jag med hela mitt hjärta att man specifierade vilken aspekt man menar. Det gör det så mycket lättare att tala om samma sak.

Är det klimatpåverkande gasers utsläpp man avser?
    Är det utsläpp av partiklar, och vilken storlek då?
    Eller dåliga lukter med eller utan hälsopåverkan?
    Utsläpp av övriga ämnen till omgivning, avser man utsläppens lagring i jord/näringskedja, spridning i luft/vatten?
    Vilket omfång avser utsläppen, är det vid själva energiutvinnandet eller hela processens livscykel (LCA, well-to-wheel,et.c.)?
    Det är kanske bullervärden man avser?
    Visuell förfulning?

Det är mycket som kvalar in under "miljö"..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.