Byggahus.se

Forskare får växt att blomma från 30 000 år gammal frukt

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. E
    Anonym
    Skrivet av: Martin

Det är iofs en imponerande nyhet, men varför lägga upp den på Byggahus.se när den redan finns på Svd.se m.fl.?
    /M

• Svara
  3. Elina Blom Westergren
    Moderator Nivå 11
    Vi skriver även om tomt och trädgård :)

4. E
    Anonym
    Skrivet av: Ante

Vad har detta med tomt och trädgård att göra?

• Svara
  5. E
    Anonym
    Skrivet av: Rikard

Ja, vad kan en blomma ha med tomt och trädgård att göra?

• Svara
  6. E
    Anonym

Rikard: din sarkasm faller ganska platt och visar bara att du inte läst (förstått?) artikeln.

Artikeln handlar nämligen inte om trädgårdsblommor och har således inte speciellt mycket med "tomt och trädgård" att göra. Den faller snarare under kategorin forskning/genteknik. Den aktuella "blomman" hade med enkelhet kunnat bytas ut mot "alg", "bakterie", etc, etc, utan att artikeln hade förändrat karaktär nämnvärt (förutom att antalet år hade varit annorlunda för bakterier).

Det är nämligen det faktum att man lyckats återskapa en levande organism ur så pass gammalt DNA som är den stora nyheten, samt att man nu får tillfälle att undersöka hur organismen utvecklat sig under
    30000 år.

Jag applåderar dock din förmåga att para ihop "blomma" med "trädgård". Riktigt vasst!

• Svara
  7. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

Man kan kanske lära sig att man inte behöver slänga sina blomfrön bara för att de blivit ett par år för gamla. Det finns fortfarande hopp!

• Svara
  8. E
    Anonym

Ja, man kan gräva ner dem i 38 meter permafrost istället...

• Svara
  9. E
    Anonym

Är man intresserad av växter i allmänhet är väl detta i högsta grad intressant.

• Svara
  10. E
    Anonym
    Skrivet av: MM

Ante, du misslyckades bevisligen med kopplingen blomma och trädgård eftersom du var tvungen att ställa en fråga, eller?

Kan du definiera betydelsen/skillnaden av trädgårdsblomma kontra andra blommar. Det skulle vara väldigt intressant att höra. Det kanske finns en lag som förhindrar att detta fynd får planeras i en trädgård i framtiden? :)

För det finns väl ingen risk att någon på denna sida är intresserad av ympning, förädling mm. och därför kan vara intresserad av denna upptäckt artikel. Neeej! justja.. det handlade inte om en trädgrådsblomma, jag glömde bort det! ;-)

• Svara
  11. E
    Anonym

MM: Det kan hända att någon på denna sida är intresserad av matlagning och knyppling också? Men det är i sig inget argument för att publicera artiklar om sådant i ett delforum som kallas "tomt och trädgård".

Kopplingen mellan denna växt och "tomt och trädgård" är som jag skrev tidigare inte speciellt stark, vilket framgår om man förstår innebörden i artikeln.

Jag tolkar ditt utspel som att inte heller du förstår vad artikeln handlar om, utan fastnar på ordet "blomma"?

Därmed kan även du stolt sälla dig till sällskapet som lyckats para ihop orden "blomma" med "trädgård".

• Svara
  12. E
    Anonym
    Skrivet av: Luttrad

Att ni orkar. Jag tyckte artikeln var intressant - trots en aningens svag koppling till trädgård. Om nu Byggahus vill lägga upp något om knyppling (som har en aningens svag koppling till heminredning) så är väl det OK också? Om man inte tycker knyppling är kul eller inte tycker permafrostfrusna blomfröm är intressant så finns det väl minst ett par(!) andra ställen på Internet att surfa till. Om Byggahus däremot hade tagit upp något politiskt (som inte kunde härledas direkt till byggsektorn) och tagit ställning för eller mot så hade jag tyckt att det var lite tråkigt - ty om politik tycker vi alla väldigt olika och eftersom Byggahus inte har som syfte (vad jag vet) att bedriva politik så vore det fel att ta ställning. Men frön och knyppling... Helt OK! Äring och fred!

• Svara
  13. E
    Anonym
    Skrivet av: Brösarn

Gode gud. Ganska ny på sidan och blir direkt chockad av nivån på alla inlägg. Man kan nästan tro att man hamnat på Lunarstorm.
    Är ganska van vid dumma kommentarer då jag hänger mycket på sportsidor men det här tar priset.

• Svara