Hej.
I mitt hus fanns det redan nya, moderna, energisnåla fönster på övervåningen, så nu blir det (på gott och ont) likadant på nedre botten. Jag försökte läsa på här i forumet men det finns så mkt att jag kan inte avgöra vilket som blir aktuellt i mitt fall.
Så frågan är såklart om får räkna med att det kommer att bli problem med tilluft i framtiden? Skall man vänta och se, och i så fall hur märker man att man måste montera in en eventuell tilluftsventil? Jag vet alltså bara det jag har läst dvs. att när man eldar i kaminen så förbrukar det mkt syre. Huset i övrigt känns ju inte särskilt tät. Det trillar ner lite spån i hörn och så. Det är tilläggsisolerat på 3 av 4 sidor :). Jag kommer förmodligen inte ha råd att bygga om och bygga till något mer. Jag kanske kan bo kvar i 15-20 år till om benen fungerar för det är en mkt brant trappa till ÖV. :D
Nu har jag oxå tittat på var en tilluftsventil är så det är inte så avancerat. Vad skall man tänka på när man köper en?

fakta: tvåvåningshus (med självdrag )från 20 talet som egentligen inte ens var menat som bostadshus från början.(vinden gjordes om till rum senare)
vind: endast isolerad med tunnt lager spån eller dylikt
kamin på BV som används vintertid
luftvärmepump i samma rum som kamin på BV
liten fläkt i badrum på ÖV
inga dörrar, förutom entré och badrumsdörr
litet spjäll i ett förråd i köket på BV
Kattlucka i Entrédörren
Spisfläkt i köket.

tacksam för input

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.