Hej.
I mitt hus fanns det redan nya, moderna, energisnåla fönster på övervåningen, så nu blir det (på gott och ont) likadant på nedre botten. Jag försökte läsa på här i forumet men det finns så mkt att jag kan inte avgöra vilket som blir aktuellt i mitt fall.
Så frågan är såklart om får räkna med att det kommer att bli problem med tilluft i framtiden? Skall man vänta och se, och i så fall hur märker man att man måste montera in en eventuell tilluftsventil? Jag vet alltså bara det jag har läst dvs. att när man eldar i kaminen så förbrukar det mkt syre. Huset i övrigt känns ju inte särskilt tät. Det trillar ner lite spån i hörn och så. Det är tilläggsisolerat på 3 av 4 sidor

. Jag kommer förmodligen inte ha råd att bygga om och bygga till något mer. Jag kanske kan bo kvar i 15-20 år till om benen fungerar för det är en mkt brant trappa till ÖV.

Nu har jag oxå tittat på var en tilluftsventil är så det är inte så avancerat. Vad skall man tänka på när man köper en?
fakta: tvåvåningshus (med självdrag )från 20 talet som egentligen inte ens var menat som bostadshus från början.(vinden gjordes om till rum senare)
vind: endast isolerad med tunnt lager spån eller dylikt
kamin på BV som används vintertid
luftvärmepump i samma rum som kamin på BV
liten fläkt i badrum på ÖV
inga dörrar, förutom entré och badrumsdörr
litet spjäll i ett förråd i köket på BV
Kattlucka i Entrédörren
Spisfläkt i köket.
tacksam för input