Hej,
Som novis hemmabyggare utan direkt tidigare erfarenhet av konstruktion har jag gett mig på att bygga ett tak till tillhörande väggar (två st, en gavel samt en långsida alà carport-lösning) för ett cykelförråd.
Taket kommer bestå av 10mm kanalplast och en yta om ca 2000mm x 1700mm. Det är i en befintlig förrådsyttervägg som kommer agera bärlina samt 3 st gjutna plintar i andra änden/långsidan som med tre st reglar (95x45) kommer bära taket i riktning från förrådet och utåt.
Att försöka beskriva min frågeställningen känns nästa svårare än utsprungsproblematiken
Här kommer ett försök;
Nedan bild är på ett annat tak - för att stötta taket i längsgående riktning är dessa reglar satta med vinkeljärn. Vid mitt nya cykelförråd Vill jag helst slippa vinkeljärn och istället ”jacka ur” de tre reglarna (95x45) (från förrådsväggen till respektive plint) och lägga de längsgående reglarna, som i exemplet inbifogad bild, (tex 45x45) där i.
Att det påverkar bärigheten att jacka ur 95 x 45 förstår jag men är det såpass mkt att man bör avstå mina funderingar om att ”jacka ur” för att få en snyggare lösning?
jag bor på västkusten så extrema snömängder är det inte tal om.
Är det svamligt?! Förstår ni?!
Tacksam för svar
Som novis hemmabyggare utan direkt tidigare erfarenhet av konstruktion har jag gett mig på att bygga ett tak till tillhörande väggar (två st, en gavel samt en långsida alà carport-lösning) för ett cykelförråd.
Taket kommer bestå av 10mm kanalplast och en yta om ca 2000mm x 1700mm. Det är i en befintlig förrådsyttervägg som kommer agera bärlina samt 3 st gjutna plintar i andra änden/långsidan som med tre st reglar (95x45) kommer bära taket i riktning från förrådet och utåt.
Att försöka beskriva min frågeställningen känns nästa svårare än utsprungsproblematiken
Här kommer ett försök;
Nedan bild är på ett annat tak - för att stötta taket i längsgående riktning är dessa reglar satta med vinkeljärn. Vid mitt nya cykelförråd Vill jag helst slippa vinkeljärn och istället ”jacka ur” de tre reglarna (95x45) (från förrådsväggen till respektive plint) och lägga de längsgående reglarna, som i exemplet inbifogad bild, (tex 45x45) där i.
Att det påverkar bärigheten att jacka ur 95 x 45 förstår jag men är det såpass mkt att man bör avstå mina funderingar om att ”jacka ur” för att få en snyggare lösning?
Tacksam för svar
Medlem
· Västra Götaland
· 185 inlägg
Det är ingen bra ide att jacka ur så mycket tycker jag. Om du har plats är väl det enklaste att spika eller skruva läkt ovanpå dina 45x95 reglar som kanalplasten sedan får vila på.
Om du jackar ur 45x45 ur 90x45 så har du 45 mm kvar. Det är i så fall bättre att du använder 45x45 direkt och låter bli att jacka ur dem.S seerikand skrev:Hej,
Här kommer ett försök;
Tacksam för svar![]()
Är taket 2 m brett kan du använda 90x45 på tvären i stället.
Redigerat:
Efter urjackningen kan du förstärka balken men en skruv som förhindrar att det spricker längs urjackningenS seerikand skrev:Hej,
Här kommer ett försök;
Tacksam för svar![]()
Ja, nu tänkte jag den rent praktiska hanteringen. När du gör ett snickerimässigt urtag får du det inte helt perfekt, utan det kommer helt säkert bli lite för mycket på något ställe. Och det räcker ju med ett litet ställe, så är det det som gör det minsta måttet. Men jag ändrade i mitt inlägg, så de autister som läser tråden ska slippa obehag.K Kane skrev:
Ett annat alternativ som blir snyggare är att ersätta vinkelplåten med en (eller flera) träbitar som limmas/skruvas fast inunder och på sidorna. Liggande ådring inunder och stående ådring på sidorna, så tre klossar till varje tvärgående regel. Med en kap och geringsssåg så går det väldigt fort att producera dessa träbitar. Förborra hålen så att dom inte spricker vid skruvningen (skruvningen är för att allt skall hållas på plats medans limmet härdar/torkar.
På något sätt så störs även jag av vinkelplåtar som gör att det ser "snikigt, slarvigt och billigt ut".
När man ersätter deras funktion med träklossar som fyller samma funktion så känns det välarbetat och snyggt ut istället...
På något sätt så störs även jag av vinkelplåtar som gör att det ser "snikigt, slarvigt och billigt ut".
När man ersätter deras funktion med träklossar som fyller samma funktion så känns det välarbetat och snyggt ut istället...
tack för bra svar! Dum fråga; liggande/stående ådring...?!L Limpan4all skrev:Ett annat alternativ som blir snyggare är att ersätta vinkelplåten med en (eller flera) träbitar som limmas/skruvas fast inunder och på sidorna. Liggande ådring inunder och stående ådring på sidorna, så tre klossar till varje tvärgående regel. Med en kap och geringsssåg så går det väldigt fort att producera dessa träbitar. Förborra hålen så att dom inte spricker vid skruvningen (skruvningen är för att allt skall hållas på plats medans limmet härdar/torkar.
De bitar som ligger på var sida om den tvärgående regeln bör ha sin längsriktning vertikalt (stående ådring). Medans den som ligger under den tvärgående bör ha sin längsriktning horisontellt (liggande ådring).
Bästa svaret
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bärighet invid vägg
Badrum -
Förlägga golvvärme utan försämrad bärighet och utan att höja 22mm
Värme allmänt -
Samfällighets gångväg 0,5m högre än trädgård vid tomtgräns, vems ansvar för gångvägens bärighet?
Juridik -
Försämras bärigheten i limträ vid många skruv?
Byggmaterial & Byggteknik -
Försämrad isolering vid glipa taklist?
Frågor och svar om byggnation