Jag håller på att renovera ett vardagsrum och tänkte byta alla fyra ojordade uttag i rummet eftersom de inte längre är vita.

När jag brutit strömmen och öppnat uttagen ser jag att det finns två gul/gröna kablar ihopsatta i en klämma i varje dosa (men inte inkopplade i uttagen som är ojordade).

Jag TROR att detta är jord som är framdraget för framtida behov (Dock snålt att inte byta uttagen vid samma tillfälle?) En enkel spänningsmätning ger:

Fas - nolla = 230v
Fas - gul/grön = 230v
Nolla - gul/grön 0v

Hur går jag från tro till veta att gul/grön är jord så jag kan köpa jordade uttag?

Alla gul/gröna ledare sitter fast i centralen även om jag inte vet exakt vilken som kommer från rummet.

Jag har en modern central med JFB.

Om en uttagsprovare visare att allt är rätt med jord inkopplad kan jag vara trygg då?

Mvh Amrich

Tänk på att även lamputtaget i taket måste bytas till jordat.

tommib
Nej, du kan inte vara trygg med en uttagsprovare. Det du kan göra är att öppna alla dosor och följa jordledarna till centralen genom att dra i dem. Du kan också mäta genom att bryta strömmen, bryta jordfelsbrytaren och mäta mellan dina ledare och jordplinten. Du ska ha mycket låg resistens mellan dem.

Som nisse123 säger, tänk på att lamputtag också måste bytas. Tänk också på om du har öppen planlösning att andra uttag ev också måste bytas. Du får aldrig blanda jordat och ojordat.

Med det sagt låter det som att du har bra förutsättningar. När är bostaden byggd? Är det elrenoverat?

Tack för era svar!

Denna del av bostaden byggdes någon gång på 80-talet. Närliggande rum har jordade uttag.

Det finns ett lamputtag i rummet, jag ska kolla hur det ser ut med jord där.

Jag ska se om det går att följa kabeln hela vägen till centralen.

Mätningen som beskrevs hängde jag inte riktigt med på?

En normal kontinuitetsmätning går ut på att mäta att det finns kontakt mellan skyddsjordade delar ute i anläggningen och PE-plinten i elcentralen. Men denna mätning ger inget svar på om skyddsledaren är intakt och suverän hela sin väg till centralen. Genom att bryta JFBn tar man bort felfallet att det finns en fuljordning, dvs att skyddsledaren är uttagen från N-ledaren ute i anläggningen. Men en kontinuitetsmätning måste alltid föregås av en inspektion så att man vet att skyddsledaren är korrekt installerad. Sedan mäter man som en extra kontroll på att den har (god) kontakt också.

tommib
Du ska helt enkelt mäta att du har lågohmig kontakt mellan jordskenan och jordledaren som du hittat. Anledningen till att du ska bryta jordfelsbrytaren är att du ska försäkra dig om att jord och nolla inte är hopkopplade någonstans på vägen.

Rent praktiskt så kan du ansluta en tråd till jordskenan i centralen, dra den till rummet där du vill mäta. Bryt strömmen via huvudströmbrytaren (för att undvika konstiga felfall), bryt jordfelsbrytaren. Och mät resistans mellan den hittade jordtråden, och din framdragna mättråd.

Detta med att bryta jordfelsbrytaren:

DIn nolla vid uttaget går igenom jordfelsbrytaren, när jordfelsbrytaren är till, så är nolla och jord ihopkopplade i centralen. Om du i det läget mäter låg resistans mellan din funna jordtråd och jordskenan, så vet du inte om förbindelsen går via nollan och jordfelsbrytaren, eller via en obruten jordledare. Med jordfelsbrytaren bruten så vet du att förbindelsen går direkt till jordskenan.

Då är jag med på mätmetoden, låter logiskt och inte så avancerat! Jag förstår även varför man bryter JFB, tack för bra förklaring!

Men inte ens denna kontinuitetsmätning gör att jag kan vara 100% säker på att allt är i sin ordning enligt Bo?

Då verkar vara mer komplicerat än jag hoppats på och eftersom en elektrikerkostnad inte ryms inom budgeten nu så är det väl kanske enklast att byta till ojordade uttag som sitter där idag...

Det är riktigt. Det går inte att mäta att skyddsjorden är korrekt inkopplad, du måste granska först. Det kan vara bökigt i en gammal anläggning att komma åt och följa upp i alla dosor. Du har visserligen en JFB som förlåter att skyddsjorden är av tvivelaktig karaktär, men det är ingenting man får förlita sig på. Du kan dock göra en bedömning av risken för oegentligheter i din bostad, dvs rena felkopplingar. Så får du ett lågt resistansvärde så är det kanske full tillförlitligt.

Tack för klargörandet Bo!

Jag ska prova följa kablarna och kontinuitetsmäta och se vad jag får för resultat!

tommib
Det är inte särskilt komplicerat, det tar bara lite tid. Se om du kan finna den så slipper du byta till nya ojordade. Eller så byter du inte uttag bara för att de är gulnade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.