Jag har idag förråd/carport enligt följande. Längst in en 10 cm hög grov betongplatta som det står ett förråd på, därefter en asfalterad yta som är carport. Till höger en 9,6 meter lång betongvägg som ska vara kvar, på vänstersidan fyra betongplintar som nuvarande carport sitter fast i.
Jag vill ha upp hela plattan till samma nivå, och min idé är att använda plintarna som fäste för att stabilisera och därefter gjuta upp en 20 cm bred kant med vanlig betong. Därefter fyller jag hela "bassängen" med EPS, jämnar av hela ytan med flytspackel och bygger mitt nya glada förråd.
Är detta en väg framåt? Jag kan inte riva allt och börja om, jag får inte rivningslov, jag måste renovera. Betongplattan inne i förrådet är torr och fin, och asfalten är ojämn efter 50 års nyttjande, men har sett likadan ut de senaste 13 åren i alla fall (så länge jag bott där).
Vad säger ni? Bu eller bä? Finns det några alternativa lösningar? För att förtydliga, jag _får_ inte riva, jag har provat, men fått avslag, det enda jag får tillstånd till är en fasadändring för att bygga in carporten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill ha upp hela plattan till samma nivå, och min idé är att använda plintarna som fäste för att stabilisera och därefter gjuta upp en 20 cm bred kant med vanlig betong. Därefter fyller jag hela "bassängen" med EPS, jämnar av hela ytan med flytspackel och bygger mitt nya glada förråd.
Är detta en väg framåt? Jag kan inte riva allt och börja om, jag får inte rivningslov, jag måste renovera. Betongplattan inne i förrådet är torr och fin, och asfalten är ojämn efter 50 års nyttjande, men har sett likadan ut de senaste 13 åren i alla fall (så länge jag bott där).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad säger ni? Bu eller bä? Finns det några alternativa lösningar? För att förtydliga, jag _får_ inte riva, jag har provat, men fått avslag, det enda jag får tillstånd till är en fasadändring för att bygga in carporten.
Det var lite grejen. Det är ju bara en dm totalt. Hur mycket betong behöver jag för att det ska vara en bärande "kaka" och hur ska den isf armeras?AXS skrev:
Om det bara är förråd skulle jag personligen köra på 6-8 cm och nät i det. 2-4 cm frigolit om isolering är till nytta. Annars bara packa något kapillärbrytande.
Men jag är inte expert på gjutningar, men tror inte på att göra saker allt för komplicerat.
Räkna gärna på prisskillnaden betong-eps.
Men jag är inte expert på gjutningar, men tror inte på att göra saker allt för komplicerat.
Räkna gärna på prisskillnaden betong-eps.
Priset för eps vs vanlig betong inkl. armering är ju ungefär samma (en säck EPS kostar ca 4,8 ggr mer än grovbetong, men ger 3,6 ggr fler liter).AXS skrev:
Det som skiljer när det gäller pris är ju egentligen flytspacklet som måste till på eps:en. På vanlig betong hade man kunnat lägga klinker direkt om man är duktig.
Dock två fördelar för EPS som jag ser det är vikt och snabbhet, att kunna lägga golv efter några dagar istället för några månader. För mig handlar det snarare om att förenkla, jag använde EPS när jag byggde om badrummet med extremt tillfredsställande resultat, både handhanvandemässigt och resultat. Men jag är verkligen ödmjuk inför det faktum att det kan vara superkorkat i det här fallet, det är ju det jag hoppas på lite input kring.
Eller missar jag något fundamentalt?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dimensionering carport/garage
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur lång tid bör det ta att bygga en carport?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Måla golvet på nyinredd ovanvåning. Fd kallvind.
Tak & Vind -
Livslängd på Mitsubishi MSZ -FD 25VA.
Värmepumpar -
Hur göra med underlaget i carport
Grund & Markarbeten