Tandem musca cacavit
Någon med erfarenhet av detta plåtskjul, som vill delge sina erfarenheter? Behöver inte vara precis 6 kvm, utan vilket som helst i serien. Det jag befarar är att det är för klent konstruerat.

Förråd Bella 6,30m2

Grått plåtskjul Bella 6,30m2 för trädgårdsförvaring från Optimal Living.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle främst behöva ställa in min stora gräsklippare (2,2 m lång och drygt 1 m bred) någon annanstans än i garaget. Alla andra trädgårdsredskap skulle få följa med in.

Sjukt billigt, bara fyra tusen. Konsulterade en av mina närmaste grannar som har ett plåtskjul. Det kostade skjortan i jämförelse.

Redigerat:
Hemmakatten
Har haft plåtskjul. Aldrig mer. Vänner varnade oss för plåtskjul, men vi var dumma nog och lyssnade inte. Det var inte samma märke men principen är den samma. Först 2000 skruvar (typ) i olika dimensioner för att få ihop eländet som dessutom måste förankras i marken för att inte flyga bort. Skjulet är (var, det är på tippen nu) mycket hett när solen ligger på och när det kyls av blir det fruktansvärt mycket kondens inuti. Alla plåtsaker vi hade där började rosta och det var synnerligen otrevligt att gå in där med den drypande fukten. Jag avråder från inköp som du kanske förstår.

Tandem musca cacavit
Det är avskräckande det Hemmakatten skriver. Usch! Tack för synpunkter jag inte tänkt på!

Det som lockar är priset och att det går att sätta upp snabbt. Det jag tittade på verkar väl klent också. Vill inte få in taket, vi kan i värsta fall få 0,5-0,7 m snö under vintern och inte har jag lust att skotta det.

Grannen sa dock inget om kondensproblem. Hemmakatten hade kanske ett plåtskjul utan ventilation? Varken grannens eller mitt plåtskjul står/skulle stå i solen, utan i skugga av träd på en undanskymd plats.

Nja, skrinlägger nog denna plan/fundering. Ett litet garagetält vore ett än billigare och snabbare alternativ, men det lider delvis av samma problem, och så är det fult. Ett annat alternativ vore att bygga ut "farstun" till jordkällaren och ha det som gräsklippargarage. Nackdelen vore dock att jag måste förlänga det, vilket jag inte är så pigg på, främst av estetiska skäl.

Den bästa planen är att bygga en carport bredvid garaget. Men då måste först den gamla skadade asfalten väck och dess dåliga underlag, ta bort telefonstolparna och göra en ny riktig mur, samt fylla nya massor, padda och på med plattor. Men det hinns inte i år pga vädret samt att det kräver hela Attefallsytan som jag bör bygganmäla och få starttillstånd för.

Sablar, klipparn eller snarare grässlagaren får stå i garaget ett år till åtminstone...

Redigerat:
Beror på vad man menar med snabbt att sätta upp,Jag tyckte det var otroligt mycket små skruv tog nästa en dag att montera.Monterades inte för eget bruk. Kändes väldigt vekt under monteringen, när väl allt var på plats blev det hyfsat stabilt.Ett råd är att köpa ett skylt ex och slippa skruva.

Jag funderar på att skaffa ett plåtskjul av liknande modell som TS.

Dels gillar jag inte gamla ruttnande träförråd, dels är det billigare och eftersom det kommer att bli ett svartbygge är det bra om det väger minimalt så man kan flytta på det om kommunen upptäcker det.

Jag har tittat på de modeller som Bauhaus och Dancover har och en sak har fått mig att fundera: om man anlitar Bauhaus monteringsservice för att sätta ihop plåtskjulet kostar det 9500kr. Att låta dem montera motsvarande träskjul kostar bara 7500kr. Är plåtskjulet krångligare än träskjulet? 9500kr motsvarar nästan 20 timmars jobb för en normal hantverkare; är det verkligen så komplicerat?

Tandem musca cacavit
Frågade grannen med plåtskjulet om kondensproblem. Inga som helst fuktproblem, men så är hans plåtskjul inte så klent och har betydligt högre takhöjd (ca 2,5 m som lägst) än det jag tittade på. Hans är konstruerat av trapetskorrugerad plåt med ca 7 cm mellan "dal och höjd" och de är inte igensatta någonstans, varken i tak eller väggar, så det ger automatiskt mycket god vädring. Det enda han "klagade" på angående det, är att det kommer in löv den vägen.

Det borde väl gå att skruva ihop ett plåtskjul på en dag.

Jag känner inte till just Bella - men har haft ett i all väsentlighet liknande plåtskjul i nu snart fem års tid.

Jag tror/tycker att det är en bra lösning om man bara är på det klara med att dom har sina begränsningar.

Montering: enkel att montera, men räkna med att du kommer att få borra några extra hål innan monteringen är klar, det finns ställen där plåtarna helt enkelt inte kommer att vara symmetriska- trots att beskrivningen säger så. Jag satte upp min på två eftermiddagar utan hjälp och tog då god tid på mig. Eftersom alla delar är superlätta (tunna) så behövs inga muskler till detta. Däremot går det nog mycket snabbare om någon assisterar lite- särskilt med taket.

Pris Dom är jäkligt billiga jämfört med vad många träbodar kostar. Man får mycket regnskyddad/stöldskyddad yta för lite kronor.

Hållbarhet: Mitt har klarat sig relativt bra trots fem års i fuktiga Skåne. Det finns en del små rostfläckar här och där på platser där ytskiktet släppt eller skadats. Det stora problemet med dessa bodar är att dom är MYCKET KLENA i beklädnaden, Det handlar om plåt som alltså är under millimetern tjock. En felsparkad fotboll eller nåt i det stilen och sen har du en duktig buckla i plåten. Kan man dock ställa skjulet lite skyddat är det ju inte så farligt.

Kondens: Det är riktigt att det bildas en hel del kondens på takets insida, särskilt på hösten då plåten och skjulet är varmt på dagen - men sedan utsätts för låga temperaturer eller nollgradigt på natten. Detta behöver dock inte vara någon katastrof. Se till att ventilationen funkar och sätt ett sånt där elastiskt skoterkapell från Biltema över din åkgräsklippare, när den står i skjulet, så kommer eventuellt droppande från innertaket inte att skada den.

Två tips från en glad amatör:

- bygg ett trallgolv (som du oljar duktigt) som du ställer boden på, alternativt en stensättning med trädgårdsplattor. Jag själv har tralllösningen och det gör, eftersom trallen i sig har en bädd av singel under sig, att det finns torr och cirkulerad luft UNDER förrådet. Detta gör ganska stor skillnad för luftkvalitén inne i boden -inbillar jag mig.

- Bygg ett enkelt träskelett av tvåtumfyror inne i boden, på trallen. Alltså inte någon regelrätt friggebodsstomme ( innan nån lustigkurre anmärker på detta) utan tre vertikala reglar längs de tre väggsidorna utan dörr- och sedan en eller två i mitten. Fäst dem med balkskor i trallen och förbind dem med varann genom liggande reglar som följer boden/takets konturer någorlunda.
Varför detta ? Detta enkla skelett kan du sedan efter behov utrusta med krokar, hänghyllor och liknande väggkonsoler som inte plåten i väggarna tillåter.

Räkna med att du får täta taket lite extra med fog eller silikon, Jag tror inte har hört talas om många sådana här skjul som INTE läcker, men det är ju snabbt åtgärdat eftersom det är få skarvar och ganska liten takyta.

Smörj skenorna som dörren glider i med något maskinfett eftersom just dessa detaljer tydligt är gjorda med låg budget och lätt kärvar.

Var rädd om och för plåtpanelerna när du monterar. De är supertunna och hur lätta som helst att buckla till. Se även upp med vassa kanter. Monteringshandskar i läder är att rekommendera.

Lycka till !!!!

Redigerat:
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Tandem musca cacavit Tandem musca cacavit skrev:
Någon med erfarenhet av detta plåtskjul, som vill delge sina erfarenheter? Behöver inte vara precis 6 kvm, utan vilket som helst i serien. Det jag befarar är att det är för klent konstruerat.

Förråd Bella 6,30m2

[bild]

Skulle främst behöva ställa in min stora gräsklippare (2,2 m lång och drygt 1 m bred) någon annanstans än i garaget. Alla andra trädgårdsredskap skulle få följa med in.

Sjukt billigt, bara fyra tusen. Konsulterade en av mina närmaste grannar som har ett plåtskjul. Det kostade skjortan i jämförelse.
Jag köpte ett Bella garage taket gav vika av ca 2dm snö fast jag förstärkt det med 2tum 4 i alla tak reglar

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.