Hej

Jag har läst tidigare inlägg där problemen som liknar mina diskuterats, men utan att någon kunnat ge ett svar.
Jag försöker igen, och bifogar några bilder.
Silarna till mina tappställen sätter igen med något som kan beskrivas som ett mycket fint ludd av långa fibrer ca 10mm men mycket tunna uppskattningsvis någon hundradels mm. Färgen är grå/ svart.Jag har värmt upp det på en folie, och då förkolnar fibrerna och luktar illa. Jag lägger upp tre bilder, på första ser man det som fanns i duschblandaren. Bild 2 närbild där jag försökt dra isär klumparna. Bild tre svävar dom frtt i ett glas vatten, ser nästa ut som repor i glaset.

Tacksam om någon kan lösa mitt problem.

• Förstört papper med text, rostig skruv, brända eller ruttna delar, texturbrott och skuggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hårtuss på papper, med rötter synliga, detaljerad närbild.
    Skapa konto
  • En genomskinlig behållare med damm och små partiklar, möjligtvis en dammsugares behållare eller filter.
    Skapa konto
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Grävd eller borrad brunn?

Råtta som fastnat i pumpen?

• Gilla
Puffen Ingarö och 1 till
  • Laddar…
Min brunn är borrad, vet ej när men mer än 25 år.

Om det skulle vara en en metallisk förorening så borde den väl inte förkolna och lukta pyton?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Jag vet inte, jag bara tog bort de små "manganfiltarna" från silar till blandare, tvättmaskin och grejer när vattenflödet blev sämre. Det föll mig inte in att försöka elda på dem.

Vad har du för typ av pump? Vårt vatten blev betydligt bättre när ett träffsäkert åsknedslag tvingade oss att byta ejektorpumpen mot en sänkpump.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag vet inte, jag bara tog bort de små "manganfiltarna" från silar till blandare, tvättmaskin och grejer när vattenflödet blev sämre. Det föll mig inte in att försöka elda på dem.

Vad har du för typ av pump? Vårt vatten blev betydligt bättre när ett träffsäkert åsknedslag tvingade oss att byta ejektorpumpen mot en sänkpump.
Vi har en vanlig sänkpump, och inget problem med trycket, såvida det inte samlats en svart filt i silarn.

Den svarta filten är typiskt mangan, men det enda sättet att bli helt säker är ett vattenprov.
Att ha en sänkpump minskar risken att få upp diverse partiklar och bös i vattnet, som man kan få med en ejektorpump, men om halterna av mangan eller järn är höga i vattnet gör pumpen inga underverk.

Tänker lab som kan utföra mikroskopi alternativ köp ett och kolla...

Ulltand Ulltand skrev:
Tänker lab som kan utföra mikroskopi alternativ köp ett och kolla...
Tack för svar. Jag har ett hyfsat mikroskop, dock vet jag inte vad jag skall titta efter, tips ?

PS.Ger nästan aldrig upp

K kimjal skrev:
Tack för svar. Jag har ett hyfsat mikroskop, dock vet jag inte vad jag skall titta efter, tips ?

PS.Ger nästan aldrig upp

Nope men du kanske får en hint vad det kan vara eller inte…..

Det enda som stämmer in på oxiderat mangan är färgen - svart.
Mangan blir som ett klet typ tjära, kan också bli som hårda korn/flagor men inte trådar som bilderna visar.

Min gissning är som någon annan skrev päls, råtta eller annan gnagare.
Hur ser det ut vid foderröret? Är det öppet eller sitter lock på som det ska?

• Gilla
Puffen Ingarö och 1 till
  • Laddar…
Asbest?

L LantbrukarN skrev:
Asbest klarar över 2000grader värme, så borde inte förkolna om det är det.

Samma problem: [länk]

testa det från inlägg #11
Så sant men de kan möjligen lukta om de är belagda med biofilm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.