Jag planerar att skapa ett tak över entren och min tanke är att förlänga takfoten.
För att få en snygg och praktisk lösning så skulle jag vilja undvika att ha en stödstolpe enligt skissen. skiss-tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det någon som gjort någon liknande lösning och har något förslag på hur man kan undvika stödstolpen. Känns inte som om hållfastheten räcker om jag bara skarvar takstolparna.
Takfotsutsticket är idag ca 70 cm och skulle med utbyggnaden bli runt 200 cm

Bifogar några bilder på hur det ser ut innan utbyggnaden
vy-sida copy.jpg
Skapa konto
vy-front copy.jpg
Skapa konto

Tacksam för förslag och ideer

//Micke

Med risk för att det bli mörkt inne, så kan man fundera på att dra ut taket hela husbredden och ha en stolpe, och kanske en spalje mellan hus och stolpe för insyn och vind. Regeln mellan husgaveln vid dörren och stolpen måste man räkna på, blir den för kraftig kommer det se tungt ut och då kan limträ eller inklädd stålbalk vara lösningen...

Kilensnickare skrev:
Med risk för att det bli mörkt inne, så kan man fundera på att dra ut taket hela husbredden och ha en stolpe, och kanske en spalje mellan hus och stolpe för insyn och vind. Regeln mellan husgaveln vid dörren och stolpen måste man räkna på, blir den för kraftig kommer det se tungt ut och då kan limträ eller inklädd stålbalk vara lösningen...
Jag vill försöka få till ett tak enbart över entre dörren eftersom det kommer att bli en stor trä altan runt hela huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.