Hur gör jag när jag ska förankra en stolpsko i mark där den översta ytan är jord och den understa är berg?
Vi har borrat hål ända ner i berget så det är inte det som är problemet, utan det är att stolpskons fäste liksom inte når ända ner till berget...
Kan man förlänga den genom att svetsa på en bit armeringsjärn, eller är stolpskon gjord i material som svetsen inte fäster på?
Vi har borrat hål ända ner i berget så det är inte det som är problemet, utan det är att stolpskons fäste liksom inte når ända ner till berget...
Kan man förlänga den genom att svetsa på en bit armeringsjärn, eller är stolpskon gjord i material som svetsen inte fäster på?
Jag hade samma problem.
Gjöt en bulle med betong runt stolpskon. I bullen satte jag några små armeringsjärn ner i berget. Själva stolpskon gick nog bara ner 3-4 cm i berget. Men bullen blev kanske 20x20 och 15 cm hög.
Gjöt en bulle med betong runt stolpskon. I bullen satte jag några små armeringsjärn ner i berget. Själva stolpskon gick nog bara ner 3-4 cm i berget. Men bullen blev kanske 20x20 och 15 cm hög.
makadam e ganska dåligt att lägga runt plintar i jord om man inte dränerar bort vattnet som förs ner mot plinten. Bättre att köra stenmjöl så att vattnet inte tränger ner exakt vid plinten. Makadam har en tendens att bilda ett vattenmagasin precis vid plinten. Särskilt vid kompakt lerjord.pacman42 skrev:
Nu syftade jag på vad man skall ha för underlag under plinten när/om man gjuter denna. Därav kommentaren om att läsa på, det beror på vilka markförhållanden man har vad som lämpar sig bra.D Derbyboy skrev:
Klicka här för att svara