Hur gör jag när jag ska förankra en stolpsko i mark där den översta ytan är jord och den understa är berg?
Vi har borrat hål ända ner i berget så det är inte det som är problemet, utan det är att stolpskons fäste liksom inte når ända ner till berget...
Kan man förlänga den genom att svetsa på en bit armeringsjärn, eller är stolpskon gjord i material som svetsen inte fäster på?

• Hand håller en stolpsko ovanför hål i mark med gräs och jord, för diskussion om förlängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad skall du ställa på stolpskon?
Kan du inte gjuta en plint på berget?
Hur mycket rör det sig om?

T
Att "skarva" stolpskon låter som en dålig idé? Jag skulle ha gjutit en liten plint istället och satt armeringsjärn ner i hålet i berget.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag håller med, man gjuter plintar mot berget där det går och plintar i jord (med makadam mm, läs på) där det inte finns berg som man når.

D
Jag hade samma problem.

Gjöt en bulle med betong runt stolpskon. I bullen satte jag några små armeringsjärn ner i berget. Själva stolpskon gick nog bara ner 3-4 cm i berget. Men bullen blev kanske 20x20 och 15 cm hög.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Armeringjärn ned i berget, sen ös på betong i lämplig volym. Klart.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag håller med, man gjuter plintar mot berget där det går och plintar i jord (med makadam mm, läs på) där det inte finns berg som man når.
makadam e ganska dåligt att lägga runt plintar i jord om man inte dränerar bort vattnet som förs ner mot plinten. Bättre att köra stenmjöl så att vattnet inte tränger ner exakt vid plinten. Makadam har en tendens att bilda ett vattenmagasin precis vid plinten. Särskilt vid kompakt lerjord.

D Derbyboy skrev:
makadam e ganska dåligt att lägga runt plintar i jord om man inte dränerar bort vattnet som förs ner mot plinten. Bättre att köra stenmjöl så att vattnet inte tränger ner exakt vid plinten. Makadam har en tendens att bilda ett vattenmagasin precis vid plinten. Särskilt vid kompakt lerjord.
Nu syftade jag på vad man skall ha för underlag under plinten när/om man gjuter denna. Därav kommentaren om att läsa på, det beror på vilka markförhållanden man har vad som lämpar sig bra.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Tack så mkt för svaren! Tack vare er har jag mkt bättre kläm på hur vi ska göra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.