Hej!
Jag håller på att renovera huset och ska dra en ledning eller två (varmt+kallt) till en vattenutkastare. Jag känner till reglerna med ett säker vatten skåp som jag enligt kokboken skulle behöva, men detta är inte praktiskt möjligt. Ledningen kommer att dras från fördelarskåpet vid badrummet till en utkastare på ytterväggen. Har glesat tak nu och således inte satt gipsen än. Dragningen kommer alltså gå upp (från fördelarskåpet) -> i taket -> ner längs en yttervägg och sedan ut till en utkastare. Denna ledning kommer sedan tömmas varje vinter via vattenutkastaren och sedan en kulventil i skåpet. Är denna lösning praktiskt möjlig? Nackdelar förutom att ett fördelar skåp skulle behövas vid ytterväggen? Väggen är endast 95+45mm tjock. Enligt min rörmokare så pratade han om att dra upp -> längs taket -> dra ner är stora risker om det blir en läcka. Att det går som en "båge". Jag fattar inte detta. Kan någon förklara?
Tacksam för denna hjälp.

Ingen som har lust/kunskap att lämna ett snabbt svar?:surprised:

Staffans2000
Jag ser inga problem med det alls.

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag ser inga problem med det alls.

Staffan
Det enda problemet kan vara vid en eventuell läcka så töms hela ledningen i sin längd pga gravitationen. I detta fall när ledningen inte är trycksatt.

Staffans2000
C charl_6 skrev:
Det enda problemet kan vara vid en eventuell läcka så töms hela ledningen i sin längd pga gravitationen. I detta fall när ledningen inte är trycksatt.
Ja. Men det är inte så mycket vatten och chansen att det skall börja läcka av sig självt, är väldigt liten.

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja. Men det är inte så mycket vatten och chansen att det skall börja läcka av sig självt, är väldigt liten.

Staffan
Sant, därför som jag inte riktigt förstod påståendet från rörmockaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.