3 565 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Förläggning av kablar - djup?
Hej,
Har försökt söka, men hittar inget entydigt svar...varken här på forumet eller någon annanstans. Kanske är sök-inkompetent
Ska förlägga kabel i mark (jag gräva, elektriker dra kabel) mellan proppskåp och växelriktare för solceller och laddstation för elbil. Vill såklart dra allt i samma ränna, men på vilket djup och hur många och vilka rör behövs för separation?
Har försökt söka, men hittar inget entydigt svar...varken här på forumet eller någon annanstans. Kanske är sök-inkompetent
Ska förlägga kabel i mark (jag gräva, elektriker dra kabel) mellan proppskåp och växelriktare för solceller och laddstation för elbil. Vill såklart dra allt i samma ränna, men på vilket djup och hur många och vilka rör behövs för separation?
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/bestammelser-for-elkablar-i-mark/P polarsson skrev:
Vi bygger nytt själva och jag är extra noggrann när det gäller infrastruktur, efter att ha läst runt så gjorde vi som jag beskriver ovan.
Lite mer tips: https://www.hemab.se/elnat/fordigme...ningavkabelror.4.4217f32e1628bc6795e30b6.html
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 140 inlägg
Det finns mig veterligen bara en källa och det är SS 424 14 37. Sedan kan det finnas branschregler.
- Privat tomtmark kan jämställas med standardens I mark utan jordbearbetning och där gäller minst 35 cm.
- För jordbruksmark gäller minst 55 cm.
- Samma mått 55 cm gäller för kabelstråk som korsar vägar, men här krävs även skyddsrör. Man bör tillämpa detta djup på uppfarter och dylikt på tomten.
Det är reglerna. Sedan ska du nödvändigt djup på just din tomt bedömas...
- Privat tomtmark kan jämställas med standardens I mark utan jordbearbetning och där gäller minst 35 cm.
- För jordbruksmark gäller minst 55 cm.
- Samma mått 55 cm gäller för kabelstråk som korsar vägar, men här krävs även skyddsrör. Man bör tillämpa detta djup på uppfarter och dylikt på tomten.
Det är reglerna. Sedan ska du nödvändigt djup på just din tomt bedömas...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 140 inlägg
Ja, det är inte fel att ha lite marginal.
Kan ju bara säga att när de grävde ner min elkabel från gatan till huset istället för luftledning så var det inga 50 cm, snarare 25-30 cm och på vissa håll där det fanns berg blev det grundare än så. Det viktiga är väl att du gör en karta eller tar ett foto var alla kablar går. Man tror man kommer ihåg men efter några år så är det lätt att glömma.
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Det är helt upp till dig, det finns ingen lagtext eller annan förskrigt som reglerar hur djupt du ska lägger kabel på din tomt. Kraftbolagen har sina egna regler styrda från rädslan för tjällossning. Beroende på var du bor så finns det ju ingenstand frost ned till mer än några centimeter.P polarsson skrev:Hej,
Praktiskt kan vara att kräva minst en spadsdjupt för att minska risken för framtida grävskador. Och alltid: Gör en karta där du domkumenterar sträckning för framtida människor!
Klicka här för att svara