Inkommande vatten till höger. Varmvatten utgånde till vänster.
Problemet är att jag inte får ut något varmvatten.

Misstänkte att det var stopp i något eftersom när jag gjorde rent den var den full med div skit. Spolade och blåste ur den. Efter det fick jag fortfarande inte fram varmvatten.

Till vänster på vita röret och kopplingen är det kokhett så den fungerar.
Öppnade kopplingen till vänster men inget varmvatten. Tömde den genom att tappa ur vattnet genom inkommande till höger och det är varmt och fint.

Från det vita röret till vänster går det invändigt i beredaren ett långt rör som går ända upp i toppen på behållaren.
Tog bort alla kopplingar men inget vatten kommer ut genom röret till vänster.

Vad är det som strular, hur ska varmvattnet kunna komma ut när röret går ända upp i topp?

Fullsize http://img87.imageshack.us/img87/2969/imag0031l.jpg

imag0031l.jpg

Redigerat:
C
Ventilen till höger måste vara öppen, ventilen till vänster måste stå på ett värde som motsvarar temperaturen du vill ha på varmvattnet.
Varmvattnet kommer ur röret som slutar i toppen på beredaren eftersom varmt vatten har något lägre densitet än kallt, och därför lägger sig längst upp.

Är problemet att det inte kommer nåt vatten alls, eller att det kommer men är kallt? Kommer det inget alls är det ju helt klart stopp nånstans, antingen är ventilen till höger stängd, eller så är blandningsventilen till vänster trasig, eller så är det helt enkelt stopp i ett rör. Inbillar mig att det borde vara en backventil i T-kopplingen till höger?
Är vattnet kallt så är det sannolikt blandningsventilen till vänster som är felinställd eller trasig.

Du kan koppla bort dessa ventiler och kopplingar ( även det horisontella röret) och köra rakt genom. Är det stopp i rören, får du inget vatten. Annars får du vatten men kokhett! Då får du dra ner termostaten eller vara försiktig tills du lagat eller köpt nya delar.

Så bör den fungera.

• imag0031l.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
cheetah1 skrev:
Ventilen till höger måste vara öppen, ventilen till vänster måste stå på ett värde som motsvarar temperaturen du vill ha på varmvattnet.
Varmvattnet kommer ur röret som slutar i toppen på beredaren eftersom varmt vatten har något lägre densitet än kallt, och därför lägger sig längst upp.

Är problemet att det inte kommer nåt vatten alls, eller att det kommer men är kallt? Kommer det inget alls är det ju helt klart stopp nånstans, antingen är ventilen till höger stängd, eller så är blandningsventilen till vänster trasig, eller så är det helt enkelt stopp i ett rör. Inbillar mig att det borde vara en backventil i T-kopplingen till höger?
Är vattnet kallt så är det sannolikt blandningsventilen till vänster som är felinställd eller trasig.
Ok då är jag med. Det nya kalla vattnet tränger i i botten till höger det gör att det varma vattnet pressas uppåt mot röret högst upp i beredaren. Varmt vatten kommer bara ut under tryck.

Det kommer nästan bara kallvatten lite ljummet bara. Känner ju att röret till vänster är riktigt hett. Ventilen till höger är öppen och beredaren är full med varmt vatten så så långt är det ok.

Hittade en lite stenliknande grej på ca 1cm i röret mellan varmt och kallt vatten nu när jag tog isär den delen.

kamilenski skrev:
Du kan koppla bort dessa ventiler och kopplingar ( även det horisontella röret) och köra rakt genom. Är det stopp i rören, får du inget vatten. Annars får du vatten men kokhett! Då får du dra ner termostaten eller vara försiktig tills du lagat eller köpt nya delar.
Nu förstår jag hur beredaren fungerar. Måste vara att ventilen ute till vänster släpper igenom för mycket kallvatten. I stort sett bara kallvatten det blir knappt ljummet. Vattnet tar då den vägen istället för att gå in i beredaren och trycka på så varmvattnet kommer ut istället.

Kanske den lilla stenbiten gjorde att ventilen stod fullt öppen hur mycket man än skruvade på den.

Får montera upp beredaren och koppla ihop allt imorgon och testa igen,
Ska se om jag har grejer så jag kan koppla förbi den helt.

Redigerat:
Hur går det?

kamilenski skrev:
Hur går det?
Nu är det löst.Tack för alla tips. Nu kan jag mitt system utan och innan i alla fall :P
Ventilen i termostaten uten till vänster i bild ska ju kunna röra sig invändigt genom att fjädern trycker på och blockerar mängden kallvatten. Det gjorde den inte.
Var tvungen att ta ett don och knacka ut den för att den skulle röra sig d^_^b
Några minuter med sandpapper så blev den som ny invändigt och ventilen rör sig lätt.

Allt verkar ok nu det lilla jag hunnit testa. Blev en massa andra projekt samtidigt.

• Gilla
Bulan75 och 1 till
  • Laddar…
Suhagg skrev:
Nu är det löst.Tack för alla tips. Nu kan jag mitt system utan och innan i alla fall :P
Ventilen i termostaten uten till vänster i bild ska ju kunna röra sig invändigt genom att fjädern trycker på och blockerar mängden kallvatten. Det gjorde den inte.
Var tvungen att ta ett don och knacka ut den för att den skulle röra sig d^_^b
Några minuter med sandpapper så blev den som ny invändigt och ventilen rör sig lätt.

Allt verkar ok nu det lilla jag hunnit testa. Blev en massa andra projekt samtidigt.
Skönt.
d^_^b

Tycker att det saknas en övertrycksventil på varmvattenberedaren...

dusthall skrev:
Tycker att det saknas en övertrycksventil på varmvattenberedaren...
Är det ett måste? Var skulle den sitta i så fall?
Finns en backventil mellan varmt och kallt det är allt.

Krilleman
Övertrycksventilen monterar du på kallvattensidan sitter efter backventilen på inkommande på nya beredare för att dom har en backventil på kallvattenledningen in i burken!

6-10 bar beroende på vilket vattentryck du har!

Men jag vet fler som kör sina beredare utan, har funkat hittills, men inget jag rekomenderar!

Eee. I värsta fallet sprängs VVB. Inget annat händer. Den blir inte som en bomb. Vattnet börjar rinna. Råkade ut för det för länge länge sen.

Fortsätter att köra utan. Den har ju använts i 5år utan tidigare och jag behöver lite spänning i livet :)

Suhagg skrev:
Fortsätter att köra utan. Den har ju använts i 5år utan tidigare och jag behöver lite spänning i livet :)
Haha! Kunde inte ha sagt det bättre själv! Underbar filosofi... d^_^b

Suhagg skrev:
Gift dig. Du får hur mycket spänning som helst d^_^b!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.