Tjena!

Vi vill bygga hus i en liten "by" som ligger utanför detalplanerat område. Nu står vi och funderar på om vi ska ansöka om ett förhandsbesked eller direkt ansöka om bygglov?

Förhandsbeskedet kostar mellan 14-17K och bygglovet mellan 30-36K.

Om vi har ansökt om förhandsbesked och får det godkänt, då måste vi väl betala för bygglovet oavsett? Jag menar, de drar inte av de 17K vi redan lagt på förhandsbesked?

Kommunen har på ett samverkansmöte ställt sig positiva till att uppföra en 1½ plansvilla på tomten, och i samma veva skrev kontaktpersonen att vi var välkomna med ett förhandsbesked eller kanske rentav en bygglovsansökan direkt.

Ska man tolka det som att det är bättre att bara ansöka om bygglov direkt?

harry73
Ett förhandsbesked är ett löfte att kommunen anser att fastigheten är lämpligt för begyggelse och att de godkänner ett hus som följer bestämmelser.

Detta är viktigt om man säljer mark som tomtmark eller om ni inte vill bygga direkt men om några år.
Är det är mark och vet ni vilket hus ni vill bygga kan ni ansöka om bygglov direkt, annars skulle jag ansöka om förhandsbesked

• Gilla
Mats T
  • Laddar…
Det är vår mark och vi vet på ett ungefär vad vi vill bygga (det ryms inom kommunens riktlinjer).

Så man betalar alltså för förhandsbesked och sedan vid ett godkännande för ett bygglov? Så totalt 17k+36k om man väljer att ansöka om förhandsbesked?

• Gilla
Svante5
  • Laddar…
harry73
Ja, så ansök om bygglov direkt

• Gilla
HomeBase88
  • Laddar…
Tack :)

Som sagt förhandsbesked är framförallt något man gör i samband med köp av tomt, för att säkerställa att man överhuvudtaget får bygga på tomten man köper.

Vi har skrivit in i köpekontraktet att ifall bygglov nekas går köpet tillbaka. Jag tyckte det kändes osäkert att söka ett förhandsbesked för en tomt jag inte var ägare till.

Har du någon tidsgräns för villkoret i avtalet.

Måste ansöka inom två år från dagen det skrevs

harry73
Och där har vi också fördelen med förhandsbesked över bygglov.
För vad händer efter 2 år och några månader när ni får avslag på bygglovet för att kommunen anser att huset inte passar in? Mycket möjligt att de skulle godkänna ett annat hus eller en annan placering. Ska du då försöka att anpassa bygglovsansökan (och inte använda din klausul i kontraktet) eller kommer du att avbryta köpet?.

I ett förhandsbesked tar kommunen ställning till om de kommer att tillåta bebyggelse där, inte om det planerade huset uppfyller alla krav och bestämmelser.

Ja, sant! Dock så har marken redan värderats högre än vi gav för den med ganska mycket och vi ska ansöka om någon månad, vilket ger oss tid att eventuellt rätta till de saker som kanske behövs eller så säljer vi och köper ett hus istället. Kommunen har också indikerat att de är positiva till uppförandet av ett 1,5 planshus på platsen.

köpet skedde i oktober 2017

Du tror väl inte att det är självklar att ni får dom pengar som värderingen säger? Det kan vara så men det kan även vara åt andra hållet.

Vi ansökte om förhandsbesked innan vi styckade av en bit mark som vi nu sökt (och fått bygglov på). Detta främst då avstyckningen skulle kosta ca. 40000:-. Vi hade då ritat in tänkta tomtgränser.
I Uppsala kommun fick man ca. 6000:- rabatt på bygglov efter godkänt förhandsbesked. Dessutom blir bygglovsprocessen lite smidigare upplevde jag det.

Haha nä såklart inte! Inget är ju säkert någonsin..

Vad jag förstått så finns där inget sådant rabattsystem i vår kommun. Men ska skriva och fråga!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.