Hej
Har konto hos en av de större vvsgrossisterna men är inte riktigt nöjd... betalar för mycket på det mesta.
Handlar mest avloppsdelar, golvbrunnar. RiR osv eftersom jag renoverar badrum
Har provat att få bättre rabatter men det går trögt, fick någon %mer men betalar fortfarande mer exkl moms än rinkabyrör tar för tex. golvbrunnarna inkl moms...

Funderar på att vända mig till en annan stor vvsgrossist men undrar om ni har några tips på hur man får bra rabatter.

Funderar på om jag ska lägga till vvs till koderna hos SKV?
Är ensam på firman så man omsätter ju inte mycket på ett år men det är surt att behöva ta
100-150:- mer för en golvbrunn än vad kunden kan köpa den själv för

Min erfarenhet är att det kan vara svårt att förhandla sig till bättre priser hos en befintlig leverantör, jag har haft mest framgångar när jag kontaktat en konkurrent till mina befintliga leverantörer och sagt som det var.. "jag funderar på att byta leverantör, vad har ni att erbjuda?"

Håller med Daniel om att det ibland är lättare att helt enkelt förhandla med konkurrenten och tydligt. Ibland fungerar det bättre att vända sig till en chef om det går utan att förnärma organisationen, men jag är en ganska enträgen förhandlare så komiskt nog har jag bättre rabatter hos två av de större grossisterna än de bekanta som har firma.

Kan tänka mig att mycket av det du använder är bulkvaror som du med lite kapital skulle hålla lager på och handla från tex Rinkaby. Sedan kompletterar du bara hos dina lokala grossister.
Du skulle iaf bli hjälte på BH om du erbjöd kunderna Rinkabypriser plus litet tillägg. :)

Nimajneb: jo det är ju det där med lager osv... dels tar det plats sen ska man ha framförhållning :)
men visst är det bulkvaror men det är ju så jäkla mycket delar när det kommer till avlopp, böjar i alla möjliga grader och inte räcker det med en heller utan helst ska man ju ha 10 av varje.
Man kan iof räkna på det och se om det blir billigare...
Risken är ju att man inte omsätter lagret mer än kanske 1ggr / år

Men hur förhandlar man ner priserna?
finns det några böcker som avhandlar ämnet, läser gärna
kinglolle: är det som privatperson du har bra rabatter?

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Be om ett personligt möte med försäljningschefen/regionschefen och ha pris exempel med dej från tex Rinkaby....var tydlig och rak....

Har varit i din sits (likvärdigt i alla fall).

Är en liten småskuttare (3 anställda) och när jag startade firman började jag handla där firman jag tidigare jobbat på handlade (är nog ganska vanligt eftersom man känner sig hemma där). Men jag blev snabbt varse om hur ointressant jag var som kund och de rabatter på 40-50% jag erbjöds var rena hånet mot både mig och i förlängningen mot mina kunder.

Så jag övergav "företagsgrossister" och handlar nästan bara där konsumenter handlar och har där lyckats förhandla mig till priser som känns ok och som jag kan visa kunder och göra mina påslag helt öppet.

Jag håller till i Malmö och här finns gott om alternativ, vet inte riktigt hur det ser ut i Dalarna men mitt tips är att du överger dom traditionella "företagsleverentörerna" om du kan.

I många falll är rabatten kopplad till en motprestation, dvs hu nycket du köper. Ex kan du få 50% om du handlar för 100kkr. Att få det med en gång gagnar inte säljaren och de har oftast system och processer för att hantera rabater/provisioner effektivt.

Detta är vanligt oavsett om du handlar el, vvs, mat, resor, frakt. Man ger kunden en rabatt med motprestation att denne handlar för ett visst belopp.

De konton som jag känner till som man som småköpare har bättre marginal på än e-butikerna är vent/plåt/takavvatning, samt stål och storpack på kemikalier.

Redigerat:
nino skrev:
Nimajneb: jo det är ju det där med lager osv... dels tar det plats sen ska man ha framförhållning :)
men visst är det bulkvaror men det är ju så jäkla mycket delar när det kommer till avlopp, böjar i alla möjliga grader och inte räcker det med en heller utan helst ska man ju ha 10 av varje.
Man kan iof räkna på det och se om det blir billigare...
Risken är ju att man inte omsätter lagret mer än kanske 1ggr / år
Om vi stannar kvar vid exemplet kring Rinkaby så tar dom väl en dryg hundring i avgift per sändning, jag skulle tro ledtiden ligger på 2-3 dagar.
Detta betyder ju att du kan ligga med små lager som Inte kostar skjortan att fylla på.
Sedan så jobbar du som jag förstår Inte med jourverksamhet vilket är att du oftast har en hygglig framförhållning gentemot Rinakbys ledtider.

Som jag skrev tidigare så kommer du bli hjälte på BH o h med största sannolikhet anses som en förrädare och fuskare från dina konkurrenter.
Från ett kundperspektiv så kommer du att skapa ett riktigt bra rykte förutsatt att du även gör ett bra jobb och låter kunderna dra nytta av dina låga o transparenta inköpspriser. WIN-WIN

Brukar tipsa om LRFs rabatt hos Ahlsell, så jag gör det igen. Priserna blir ungefär som elbutik.se, men man slipper frakt och leveranstid.

Blev lite inspirerad av Nimanjebs inlägg ovan.. Hur skulle det vara om BH förhandlade en rabatt för forumets 100 000 medlemmar?

• Gilla
Tor H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.