https://forestia.se/produkter/tak/premium-ceiling/
Hej! Vi har ett hus byggt -52 med vävspända tak. Vissa av dom är skadade och hantverkare som kan vävspända tak är få och det blir kostsamt. Letar därför en annan lösning för slätt innertak. I köket har vi gipsat på stålreglar men trots ett himla spackla, slipa, måla så ser man skarvarna i släpljus. Kanske är taket i länken lite mer foolproof att få slätt? Har någon provat?
Hej! Vi har ett hus byggt -52 med vävspända tak. Vissa av dom är skadade och hantverkare som kan vävspända tak är få och det blir kostsamt. Letar därför en annan lösning för slätt innertak. I köket har vi gipsat på stålreglar men trots ett himla spackla, slipa, måla så ser man skarvarna i släpljus. Kanske är taket i länken lite mer foolproof att få slätt? Har någon provat?
Lösvirkesbyggare
· Gävle
· 158 inlägg
Jag är också intresserad av Forestia eller motsvarande innertak. Men skulle vilja höra omdöme från någon som satt upp det eller har haft det något år.
Är det svårt att få det fint utan synliga skarvar? Finns det risk att skivorna krymper och det blir synliga skarvar med tiden?
Är det svårt att få det fint utan synliga skarvar? Finns det risk att skivorna krymper och det blir synliga skarvar med tiden?
Vad fint det blev! Väcker liv i tråden med hopp om tips =)Maasken skrev:
Håller också på att sätta upp ett sådant tak. Men jag får problem med ändbitarna närmst väggen. Sätter i långsidans profil enligt instruktion men när jag sedan ska trycka ihop kortsidans profil med hjälp av kofot mot väggen rubbas inte skivan en millimiter. Har även testat med slagjärn och bankat så in i, men det går bara inte... Skivan sitter där den sitter i långsidans profil.
Hur fungerade det för dig? Några idéer? Skivorna mitt i rummet är inga problem när jag änder slagklossen.
Vi hade inga sådana problem när vi satte taket. Har du känt efter så du inte har något smuts eller andra problem med skarven i taket? Att den är ojämn eller liknande. För det krävdes inget våld för oss att få till just den delen faktiskt. Såhär i efterhand har vi insett att vi skulle ha tätat i skarven mellan vägg och tak dock. När listen för det vävspända taket är borta kommer det ner spån imellan.
Tack för svar! Det löste sig sen. Gick lättare sedan. Fick dock använda handslägga istället för hammare mellan varven för att få till det. Nu återstår målning/slipning 🙂Maasken skrev:
Vi hade inga sådana problem när vi satte taket. Har du känt efter så du inte har något smuts eller andra problem med skarven i taket? Att den är ojämn eller liknande. För det krävdes inget våld för oss att få till just den delen faktiskt. Såhär i efterhand har vi insett att vi skulle ha tätat i skarven mellan vägg och tak dock. När listen för det vävspända taket är borta kommer det ner spån imellan.
Maasken skrev:
Funderar på nåt sånt här till föräldrarnas renovering istället för Huntonit/Gips men har svårt att hitta några bra bilder på slutresultatet. Hade varit väldigt tacksam om ni kanske hade fler bilder att dela med er! 😊knyh skrev:
Faktiskt svårt att visa bilder utan att det bara blir "en vit bild" 🙂W A.Sundg skrev:
Men här kommer några. Detta är innan målning/lätt slipning. Alltså bara skivorna i sig. Sista bilden är där jag hade svårt att få in skivorna kloss an mot varandra. Jag kan återkomma hur slutresultatet blir just där. I övrigt ligger skivorna i princip helt tätt mot varandra. Jag är nöjd med hur det blev.
Tack! Ser fram emot bild på slutresultatet. 😀 Ser man skarverna något överlag efter man målat eller ser det helt slätt ut som om det vore gipsat?knyh skrev:
Faktiskt svårt att visa bilder utan att det bara blir "en vit bild" 🙂
Men här kommer några. Detta är innan målning/lätt slipning. Alltså bara skivorna i sig. Sista bilden är där jag hade svårt att få in skivorna kloss an mot varandra. Jag kan återkomma hur slutresultatet blir just där. I övrigt ligger skivorna i princip helt tätt mot varandra. Jag är nöjd med hur det blev.
LiggerW A.Sundg skrev:
Har inte målat ännu men med tanke på hur tight de ligger nu har jag svårt att se hur det inte skulle bli helt slätt och jämt.W A.Sundg skrev:
När ljuset kommer indirekt från fönsterna eller fönsterlampan ser det fint och slätt ut. Sen har vi en taklampa med skärm som lyser rakt upp mot taket. Då ser det inte lika snyggt och jämt ut, för då ser man minsta lilla skavank.människa skrev:
Vi tänder den sällan så inget problem i sovrummet för vår del. Men hade inte rekommenderat den typ av taklampa vi har i kombo med taket. Spotlights eller andra lampor som inte lyser rätt upp i taket funkar säkert bra.
Klicka här för att svara