Den nybildade myndigheten Transportstyrelsen sköter om bilregistret, www.transportstyrelsen.se.
Tror att 0771-141516 är ett nummer som fortfarande fungerar om man vill veta vem som står som ägare och om skatten är betald.
Teknisk info om fordonet kan man söka på https://www21.vv.se/fordonsfraga/?epslanguage=sv
Teknisk info om fordonet kan man söka på https://www21.vv.se/fordonsfraga/?epslanguage=sv
Redigerat:
Man kan kostnadsfritt beställa fax med ägaruppgifter från Transportstyrelsen, jag gjorde det senast igår.
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ganska puckat att ta bort tjänsten. Varför inte bara avgiftsbelägga den med självkostnad, någon kr per sms.cheetah1 skrev:
Enligt förvaltningslagen (tror jag det var) har myndigheter rätt till en avgif för t.ex. kopieringskostnad av offentlig handling. En modernare kostnad t.ex. att skicka sms borde väl kunna jämställas med detta, eller?
Hörde nån siffra på hur många sånna sms dom fick varje dag.... det var ruggigt många!
Dom såg det som ett problem, jag skulle se en möjlighet att tjäna mer pengar!
Tror inte många skulle backa om det kostade 5-10:-
Praktiskt är det ju i alla fall.
Men man får ju mycket mer info på faxen!
Har du en dator med modem är det bara att koppla på den på tråden och låta datorn svara när det ringer, funkar fint!
// magnus
Dom såg det som ett problem, jag skulle se en möjlighet att tjäna mer pengar!
Tror inte många skulle backa om det kostade 5-10:-
Praktiskt är det ju i alla fall.
Men man får ju mycket mer info på faxen!
Har du en dator med modem är det bara att koppla på den på tråden och låta datorn svara när det ringer, funkar fint!
// magnus
En urgammal tråd men den blev just aktuell.
I Transportstyrelsens app har man i många år kunnat söka uppgifter om fordon utifrån registreringsnumret. Häromdagen fick jag detta när jag försökte:
Efter kontakt med flera personer på Transportstyrelsen visar det sig att de i tysthet avvecklat denna funktion i appen. De skriver "tjänsten är inte längre tillgänglig i appen" och hänvisar i stället till sin hemsida.
Där appen beskrivs på deras hemsida står det fortfarande att man i appen kan söka uppgifter om andra fordon. De "beklagar" den felaktiga informationen och skriver "vår hemsida är inte uppdaterad än men kommer att bli inom snar framtid där det framgår att du inte kan söka på andras fordon via appen."
Jag har inte fått någon förklaring till att man plockar bort en av huvudfunktionerna i appen, men jag antar att det finns en anledning...
I Transportstyrelsens app har man i många år kunnat söka uppgifter om fordon utifrån registreringsnumret. Häromdagen fick jag detta när jag försökte:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter kontakt med flera personer på Transportstyrelsen visar det sig att de i tysthet avvecklat denna funktion i appen. De skriver "tjänsten är inte längre tillgänglig i appen" och hänvisar i stället till sin hemsida.
Där appen beskrivs på deras hemsida står det fortfarande att man i appen kan söka uppgifter om andra fordon. De "beklagar" den felaktiga informationen och skriver "vår hemsida är inte uppdaterad än men kommer att bli inom snar framtid där det framgår att du inte kan söka på andras fordon via appen."
Jag har inte fått någon förklaring till att man plockar bort en av huvudfunktionerna i appen, men jag antar att det finns en anledning...
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
jag använder bara biluppgifter.se till sånt numera........
Det fungerar fortfarande bra via en webbläsare och Transportstyrelsens webbsajt. Jag tyckte dock att appen var smidigare. Framförallt tycker jag det är genuint klantigt att bara stänga av en av appens huvudfunktioner på detta sätt utan någon form av information.S Stefan1972 skrev:
En webläsare finns väl på alla uppkopplade enheter nu för tiden? Varför då ha en app som gör samma sak?Alfredo skrev:
Därför att det är (var) smidigare för användaren. När man startat Transportstyrelsens app krävdes det ett enda klick innan man kunde skriva i registreringsnumret man sökte information om. Med en webbläsare är det betydligt omständligare att få den information man vill ha.useless skrev:
Om sen Transportstyrelsen inte tycker det är värt kostnaden för en speciell app är en annan fråga men för mig som slutanvändare gav den definitivt ett mervärde.