Hej,
Jag avser att låta byta ut mitt äldre och mycket stökiga proppskåp till nya fräscha automatsäkringar och nytt skåp. Har redan köpt på mig en del material för detta men skåp, en del säkringar samt Jfb. saknas. Innan jag beställer jobbet önskar jag synpunkter från er som kan det här. Har gjort en fördelning med alla rum samt mina önskemål ex. där jag önskar att ha en ensam matning för vissa detaljer (orange markering). Har också funderingar på fler Jfb. än en för att sektionera och undvika onödiga stopp på utrustning som inte berörs. Har också förstått att man kan brandskydda anläggningen med en separat Jfb. men vet inte hur detta skulle se ut. Den elkille som ska göra jobbet så småningom vet nog allt detta men jag vill ha fler tankar från andra att bedöma innan vi bestämmer hur det ska vara. Ska ju också köpa det sista materialet så hur stort, hur många osv. är synpunkter som vore bra. Nuvarande skåp är 750mm brett och 300mm högt och har tre rader. Jag vill gärna ha en mer kvadratisk form och inte för högt eftersom jag ska ha utrustning under skåpet. Tacksam för era tankar.
Jag avser att låta byta ut mitt äldre och mycket stökiga proppskåp till nya fräscha automatsäkringar och nytt skåp. Har redan köpt på mig en del material för detta men skåp, en del säkringar samt Jfb. saknas. Innan jag beställer jobbet önskar jag synpunkter från er som kan det här. Har gjort en fördelning med alla rum samt mina önskemål ex. där jag önskar att ha en ensam matning för vissa detaljer (orange markering). Har också funderingar på fler Jfb. än en för att sektionera och undvika onödiga stopp på utrustning som inte berörs. Har också förstått att man kan brandskydda anläggningen med en separat Jfb. men vet inte hur detta skulle se ut. Den elkille som ska göra jobbet så småningom vet nog allt detta men jag vill ha fler tankar från andra att bedöma innan vi bestämmer hur det ska vara. Ska ju också köpa det sista materialet så hur stort, hur många osv. är synpunkter som vore bra. Nuvarande skåp är 750mm brett och 300mm högt och har tre rader. Jag vill gärna ha en mer kvadratisk form och inte för högt eftersom jag ska ha utrustning under skåpet. Tacksam för era tankar.
Först och främst bör du involvera "elkillen" nyss, innan du köpte materielen. Till nöds går det efter också men var beredd på sura miner.
Ang fördelning så blir det lite som det blir eftersom fördelningen styrs av hur rören fysiskt är dragna i väggarna på ditt hus. Om du inte vill öppna alla väggar och dra om alla slangar/rör så blir det i stort sett till att acceptera nuvarande fördelning.
Ang JFB så pratar man om personskydd vs brandskydd. Det är mest förvirrande och en brandskydds-JFB har du egentligen bara på utrustning som inte kan ha en vanlig JFB. Det som skiljer är utlösningsströmmen (30 mA för personskydd, 300 mA för brandskydd). En vettig sektionering är uteel + ev andra riskgrupper på en JFB, resten på en annan. Hur bra detta går att sektionera beror på hur elen är dragen i just ditt hus.
Ang skåp så är de flesta moderna normkapslingar just höga och smala, tyvärr. Eldon tillverkar kapslingar (DB/DBQ) som är mer rektangulära i formen men de är rätt grunda tyvärr (=jobbiga att arbeta i). Du kommer inte hitta något som är 750 mm brett i grundutförande. En möjlig lösning är att sätta två kapslingar kloss mot varandra. Hur hög/bred får lösningen vara.
Som sagt i inledningen, involvera elektrikern nu. Annars lär du få besvär med att hitta någon. Jag hoppas att du köpt vettig materiel...
Ang fördelning så blir det lite som det blir eftersom fördelningen styrs av hur rören fysiskt är dragna i väggarna på ditt hus. Om du inte vill öppna alla väggar och dra om alla slangar/rör så blir det i stort sett till att acceptera nuvarande fördelning.
Ang JFB så pratar man om personskydd vs brandskydd. Det är mest förvirrande och en brandskydds-JFB har du egentligen bara på utrustning som inte kan ha en vanlig JFB. Det som skiljer är utlösningsströmmen (30 mA för personskydd, 300 mA för brandskydd). En vettig sektionering är uteel + ev andra riskgrupper på en JFB, resten på en annan. Hur bra detta går att sektionera beror på hur elen är dragen i just ditt hus.
Ang skåp så är de flesta moderna normkapslingar just höga och smala, tyvärr. Eldon tillverkar kapslingar (DB/DBQ) som är mer rektangulära i formen men de är rätt grunda tyvärr (=jobbiga att arbeta i). Du kommer inte hitta något som är 750 mm brett i grundutförande. En möjlig lösning är att sätta två kapslingar kloss mot varandra. Hur hög/bred får lösningen vara.
Som sagt i inledningen, involvera elektrikern nu. Annars lär du få besvär med att hitta någon. Jag hoppas att du köpt vettig materiel...
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Kan nog tycka att det är onödigt att undanta vissa grupper från jordfelsbrytare. Se bara till att ha kyl & frys på en egen så att du slipper tråkiga kulinariska upplevelser iall nån musjäkel skulle gnaga kabel på en helt annan grupp. Det är ju ingen störra skillnad i pris på att sätta in en extra jfb när du ändå har en elare på plats.
Tack för svar. Materialen från Hager är inköpt under tid och jag har redan en hel del. Ska köpa det sista också men var osäker på hur man ska fördela det i antal säkringar samt hur många Jfb. man kan ha. Elpojken kan ju ha begränsad erfarenhet, trots att han jobbar, och att få andras synpunkter har aldrig skadat. Självklart ska han involveras men detta är ett längre projekt som också innefattar omdragning av viss el då vi renoverar. Vi kommer byta ut den äldre centralen innan allt är klart och därför behöver jag planera för framtiden. Tanken är också att försöka få till de säkringarna som jag markerat och det innebär naturligtvis dragning av nya rör. Min fundering har legat på ett skåp som är ca 500x500 och jag har sett några olika som är runt de måtten. Det handlar dock om hur många säkringar jag ska räkna med. Jag förstår att man ska kombinera flera rum på en säkring, min beskrivning med uppdelningen av säkringar var endast en genomgång vad jag har för förbrukare i resp rum. Ok, så två Jfb alltså. Finns det något som hindrar att man väljer att sektionera mer och sätta in fler Jfb? Ang max höjd på skåp är den ca 600-700 mm.tommib skrev:
Först och främst bör du involvera "elkillen" nyss, innan du köpte materielen. Till nöds går det efter också men var beredd på sura miner.
Ang fördelning så blir det lite som det blir eftersom fördelningen styrs av hur rören fysiskt är dragna i väggarna på ditt hus. Om du inte vill öppna alla väggar och dra om alla slangar/rör så blir det i stort sett till att acceptera nuvarande fördelning.
Ang JFB så pratar man om personskydd vs brandskydd. Det är mest förvirrande och en brandskydds-JFB har du egentligen bara på utrustning som inte kan ha en vanlig JFB. Det som skiljer är utlösningsströmmen (30 mA för personskydd, 300 mA för brandskydd). En vettig sektionering är uteel + ev andra riskgrupper på en JFB, resten på en annan. Hur bra detta går att sektionera beror på hur elen är dragen i just ditt hus.
Ang skåp så är de flesta moderna normkapslingar just höga och smala, tyvärr. Eldon tillverkar kapslingar (DB/DBQ) som är mer rektangulära i formen men de är rätt grunda tyvärr (=jobbiga att arbeta i). Du kommer inte hitta något som är 750 mm brett i grundutförande. En möjlig lösning är att sätta två kapslingar kloss mot varandra. Hur hög/bred får lösningen vara.
Som sagt i inledningen, involvera elektrikern nu. Annars lär du få besvär med att hitta någon. Jag hoppas att du köpt vettig materiel...
Precis, tråkiga upplevelser har vi nog av ändå. Jag ser inte kostnaden som det primära. Det kan få kosta, bara det blir bra.Karl_Pedal skrev:
Kan nog tycka att det är onödigt att undanta vissa grupper från jordfelsbrytare. Se bara till att ha kyl & frys på en egen så att du slipper tråkiga kulinariska upplevelser iall nån musjäkel skulle gnaga kabel på en helt annan grupp. Det är ju ingen störra skillnad i pris på att sätta in en extra jfb när du ändå har en elare på plats.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Det blir kraftigt överdrivet med en grupp per rum och dessutom där separata grupper för belysning och uttag. Det är inte fel att separera belysning och uttag men du kan låta 2-4 rum dela på en grupp.
Köket däremot kan behöva nån grupp till för uttag.
Det ser också ut som om TM/TT delar på en 10 A-grupp? Det går inte.
Uppvärmningssystem?
JFB ska finnas för allt på din lista.
Sektionera med minst två st, en för huset och en för altan/garage/pool/utomhus plus några mindre viktiga grupper inomhus.
Uppvärmningssystem kan möjligen undantas eller separeras beroende på sort.
Sätt ingen separat JFB på kylen utan låt den dela JFB med annat inomhus.
Köket däremot kan behöva nån grupp till för uttag.
Det ser också ut som om TM/TT delar på en 10 A-grupp? Det går inte.
Uppvärmningssystem?
JFB ska finnas för allt på din lista.
Sektionera med minst två st, en för huset och en för altan/garage/pool/utomhus plus några mindre viktiga grupper inomhus.
Uppvärmningssystem kan möjligen undantas eller separeras beroende på sort.
Sätt ingen separat JFB på kylen utan låt den dela JFB med annat inomhus.
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Sedan är det helt enkelt ett feltänk. Med avseende på spänningsbortfall så skyddar en JFB den övriga anläggningen mot detta. Man vinner därför ingenting på att sätta en separat JFB på kylen, för den skyddar ju inte kylen mot strömavbrott. Den skyddar endast den övriga anläggningen mot jordfel i kylen, vilket kan ha varit motiverat förr i tiden, men dagens kyl/frys löser sällan en JFB.
Så bättre är att sätta en separat JFB på de delar som har en faktiskt risk för att lösa en JFB, t.ex uttag utomhus. Då kan kyl plus en stor del av huset dela på en annan JFB. En stark fördel med detta är vad Alfredo nämner.
Men det ligger mycket gammal historia i detta då man aldrig gjorde så förr, det är något som alla snappat upp men få som vet bakgrunden. Det finns många fler sådana exempel på "gamla" regler som lever kvar, t.ex det icke existerande förbudet mot kopplingsdosor i badrum.
Så bättre är att sätta en separat JFB på de delar som har en faktiskt risk för att lösa en JFB, t.ex uttag utomhus. Då kan kyl plus en stor del av huset dela på en annan JFB. En stark fördel med detta är vad Alfredo nämner.
Men det ligger mycket gammal historia i detta då man aldrig gjorde så förr, det är något som alla snappat upp men få som vet bakgrunden. Det finns många fler sådana exempel på "gamla" regler som lever kvar, t.ex det icke existerande förbudet mot kopplingsdosor i badrum.
Det beror väl på hur hungrig man är
Tycker jag är i kylen dagligen och märker om lampan tänds. Jag har separata JFB för uteuttag, kyl, luftvärmepump och en för resten. Även om kylen inte smäller en jfb vill jag inte att den ska bli strömlös bara för att något löser i resten av huset.
Om det går skulle jag definitivt sätta fler uttagsgrupper i köket. Vill kunna köra vattenkokare, kaffebryggare och brödrost samtidigt.
Låt några rum dela belysningsgrupp, går det att lägga så att ett rum kan lysa upp ett annat om det löser är det en fördel.
Beroende på hur mycket belastning du räknar med och hur väl sektionerat du vill ha det så är det inte fel med en 10A grupp för uttag i varje rum. Jag gjorde så i sommarstugan för att kunna sätta en 2000w fläkt i varje sovrum som snabb uppvärmning innan luftvärmepump kom på plats.
Ett annat fall är att t.ex inte skäcka datorer bara för att något annat löser säkringen.
Har du tänkt ha någon form av styrning så tar även det en del plats i centralen. Jag börjar tycka att min central med 3x18 moduler är lite liten.Framaför allt för att få det snyggt grupperat.
Om det går skulle jag definitivt sätta fler uttagsgrupper i köket. Vill kunna köra vattenkokare, kaffebryggare och brödrost samtidigt.
Låt några rum dela belysningsgrupp, går det att lägga så att ett rum kan lysa upp ett annat om det löser är det en fördel.
Beroende på hur mycket belastning du räknar med och hur väl sektionerat du vill ha det så är det inte fel med en 10A grupp för uttag i varje rum. Jag gjorde så i sommarstugan för att kunna sätta en 2000w fläkt i varje sovrum som snabb uppvärmning innan luftvärmepump kom på plats.
Ett annat fall är att t.ex inte skäcka datorer bara för att något annat löser säkringen.
Har du tänkt ha någon form av styrning så tar även det en del plats i centralen. Jag börjar tycka att min central med 3x18 moduler är lite liten.Framaför allt för att få det snyggt grupperat.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack Bo för detaljerat svar, precis vad jag behöver för att kunna förstå när elkillen börjar köra på med planeringen. Jag kan naturligtvis tänka mig att vi lägger fler rum på en grupp (förmodar att du menar en singel säkring), däremot skulle jag vilja skilja på belysning och vägguttag. Gällande min bifogade fil ska den beskrivningen inte ses som att det skulle vara en färdig fördelning utan endast som en uppställning av rum och förbrukare. Gillar vad du säger om köket för idag ligger dessa uttag på samma säkring som vardagsrum, hall, samt 2st sovrum.Bo.Siltberg skrev:
Det blir kraftigt överdrivet med en grupp per rum och dessutom där separata grupper för belysning och uttag. Det är inte fel att separera belysning och uttag men du kan låta 2-4 rum dela på en grupp.
Köket däremot kan behöva nån grupp till för uttag.
Det ser också ut som om TM/TT delar på en 10 A-grupp? Det går inte.
Uppvärmningssystem?
JFB ska finnas för allt på din lista.
Sektionera med minst två st, en för huset och en för altan/garage/pool/utomhus plus några mindre viktiga grupper inomhus.
Uppvärmningssystem kan möjligen undantas eller separeras beroende på sort.
Sätt ingen separat JFB på kylen utan låt den dela JFB med annat inomhus.
Uppvärmningen består av en bergvärmepump som är matad med separat kabel från ytterskåpet där det också sitter en Jfb. för just detta och det får vara kvar. Som komplement har jag vattenmantlad kamin samt solvärme som delar en större tank med värmepumpen. Från tanken skickas värme ut på elementen.
Gällande TT/TM så har du rätt, det är fel noterat av mig men det beror på att vi endast har TM idag, och det finns 3 faser framdraget (3 x 10A i centr) varav TM använder en. Frågan på det blir om man kan använda den andra fasen till TT? Om inte måste jag ordna spår i betongväggen så elektrikern kan dra rör.
Du säger minst två Jfb, innebär det att det skulle vara bra med fler? Tänker mig en separat för garage och pool samt ytterligare en för uttag ute. Vi har inomhuspool och om en gemensam Jfb löser för något ute slocknar även prylarna för pooldriften och allt som är på i garaget.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Absolut inget fel med att separera uttag och belysning. Det kan tvärtom vara god ide. Det är bra att sektionera på flera grupper för att inte ett helt våningsplan ska blir svart vid ett fel. Det beror ju vilka förutsättningar man har för att dra ledningar då det blir lite dubbelt upp så det kan vara svårt att komplettera i efterhand i en befintlig bostad, men inte i ditt fall tydligen.
Ju fler grupper desto viktigare med märkning och gruppförteckning. Det får inte bli några oklarheter kring vilken säkring som ska brytas vid arbete på en grupp. Här kan man låta sig bli lurad av att lyset slocknar.
TM/TT kan dela på en trefasgrupp, 3 x 10 A, inga problem.
Två JFBer är utgångspunkten för att kunna separera på riskgrupper och känsliga grupper. Fler kan bli aktuellt t.ex om
- det finns många apparater vars sammanlagda naturliga läckström gör det nödvändigt. Pool kan vara ett sådant exempel, värmepumpar ett annat.
- det finns flera centraler. Om garaget har en egen central brukar den få en egen JFB. Man vill ju inte springa iväg för långt för att återställa.
I ditt fall låter det nog som tre st, eller hur ser det ut? Man kanske kan dra ett streck någonstans i mitten på din plan du bifogar i #1 och nöja sig med två JFBer. Det beror på om garaget har en egen central och hur den är matad.
Ju fler grupper desto viktigare med märkning och gruppförteckning. Det får inte bli några oklarheter kring vilken säkring som ska brytas vid arbete på en grupp. Här kan man låta sig bli lurad av att lyset slocknar.
TM/TT kan dela på en trefasgrupp, 3 x 10 A, inga problem.
Två JFBer är utgångspunkten för att kunna separera på riskgrupper och känsliga grupper. Fler kan bli aktuellt t.ex om
- det finns många apparater vars sammanlagda naturliga läckström gör det nödvändigt. Pool kan vara ett sådant exempel, värmepumpar ett annat.
- det finns flera centraler. Om garaget har en egen central brukar den få en egen JFB. Man vill ju inte springa iväg för långt för att återställa.
I ditt fall låter det nog som tre st, eller hur ser det ut? Man kanske kan dra ett streck någonstans i mitten på din plan du bifogar i #1 och nöja sig med två JFBer. Det beror på om garaget har en egen central och hur den är matad.
Ok, så gällande köket så menar du alltså uttagen fördelat på två 10A säkringar? Vet att alla dom där prylarna drar watt så det låter logiskt. Jag vill inte hamna i den situationen att centralen blir för liten när man en dag bestämmer sig för en ändring, utbyggnad etc Det precis därför jag försöker få så många bra tips jag kan här för att göra en bra slutplanering ihop med elektrikern. Jag styr det mesta med Z-wave så det kommer inte påverka centralen, däremot planeringen för placeringen av nya dosor (big box). Behöver dock som sagt en del plats under den nya centralen för all annan utrustning. Såg ett Hager FW skåp, för 72 moduler men har ingen koll på vad detta är. Dessutom finns det Schneider skåp i rätt mått till halva priset av Hager. Jag är beredd att lägga ganska mycket kraft på att få detta system så välplanerat det går med tanke på sektioner och bryr mig mindre om att det ev. blir många säkringarT toolman77 skrev:Det beror väl på hur hungrig man ärTycker jag är i kylen dagligen och märker om lampan tänds. Jag har separata JFB för uteuttag, kyl, luftvärmepump och en för resten. Även om kylen inte smäller en jfb vill jag inte att den ska bli strömlös bara för att något löser i resten av huset.
Om det går skulle jag definitivt sätta fler uttagsgrupper i köket. Vill kunna köra vattenkokare, kaffebryggare och brödrost samtidigt.
Låt några rum dela belysningsgrupp, går det att lägga så att ett rum kan lysa upp ett annat om det löser är det en fördel.
Beroende på hur mycket belastning du räknar med och hur väl sektionerat du vill ha det så är det inte fel med en 10A grupp för uttag i varje rum. Jag gjorde så i sommarstugan för att kunna sätta en 2000w fläkt i varje sovrum som snabb uppvärmning innan luftvärmepump kom på plats.
Ett annat fall är att t.ex inte skäcka datorer bara för att något annat löser säkringen.
Har du tänkt ha någon form av styrning så tar även det en del plats i centralen. Jag börjar tycka att min central med 3x18 moduler är lite liten.Framaför allt för att få det snyggt grupperat.
Självklart ska det vara bra uppmärkt men blir man lurad av att lyset slocknar ska man nog fundera på om man har tillräcklig kompetens för jobbet. Det är väl snarare undantag än regel att alla uttag och all belysning i ett rum går på samma säkring.Bo.Siltberg skrev:
Det har skrivits förr men tål att upprepas, lita aldrig på gruppförteckningar och liknande. Hur korrekta de än ser ut att vara kan något ha förändrats sen de skrevs. Med andra ord, mät först och pula sen! Eller kanske egentligen, mät, slå av, mät igen och pula.
