Hej

Vi har i samband med renoveringar de senaste åren installerat två golvvärmecentraler och har numera golvvärme i 3/4 av huset, resten radiatorer + luft/luft-värmepump. Golvvärmen är installerad med shuntar, men jag har senare insett att detta nog inte är optimalt.

Jag tänkte nu försöka justera dessa så att golvvärmen får samma framledningstemperatur som jag får ut från värmepumpen och sen sänka värmekurvan utefter golvvärmens behov endast, sen får LLVPn täcka upp det extra behovet i de rum som fortfarande har radiatorer.

I ett senare skedde så har jag även tänkt justera in de enskilda slingorna så att jag inte längre behöver använda rumstermostater utan att hela systemet endast baseras på utetemperaturen.

Jag kan inte hitta någon färdig instruktion för hur jag ska ställa ventilerna på shunten för att åstadkomma det jag vill, men när jag kollar på diagrammet tycker jag att det jag vill borde åstadkommas genom att:

- Öppna helt 3 och 4 (behåller dock termostaten på 3 för att begränsa max framledning tänkte jag, mest som en säkerhetsgrej)
- Stäng helt 2 och 6

Är jag rätt på detta? Kan något bli fel av att jag gör så här?

Diagram över golvvärmecentral med numrerade komponenter och flödesriktningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schablonbild av en installationsanvisning för golvvärmecentral med markeringar och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3an fullt öppen, sen brukar de normalt vara högre flöde över en golvvärmefördelare än vad kanske värmepumpen ger därav är det inte fel att cirkpumpen återcirkulerar en del. Så jag hade öppnat 3an fullt, 2med öppen, stängt 6an för den är bara bra om alla ventiler skulle stänga) och sen justerat slinga för slinga. 4 kan justeras/strypas in ifall du behöver mer delflöde till andra fördelare

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.