Hejsan!

Vi har köpt ett hus från sena 40-talet som är i renoveringsbehov samt även lite härligt inrökt. För väggarna var vår plan A att tiva ner tapet där det behövs, tvätta noga och spärrmåla. Inga konstigheter så långt.

Men när jag rev ner lite härlig gammal strukturtapet igår så blev det lite rester av gamla tapeter, lite gammalt lim och sen där jag tog bort som mest, efter lite googling, tror jag det är nåt som kallas treetex. Alltså det man använde back in the days istället för gips typ?

Men då till min fundering. Hur ska ska jag preppa dessa väggar för målning och/eller tapetsering bäst?

- Riva fram till treetexen, och vad är då alternativet? Behövs den spärrmålas, spacklas och/eller sätta dit en renoveringstapet? Vill helst undvika typ gipsskivor och grejer, låter meckigt.
- Vi har egentligen lite bråttom att flytta in. Går det att endast riva bort strukturtapeten, sen slipar vi ytan som består av blandad kompott av tapetrester och lite brunt lim typ, spärrmålar samt spacklar det värsta?
-Annat alternativ?

Ja, jag vet inte vad som är det bästa scenariot eller exakt vad man ska göra. Skulle verkligen uppskatta råd här. Snabbare alternativ prioriteras. Men det är självklart ett krav att röklukt från väggar försvinner samt att tapetsering/målning blir snyggt. Bifogar mörk bild från gårdagen när jag var där och slet lite.

• Vägg med flagnande gammal tapet, synliga treetex-plattor, och rester av tapetlim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte riva treetexen den är ju lika tjock som gips o är spikad lätt att ta bort den har nog tagit åt sig mycket röklukt då slipper du spärrmåla o bredspackla treetex blir inte bra om du tänker måla väggarna för mjuk

Ja, lägg ingen energi på treetexen det blir bara skit i alla fall.

• Gilla
Petersgolv och 1 till
  • Laddar…
Hm, ni har säkert rätt där. Hur stort (och svårt) arbete är det att riva och sätta in gipsskivor för en lekman som jag? Jag ska såklart läsa på ordentligt men bra att få ett hum. Kan en som aldrig gjort sånt göra det själv? Och är det inte enklare och ger samma resultat med nån renoveringstapet/renoveringsgips eller vad det nu finns.

Det låter som lite arbete, dock så sparar jag in 2-3 tvättningar och 2 strykningar spärrfärg vilken ändå är lite jobb så skillnaden på jobb kanske inte blir så stor i slutändan plus att jag garanterat får bort den potentiella lukten i väggar.

F floodhorse skrev:
Hm, ni har säkert rätt där. Hur stort (och svårt) arbete är det att riva och sätta in gipsskivor för en lekman som jag? Jag ska såklart läsa på ordentligt men bra att få ett hum. Kan en som aldrig gjort sånt göra det själv? Och är det inte enklare och ger samma resultat med nån renoveringstapet/renoveringsgips eller vad det nu finns.

Det låter som lite arbete, dock så sparar jag in 2-3 tvättningar och 2 strykningar spärrfärg vilken ändå är lite jobb så skillnaden på jobb kanske inte blir så stor i slutändan plus att jag garanterat får bort den potentiella lukten i väggar.

Kan du bygga med Lego kan du gipsa köp en bra gipskniv, många blad, gipssurf, en billig laser och ett långt vattenpass så är de enkelt. Blir bättre slutresultat än alla tänkta behandlingar på din treetex.

Låter görbart ändå men kanske lite mer jobb än jag hade hoppats på. Och jag är helt okunnig om sånt här… vad hittar jag bakom treetexen tex? :p Så jag vet vad jag ger mig in på.

Tycker ju på nåt sätt det skulle va skönt att slippa riva ner den… finns inga okej alternativ till gipsningen?

Men för guds skull. Riv inte bort tretexen, den isolera och ljudisolerar. Det hör till charmen i ett 40-tals hus att väggarna är lite vågiga och mjuka att ta på.
Spärrmåla direkt på tapeten så röklukten försvinner och släng på en ny tapet. Minst jobb och du behåller både isolering och ljuddämpningen tretexen ger och spar jobb.
Bakom Tretexen hittar du en massiv plankvägg. Kan inte bli bättre. Du kan skruva fast vad du vill i väggarna.
Vill du ha det slätt limmar du på en tjock renoveringstapet innan du målar eller tapetserar

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Är skivorna bakom mjuka (lätt att göra märken med fingernaglarna). Till gips är väll att sätta en renoveringsväv över äldre tapet och skivor. Hur jobbigt det är beror mest på hur noga ni är med ytan.

GoC GoC skrev:
Men för guds skull. Riv inte bort tretexen, den isolera och ljudisolerar. Det hör till charmen i ett 40-tals hus att väggarna är lite vågiga och mjuka att ta på.
Spärrmåla direkt på tapeten så röklukten försvinner och släng på en ny tapet. Minst jobb och du behåller både isolering och ljuddämpningen tretexen ger och spar jobb.
Bakom Tretexen hittar du en massiv plankvägg. Kan inte bli bättre. Du kan skruva fast vad du vill i väggarna.
Vill du ha det slätt limmar du på en tjock renoveringstapet innan du målar eller tapetserar
Thats what I wanna hear. Så ta bort det värsta, slipa, tvätta, spärrmåla, spackla det värsta och sen köra på med ny tapet/färg? Kommer jag undan med att skippa renoveringstapet? Är ju tapetrester lite hipp som happ runt på väggen, orolig det ska lossa och ha sig med tiden.

F floodhorse skrev:
Thats what I wanna hear. Så ta bort det värsta, slipa, tvätta, spärrmåla, spackla det värsta och sen köra på med ny tapet/färg? Kommer jag undan med att skippa renoveringstapet? Är ju tapetrester lite hipp som happ runt på väggen, orolig det ska lossa och ha sig med tiden.
Du skall inte ta bort det värsta och spackla. Är pappersremsor i skarvarna. Dom skall du inte ta
bort och ersätta med hårt spackel. Väggen skall vara lite vågig och skarvarna mellan skivorna lever sitt eget liv beroende på årstid. Vill du ha det slätt och fint så är det en tjock glasfiberförstärkt renoveringstapet du skall limma fast på väggen. Ett helvetes jobb.
mitt hus är från -46. Tretex på alla väggar, rev inte bort några tapeter utan tapetserade på befintliga. Väggarna lever sitt eget liv med klimatet och årstider. Dock var det såpass ojämnt i vardagsrummet så där limmades en bred tjock renoveringstapet.
Slipa lite på gamla tapetskarvar och satsa instället på en tjock papperstapet.
Jag har satt Sandbergs tapeter i hela huset, dyra men blir jäkligt bra och underlaget blir mindre viktigt. Så undvik tunna Rustatapeter.

GoC GoC skrev:
Du skall inte ta bort det värsta och spackla. Är pappersremsor i skarvarna. Dom skall du inte ta
bort och ersätta med hårt spackel. Väggen skall vara lite vågig och skarvarna mellan skivorna lever sitt eget liv beroende på årstid. Vill du ha det slätt och fint så är det en tjock glasfiberförstärkt renoveringstapet du skall limma fast på väggen. Ett helvetes jobb.
mitt hus är från -46. Tretex på alla väggar, rev inte bort några tapeter utan tapetserade på befintliga. Väggarna lever sitt eget liv med klimatet och årstider. Dock var det såpass ojämnt i vardagsrummet så där limmades en bred tjock renoveringstapet.
Slipa lite på gamla tapetskarvar och satsa instället på en tjock papperstapet.
Jag har satt Sandbergs tapeter i hela huset, dyra men blir jäkligt bra och underlaget blir mindre viktigt. Så undvik tunna Rustatapeter.
Tack för alla tips, verkligen! Bra att få tips av nån med liknande erfarenhet som inte försöker göra det krångligare än det behöver vara. Har rivit lite för mycket på nåt ställe men det ska nog gå att fixa. Översta lagret i hälften av rummen var nån strukturtapet av nåt slag så var illa tvungen att riva den.

Kollat på tapeter från lite olika tillverkare, ex. boråstapeter. Har ingen koll på kvaliten då jag inte har så mkt erfarenhet men de är ju ofta i 900 kr klassen så borde inte va ”tunna Rustatapeter” iaf?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.