877 läst ·
8 svar
877 läst
8 svar
Förbereda sig för asbest
Hej
Jag har en renovering framför mig i ett hus från tidigt 60-tal. Jag räknar kallt med att det kan finnas en del asbest och anar att hantverkare jag anlitar därför kommer ha förbehåll mot detta. För att inte spilla tid vill jag vara förberedd inför detta och preparera med bra utrustning.
Jag tänker att en Sundström helmask med bra filter till och en dammsugare av H-klass är en bra start(?) eller är det i över-/underkant?
Behövs något mer tror ni? Vad bör man tänka på?
Jag har en renovering framför mig i ett hus från tidigt 60-tal. Jag räknar kallt med att det kan finnas en del asbest och anar att hantverkare jag anlitar därför kommer ha förbehåll mot detta. För att inte spilla tid vill jag vara förberedd inför detta och preparera med bra utrustning.
Jag tänker att en Sundström helmask med bra filter till och en dammsugare av H-klass är en bra start(?) eller är det i över-/underkant?
Behövs något mer tror ni? Vad bör man tänka på?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
En vanlig hantverkare får väl inte hålla på med asbestsanering eftersom hen saknar lämplig utbildning. Det finns särskilda asbestsaneringsfirmor som följer Arbetsmiljöverkets föreskrifter och då ska utrymmet som saneras vara inplastat och försett med undertryck, och innan det utrymmet ska det vara en luftsluss där klädombyte sker till tät overall och omvänt. Dammsugare ska inte användas utan efteråt ska alla ytor som kan ha kontamineras våttorkas och efter några dagar när mer asbestdamm har lagt sig så ska våttorkningen upprepas. Läs mer på Arbetsmiljöverkets hemsida för jag har säkert utelämnat en hel del.
Bästa svaret
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 887 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 887 inlägg
Låter som rimliga prylar.
Har du källare med rör omsvepta med glasfiberisolering med gasbinda runt kan böjar innehålla asbest. Det kan du riva och ev ersätta med billig skumgummi inför att hantverkare tittar. Glasullen kommer damma lite, men kan slängas i säck. "Gipset" i böjarna direkt ned i plastpåse och vidare hantering enligt kommunens asbestinstruktioner. Andningsmask och torka av med trasa.
Titta på vinden och in ventiler och ned i skorsten efter kvadratiska eternitkanaler. Samma där, du kan förmodligen riva och ersätta själv för att slippa saneringskostnader. På vinden förmodligen bara istuckna i varandra, ev inmurat i murstocken.
Har du källare med rör omsvepta med glasfiberisolering med gasbinda runt kan böjar innehålla asbest. Det kan du riva och ev ersätta med billig skumgummi inför att hantverkare tittar. Glasullen kommer damma lite, men kan slängas i säck. "Gipset" i böjarna direkt ned i plastpåse och vidare hantering enligt kommunens asbestinstruktioner. Andningsmask och torka av med trasa.
Titta på vinden och in ventiler och ned i skorsten efter kvadratiska eternitkanaler. Samma där, du kan förmodligen riva och ersätta själv för att slippa saneringskostnader. På vinden förmodligen bara istuckna i varandra, ev inmurat i murstocken.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 036 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 036 inlägg
Vänta 5 år så blir allt bättre. 1) Du är fem år äldre, så om du får asbestrelaterad cancer med dödlig utgång lever du fem år längre. 2) Du kan kanske köpa/hyra en AI-robot som sköter om hela renoveringen medan du åker på semester. 3) Du har kanske fått ihop tillräckligt med stålar för att sälja det sunkiga 60-talshuset i befintligt skick och köpa ett asbestfritt hus från 1982.
ett annat alternativ är att sälja huset och köpa ett utan asbestMagnus E K skrev:
Vänta 5 år så blir allt bättre. 1) Du är fem år äldre, så om du får asbestrelaterad cancer med dödlig utgång lever du fem år längre. 2) Du kan kanske köpa/hyra en AI-robot som sköter om hela renoveringen medan du åker på semester. 3) Du har kanske fått ihop tillräckligt med stålar för att sälja det sunkiga 60-talshuset i befintligt skicka och köpa ett asbestfritt hus från 1982.
Om du fuktar isoleringen så binds en hel del av dammet, och i övrigt är det bra att få bort bitarna så hela som möjligt för att slippa dammspridning. Sedan plasta in avfall noga.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 887 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 887 inlägg
Magnus E K skrev:
Vänta 5 år så blir allt bättre. 1) Du är fem år äldre, så om du får asbestrelaterad cancer med dödlig utgång lever du fem år längre. 2) Du kan kanske köpa/hyra en AI-robot som sköter om hela renoveringen medan du åker på semester. 3) Du har kanske fått ihop tillräckligt med stålar för att sälja det sunkiga 60-talshuset i befintligt skick och köpa ett asbestfritt hus från 1982.
Jag trodde vi hade kutym att inte komma med trams på första 10 inläggen...G grovspacklarn skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Tramsarna har smitit från "familjeliv", håll ut......
/W
/W
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förbereda sig för översvämning
Vatten & Avlopp -
Hur förbereda sig inför översvämning
Vatten & Avlopp -
Hur bör man förbereda sig inför att ta emot offerter kring badrumsrenovering
Badrum -
Längre elavbrott, dags att förbereda sig
Prepping, Survivalism -
Hur förbereda sig inför hembesök av hantverkare?
Hantverkare