Jag behöver anlägga en ny infartsväg till en nyköpt tomt i Stockholm. Det jag funderar på är huruvida, eller på vilken nivå jag skall/kan förbereda avloppsdragning, vatten, fiber och el under vägen.
Tanken är att börja bygga ett hus om ca 2 år och behovet för vägen är just nu främst att komma åt med skogsmaskiner för avverkning av 50-100 träd och tunga lastbilar för dumpning av ev gratis sprängmassor.
Det är 3m höjdskillnad, där min tomt ligger lågt och vägen blir ca 50m lång, varav 20m backe.
Underlaget är ytligt berg. På vissa ställen berg i dagen och andra har kanske 50 cm jord. Dvs jag kommer behöva spränga/spräcka fram en rörgrav för att förlägga rören på ok nivå. Rören kommer sen behöva isoleras.
Vägen kommer bli rimligt rak, med några små böjar i stor diameter.
Givet höjden behöver jag en pumpbrunn för avloppet. Hur, vad och vart är är oklart än så länge.
Så till funderingen... borde/kan jag förbereda (tom)rör under vägen i en isolerad kulvert eller skall jag bara acceptera att jag behöver gräva upp vägen om 2 år för att lägga i rätt saker? Det är främst avloppet som är oklart för mig då det antingen blir slang från pumpbrunnen hela vägen till anslutning i vägen, alt en kombination av vanligt avlopp + slang för att pumpa upp i backen (samt ev backventiler etc). Eller så lägger jag ner båda alternativen och behöver bara gräva upp vid ett/några få ställen för att ev ändra "kopplingen" och sätta i ventiler. Har ingen erfarenhet av detta så kloka ord från er skulle hjälpa.