Jag behöver förbättra ventilationen i huset då varm/fuktig luft når upp till kallvinden på norrsidan av huset.

Har en vl-50 i ett sovrum (ovanvåning) och ska sätta in en till i ett sovrum. (Nedervåning)

Utöver detta vill jag ändra från kolfilterfläkt till att leda ut luften från spiskåpan. Jag lyckas inte läsa mig till vilken spiskåpa som jag ska köpa för art detta ska fungera med en ytterväggsfläkt från öatbergs tex. Om någon har mer kolla, peka mig gärna åt rätt håll.

Jag önskar att ha en ytterväggsfläkt som har en grundflöde samt öka det vid matlagning.

I kök idag finns kolfilterfläkt, samt en ventil i vägg. Men den agerar nog mer tilluft vid matlagning.

Alla Sovrumen på har tilluft (blå) eller vl-50.

Saknas i matplats/vardagsrum

• Planskiss över entrévåning med markerade luftflöden, där blå och röda pilar visar till- och frånluft i olika rum, inklusive kök och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av övre plan med markerade sovrum och allrum. Text och pil i blått markerar placering av VL-50-ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
A antonvallin skrev:
I kök idag finns kolfilterfläkt, samt en ventil i vägg. Men den agerar nog mer tilluft vid matlagning.
Enklast är väl att sätta en fläkt med grundflöde i den ventilen, typ badrumsfläkt.

Det borde finnas tilluft i vardagsrummet.
På övre planet behöver du nog en frånluftsfläkt i allrummet för att få ett luftflöde genom det vänstra sovrummet.

BirgitS BirgitS skrev:
Enklast är väl att sätta en fläkt med grundflöde i den ventilen, typ badrumsfläkt.

Det borde finnas tilluft i vardagsrummet.
På övre planet behöver du nog en frånluftsfläkt i allrummet för att få ett luftflöde genom det vänstra sovrummet.
Den vl-50 som sitter i ett av sovrummen uppe täcker hela ovanvåningen. Mini ftx som alltid suger ut mer luft än den skjuter in, bägge görs samtidigt.

I bägge badrummen finns det fläktar med grunsflöde, som ökar vid närvaro samt fuktstyrning.

Absolut enklast att sätta en pax calima
eller liknande men inte enklast jag eftersträvar.

BirgitS
Men in till ett sovrum bör det ju bara komma in friskluft, och inte luft som någon annan redan har "använt" i ett annat sovrum.

När det gäller spiskåpor så har ju Franke olika modeller som är gjorda för att fungera med separata fläktar och vilken som passar bäst beror väl på vilken fläkt du köper.

Observera att det finns särskilda brandskyddskrav när man leder ut luften från en köksfläkt genom fasaden. Torrkokning på spisen/hällen är en av de vanligaste orsakerna till brand och därför får inte brand där leda till att fasaden eller takfoten fattar eld. Pga. det så ska man normalt lämna in en bygganmälan till kommunen och få lösningen godkänd av ansvarig sotare.

A antonvallin skrev:
Jag behöver förbättra ventilationen i huset då varm/fuktig luft når upp till kallvinden på norrsidan av huset.

Har en vl-50 i ett sovrum (ovanvåning) och ska sätta in en till i ett sovrum. (Nedervåning)

Utöver detta vill jag ändra från kolfilterfläkt till att leda ut luften från spiskåpan. Jag lyckas inte läsa mig till vilken spiskåpa som jag ska köpa för art detta ska fungera med en ytterväggsfläkt från öatbergs tex. Om någon har mer kolla, peka mig gärna åt rätt håll.

Jag önskar att ha en ytterväggsfläkt som har en grundflöde samt öka det vid matlagning.

Alla Sovrumen på har tilluft (blå) eller vl-50.

Saknas i matplats/vardagsrum
Hej
En smartvent med axialfläkter kommer att agera som ren tilluftsventil när man startat köksfläkten. En axialfläkt jobbar med en helt annat tryck så en köksfläkt kommer lätt att suga rakt igenom en sådan enhet.
Ta gärna en titt på Smartvent.se
Mattias

M Mattias777 skrev:
Hej
En smartvent med axialfläkter kommer att agera som ren tilluftsventil när man startat köksfläkten. En axialfläkt jobbar med en helt annat tryck så en köksfläkt kommer lätt att suga rakt igenom en sådan enhet.
Ta gärna en titt på Smartvent.se
Mattias
Ser ut att vara en bra lösning, vad är skillnaden mot vl-50 som jag redan har med värmeåtervinning samt luft som går in/ut samtidigt. Vad är mått från centrum håltagning, uppåt/nerått, höger/vänster.
Hur nära vägg/tak får den sitta?

Har 2 rum där jag har tilluft där det kan vara allternativ om håltagningarna inte är för nära vägg.

Dock så är det inte riktigt vad jag eftersöker helt. Vill koppla köksfläkten så den blåser ut (vilken fläkt/kåpa?) och då ha en fasadfläkt utomhus för att slippa ljudet samt ha grundflöde på köksfläkten.

Redigerat:
Skillnaden är en bättre verknigsgrad bättre möjligheter att styra till och frånluft individuellt via appen.
Tror inte jag förstår riktigt vad du menar med att köksfläkten blåser ut? det gör den väl alltid?
Har köksfläkten ingen återvinning så är det isf bättre att köksfläkten bara startar när du behöver den och låter en Mni-FTX sköta ventilationen :)

M Mattias777 skrev:
Skillnaden är en bättre verknigsgrad bättre möjligheter att styra till och frånluft individuellt via appen.
Tror inte jag förstår riktigt vad du menar med att köksfläkten blåser ut? det gör den väl alltid?
Har köksfläkten ingen återvinning så är det isf bättre att köksfläkten bara startar när du behöver den och låter en Mni-FTX sköta ventilationen :)
Vi har idag en kolfilterfläkt, så luften cirkulerar endast inomhus, och jag stör
Mig på den höga ljudvolymen från den. Det är en av anledningarna varför jag vill ha en fasadfläkt utvändigt med grundflöde som
Ökar när jag vrider upp vid matlagning.

M Mattias777 skrev:
Går det att sätta smartvent på ha mer frånluft än tilluft eller hur funkar det?

Är det 2 fläktar som
Hela tiden går åt varsitt håll eller byter de håll?

Redigerat:
Hej
Till och från luft kan ställas på olika flöden beroende på om man vill ha mer tilluft eler mer frånluft.
Två fläkter går hela tiden så men de byter ävn håll då funktionen är sammma som Lunos, Fresh Pax mfl.
Skillnaden är att i Smartvent så gör EN smartvent samma jobb som två lunos/Pax

M Mattias777 skrev:
Hej
Till och från luft kan ställas på olika flöden beroende på om man vill ha mer tilluft eler mer frånluft.
Två fläkter går hela tiden så men de byter ävn håll då funktionen är sammma som Lunos, Fresh Pax mfl.
Skillnaden är att i Smartvent så gör EN smartvent samma jobb som två lunos/Pax
Ok, finns smartvent någonstans att se nära åkarp/Malmö?

Är ljudet kring start/stopp jag är lite frågande kring gällande att ha i sovrum.

Vl-50 går ju kontinuerligt och ändrar ej håll och är på lägsta läget iprincip helt tyst.

Hej

Det finns har installationer i Lund Dalby, vill minnas att det finns även i Malmö, får kolla när jag är hemma på kontoret.
Även Smartvent är i princip tyst.
De ligger på 21 dBa på 1 meter enligt databladet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.