4 002 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
För torr panel i bastun?
Hej,
drar mig från att använda bastun för jag är rädd för att den ska spontanantändas (något som skulle va en risk enligt nått jag läste). Köpte därför en fuktmätare för att kolla hur fuktigt träpanelen är. Mätaren mäter bara över 6%s fuktighet, och den står på nollan. Allt trä jag testat på inomhus (bokhyllor, etc) har fått resultatet 0%, kollar jag ytterdörren eller andra trädetaljer ute är de runt 8-12%.
Är detta något jag bör oroa mig över? Är panelen i bastun för torr för att användas?
drar mig från att använda bastun för jag är rädd för att den ska spontanantändas (något som skulle va en risk enligt nått jag läste). Köpte därför en fuktmätare för att kolla hur fuktigt träpanelen är. Mätaren mäter bara över 6%s fuktighet, och den står på nollan. Allt trä jag testat på inomhus (bokhyllor, etc) har fått resultatet 0%, kollar jag ytterdörren eller andra trädetaljer ute är de runt 8-12%.
Är detta något jag bör oroa mig över? Är panelen i bastun för torr för att användas?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Jag tror inte att du behöver vara orolig så länge inte trät ovanför aggregatet har börjat mörkna. (det har jag bara sett i offentliga anrättningar där bastun står på så gott som hela dagarna) Här hemma använder vi vår ca 50 år gamla bastu utan problem. Har ingen aning om fukthalt i panelen, men det har ju haft gott om tid att torka.
Enligt www.traguiden.se sker spontan antändning först vid 500-600 grader
Enligt www.traguiden.se sker spontan antändning först vid 500-600 grader
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad är detta för material, som väggpanel på innervägg?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Tips på Ytterpanel för Uterum
Fasad -
Vad har ni för erfarenheter av Fibor våtrumsskiva / våtrumspanel?
Badrum -
träpanel invändigt med not och håltagning för eluttag
Byggmaterial & Byggteknik -
Står panelen för tätt?
Fritidshus