Håller på att renovera badrummet. Ska fästa väggbricka TRIO Perfekta 8505103 Kromad väggbricka för rörinstallation med två synliga anslutningar och en täckbricka inuti en ytterligare anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(https://www.vvsochbad.se/trio-perfe...dubbel2-ror-pex-16x20-22-mm-forkromad-1157748) men det verkar saknas rörlängd. Rören (LK Alupex 16 2.2) har jag kapat 2.5 mm från vägg enligt instruktion - men eftersom rören inte ligger i rör-i-rör utan är fasta - så går det inte att få på klämringen - rören ligger väldigt djupt i väggbrickans mutter..
Har någon gjort detta tidigare med fasta rör och vet om det funkar - når verkligen kulventilen in till röret så man kan dra 1.5 varv och hur får man på klämringen ??
Eller är det bättre att strunta i väggbrickan och bara sätta dit en kulventil direkt på röret med en LK Anslutningskoppling (https://www.vvsochbad.se/lk-anslutningskoppling-16mm-pex-366194)med en tunn täckbricka på väggen istället?? Kanske inte enligt GVKeller andra regelverk - men det viktiga är att det blir tätt..
Kromad väggbricka för rörinstallation med två synliga anslutningar och en täckbricka inuti en ytterligare anslutning.
Skapa konto
Två kapade Alupex-rör sticker ut från en kaklad vägg i ett pågående badrumsrenoveringsprojekt.
Skapa konto
Installation av TRIO Perfekta väggbricka för badrumsrenovering med verktyg och instruktioner.
Skapa konto

kulle
Rören ska kapas vid 25mm inte 2,5 :(

• Ledsen
  • Gilla
3640 och 2 till
  • Laddar…
Fast bilden där rören syns då? Är det före kapningen? Ser väl ut att vara 25mm där?

kulle kulle skrev:
Rören ska kapas vid 25mm inte 2,5 :(
Blev ett komma-fel! Så klart ska det stå att de är kapade 25mm. Från väggen..
Däremot ska klämringen sitta ca 2.5 mm från mediarörets ytterkant - vilket är svårt när det sitter så långt in i blandarfästet. Har ni några tips/råd?

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast bilden där rören syns då? Är det före kapningen? Ser väl ut att vara 25mm där?
Stämmer - de är exakt 25 mm. Ut från vägg - (2.5 mm var en felskrivning)

Fast hur ser det ut om du skruvar fast väggbrickan då? Den ser ju inte ut att ligga dikt mot väggen som den ska?

Jag har testat att ta en 25 mm rörstump och sätta på en klämring och föra in från utsidan - se bild - då slutar röret 8.5 mm från muttrrns kant när man håller väggbrickan dikt mot väggen - sen ska ju även stödhylsan in i röret (se bild nedan) det svåra är att få dit klämringen

• Hand håller en 25 mm klämring framför en omonterad rördel mot en vägginstallation.
    Skapa konto
A Axel bolander skrev:
Jag har testat att ta en 25 mm rörstump och sätta på en klämring och föra in från utsidan - se bild - då slutar röret 8.5 mm från muttrrns kant när man håller väggbrickan dikt mot väggen - sen ska ju även stödhylsan in i röret (se bild nedan) det svåra är att få dit klämringen
Hand håller en plast-och-metall del över en uppslagsmanual och dörrhängarens komponenter på ett golv.
Skapa konto

Det jag skulle vilja höra från nån av er som stött på det förut är:
1. Hur få dit klämringen
2. Så länge rörmediet är 25 mm i enlighet med instruktionen från Trio så blir det garanterat tätt.

När jag läser monteringsanvisningarna så verkar det som att de utgår ifrån RiR, speciellt denna meningen; "Mediaröret trycks in hårt i skyddsrör till stopp. Markera vid 25mm". D.v.s. de antar att röret kommer tryckas ut igen något (om det är RiR och en böj precis bakom väggen). Gissningsvis blir längden då lagom för väggbrickan. Minst sagt knölig monteringsanvisning...

Fast måttet 25mm är ju ändå markerat från vägg så det blir ju lika oavsett. Har själv aldrig monterat en sån här så jag kan varken säga bu eller bä varför det blir som det blir. Klämringen verkar ju bara nagla fast röret lite, det har ju inget med täthet att göra eftersom den ändå är slitsad. Så det kanske bara handlar om att det är lite pilligt att få dit den på röränden ?

• Gilla
Axel bolander
  • Laddar…
Stämmer att de utgår från rör-i-rör. Därav min frågeställnig - är det bättre att strunta i väggbrickan och bara sätta en vanlig koppling med en täckbrick bakom. För handfatsblandaren spelar det ingen roll - för duscblandaren blir det betydligt värre - där måste jag få fast väggbrickan - men jag kan ju välja att kapa rören nån mm längre där - de är ännu inte kapade..

J JSten skrev:
När jag läser monteringsanvisningarna så verkar det som att de utgår ifrån RiR, speciellt denna meningen; "Mediaröret trycks in hårt i skyddsrör till stopp. Markera vid 25mm". D.v.s. de antar att röret kommer tryckas ut igen något (om det är RiR och en böj precis bakom väggen). Gissningsvis blir längden då lagom för väggbrickan. Minst sagt knölig monteringsanvisning...
Så står det i alla anvisningar för väggbrickor, det handlar bara om att man ska få ett stumt mått att mäta. När du trycker allt på plats är det ju där bricka och rör hamnar ändå.

A Axel bolander skrev:
Stämmer att de utgår från rör-i-rör. Därav min frågeställnig - är det bättre att strunta i väggbrickan och bara sätta en vanlig koppling med en täckbrick bakom. För handfatsblandaren spelar det ingen roll - för duscblandaren blir det betydligt värre - där måste jag få fast väggbrickan - men jag kan ju välja att kapa rören nån mm längre där - de är ännu inte kapade..
Är brickan gjord för att användas med den rörtyp du har?

Väggbrickan är gjord för Alupex 16x2.2 men det är helt omöjligt att få dit klämringen när klämringen när väggbrickan är på plats - har även provat pressa in den med smala plastverktyg. Funderar på att bara sätta en koppling ( Hand håller ett Alupex väggfäste med klämring bredvid vita rör genom vägg, problem med montering beskrivs.
Skapa konto
) men det löser inte problemet jag får med duschblandarfästet.. förslag på annat brand väggfästen som funkar med fasta Alupex..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.