Jag har borrad brun med väldigt högt vattentryck samt flöde. Problemet är att så fort pumpen går igång så ligger trycket på 7,5-8 bar, vilket medför att jag måste ha frånslaget på 8 bar för att inte pumpen ska slå av direkt när den startar. Då blir det bara start/stop hela tiden då.
8 bar känns lite väl högt att ha.
Tillslaget ligger på 6 bar.
Jag har provat olika tryck på hydropressen utan att det påverkar.
Hela systemet är rengjorts invändigt.
Såhär var det inte när det var nytt ca 10 år sedan men jag förstår inte vad som hänt. Har dock fått riva och gjort rent flertalet gånger genom åren pga mkt järn som kläggar ihop ledningarna innan filtret.
Någon som har en ide? Skulle vilja ha max 6 bar tänker jag.
MVH Janne
Hela systemet är rengjorts invändigt.
Såhär var det inte när det var nytt ca 10 år sedan men jag förstår inte vad som hänt. Har dock fått riva och gjort rent flertalet gånger genom åren pga mkt järn som kläggar ihop ledningarna innan filtret.
Någon som har en ide? Skulle vilja ha max 6 bar tänker jag.
MVH Janne
Vad har du för förtryck i hydropressen?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Om trycket direkt går upp när pumpen startar så kan det vara så att hydropressen är trasig.J Jannepit skrev:Jag har borrad brun med väldigt högt vattentryck samt flöde. Problemet är att så fort pumpen går igång så ligger trycket på 7,5-8 bar, vilket medför att jag måste ha frånslaget på 8 bar för att inte pumpen ska slå av direkt när den startar. Då blir det bara start/stop hela tiden då.
MVH Janne
Har du kollat om det kommer vatten eller luft i ventilen.
Kan också vara så att tryckströmbrytaren är felplacerad för nära inkommande från pumpen att flödesmotståndet efter tryckströmbrytaren blir högt så frånslagstrycket måste vara 8 bar.
Om du nu inte vill ha 8 bar som maxtryck, varför ställer du inte ner tillslagstrycket till 4 bar och från på 6?
Glöm bara inte minska hydropressen till 3,8 bar (och det trycket ska du kolla när du inte har något vattentryck)
Protte
Hydropressen fungerar och jobbar som den ska, håller trycket man fyller den med.prototypen skrev:
Om trycket direkt går upp när pumpen startar så kan det vara så att hydropressen är trasig.
Har du kollat om det kommer vatten eller luft i ventilen.
Kan också vara så att tryckströmbrytaren är felplacerad för nära inkommande från pumpen att flödesmotståndet efter tryckströmbrytaren blir högt så frånslagstrycket måste vara 8 bar.
Om du nu inte vill ha 8 bar som maxtryck, varför ställer du inte ner tillslagstrycket till 4 bar och från på 6?
Glöm bara inte minska hydropressen till 3,8 bar (och det trycket ska du kolla när du inte har något vattentryck)
Protte
Tryckströmbrytaren vet jag inte om den är rätt placerad men när jag har jämfört andra system så verkar det korrekt samt att det faktiskt fungerade första 5 åren. Jag postar bild på installationen nedan.
Ställa ner tillslagstrycket till 4 bar hjälper inte. Det är när pumpen startar så stiger trycket direkt till 7,5 bar vilket stänger av pumpen om frånslaget är ställt under 7,5 bar. Effekten blir på/av/på/av tills den byggt upp trycket stabilt över tillslagstrycket. Detta även om jag sänker hydropress till låga tryck.
OBS. Den tunna slangen på bilden är temporär då den som satt där börja läcka pga förslitning i böjen. Den har jag varit tvungen att byta 1 gång tidigare så det känns som systemet blir väldigt påfrestat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Verisures mätare för luftfuktighet visar för högt?
Ventilation -
Bekymmer med för högt vattentryck för Villa
Vatten & Avlopp -
Katalox - För högt vattentryck för att rena vatten från järn???
Vatten & Avlopp -
Beröringsfri blandare och vattentrycket för högt.
Badrum -
För högt vattentryck för blandare?
Badrum