Vi håller på att byta el i vårt hus. Och så här såg kopplingarna ut till spotlightsen i taket.

Lampor installerade på 1950 talet. Satt rätt upp i sågspånen på vinden med stora luftningshål högst upp. Känns lite som att dom hade tur att inte hela villan brann upp eller?

Och de här var inte de värsta exemplen :)

• Gamla elektriska ledningar med brända fläckar och sladdar i rör, kopplade till 1950-talets spotlights, installation på vinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal elektrikoppling till spotlights i huset med tygklädda kablar och ventilationshål, installerad på 1950-talet.
    Skapa konto
  • Spotlight armatur från 1950-talet med elkablar, demonterad och placerad på en hylla.
    Skapa konto
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vad är det vi ser? Hur var dessa sladdar och rör monterade i förhållande till armaturen? Är sockerbitarna i plast eller bakelit? Jag tycker mig se UV-skador på PVC-rören, inte hög värme. De tygomspunna ledarna, är de isolerade med gummi eller plast?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad är det vi ser? Hur var dessa sladdar och rör monterade i förhållande till armaturen? Är sockerbitarna i plast eller bakelit? Jag tycker mig se UV-skador på PVC-rören, inte hög värme. De tygomspunna ledarna, är de isolerade med gummi eller plast?
Allt låg direkt i kutterspån på vinden. Tror någon har satt i för starka glödlampor och hättan har torkat ut och brännt vp rören. Kablarna är ju brandskyddskablar, men dom var också rejält svarta. Vissa med sockerbitar, andra kopplade i porslinsockeln..

Mer eller mindre seriekopplade med lösa vp rör och sockerbitar i plast. De svarta delarna av vp låg ovan, direkt mot spotlighten.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.