Nyinstallerade fönster, 3glas SP balans. Ett sidoljus sprack utan någon kontakt. En smäll hördes och den var sönder (på insidan). Läst på om thermal spricka men hade inget som täckte fönstret på något vis.
Bifogar bilder. Vad kan det bero på?
Bifogar bilder. Vad kan det bero på?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 182 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 182 inlägg
Kan ju ha utsatts för en smäll någonstans på väggen från tillverkning hem till er som orsakade en spänning i glaset eller att det var ett fel under tillverkningen som ökade belastningen på glaset. Reklamera. Det är tillverkaren som ska bevisa att händelsen beror på något som du har gjort för att inte vara tvungen att ersätta fönstret.
Fullt så enkelt är de inteBirgitS skrev:
Kan ju ha utsatts för en smäll någonstans på väggen från tillverkning hem till er som orsakade en spänning i glaset eller att det var ett fel under tillverkningen som ökade belastningen på glaset. Reklamera. Det är tillverkaren som ska bevisa att händelsen beror på något som du har gjort för att inte vara tvungen att ersätta fönstret.
Så ts kan egentligen ha kastat en sten på fönstret, kan sen reklamera och hävda att dem skall bevisa.
Lycka till
Sant,V Villaägarenr1 skrev:
Som tur är så känner vår byggare säljaren då han köpt fönstrena så han kommer reklamera. Vi har inte flyttat in än så det var bara en elektriker där när det hände. Men fingers crossed. I värsta fall blir det försäkringsbolaget som får ta det. Men undrar vad som kan ha hänt då vi har installerat många fler fönster och är orolig för dem
Var har dem kastat stenen? Jag ser inte att dem har lyckats ordna en tydlig sprickanvisning (stjärna) som det annars blir när dem kastar stenar till höger och vänster. Men du kanske har pratat med de så att du vet att dem kastar stenar inomhus? Du menar att dem ljuger när dem säger att dem inte har gjort något?V Villaägarenr1 skrev:
Självklart ska TS reklamera fönstret till hantverkaren. Jag röstar på produktionsfel i fabrik.
Ts förstod att de jag skrev aäva ett exempel på ett scenario, inte du. Somna om.ClasseClas skrev:
Var har dem kastat stenen? Jag ser inte att dem har lyckats ordna en tydlig sprickanvisning (stjärna) som det annars blir när dem kastar stenar till höger och vänster. Men du kanske har pratat med de så att du vet att dem kastar stenar inomhus? Du menar att dem ljuger när dem säger att dem inte har gjort något?
Självklart ska TS reklamera fönstret till hantverkaren. Jag röstar på produktionsfel i fabrik.
Allt löser sig alltid 👍StorDrömLitenBudget skrev:
Sant,
Som tur är så känner vår byggare säljaren då han köpt fönstrena så han kommer reklamera. Vi har inte flyttat in än så det var bara en elektriker där när det hände. Men fingers crossed. I värsta fall blir det försäkringsbolaget som får ta det. Men undrar vad som kan ha hänt då vi har installerat många fler fönster och är orolig för dem
Har jobbat på Elitfönster (Inwido) med att "spika fönster" och det är inte helt omöjligt med spänningar i glaset.StorDrömLitenBudget skrev:
Sant,
Ser konstruktionen nåtsånär lika ut med den de har på Elitfönster så stämmer sprickstället väl överens med var stödklossen till glaset sitter.
I värsta fall har de monterat fönster i hålet fel och det är därför det har spruckit, men den är ju lite svår att bevisa, eftersom glaset ändå spricker där det då ligger emot stödklossen
Lycka till med bytet/bygget!
En bekant fick byta ett gäng fönster som sprack utåt i sin fjällstuga. det stod SP för..
Tyvärr har svenska fönster sänkt kvaliten avsevärt på senaste tiden. Jag tog isär en båge som var skadad och hittade en spricka i kanten av kassetten. Svenska fönster valde att inte ens byta utan bad mig reklamera detta om något hände i framtiden. Förhoppningsvis så kanske det blir omtag i kvalitetsarbetet nu när det blir glesare mellan ordrarna.
Ja nu har ju de nästan monopol då Svenska Fönster köpt upp både SP och elitfönster. Beställde från SP men fick fönster från Svenska fönsterE epw skrev:Tyvärr har svenska fönster sänkt kvaliten avsevärt på senaste tiden. Jag tog isär en båge som var skadad och hittade en spricka i kanten av kassetten. Svenska fönster valde att inte ens byta utan bad mig reklamera detta om något hände i framtiden. Förhoppningsvis så kanske det blir omtag i kvalitetsarbetet nu när det blir glesare mellan ordrarna.