Hej!
Jag har monterat nya fönster i mitt blivande nya kök och har nu kommit till salningen / fönstersmygarna. Tänker göra dem i 16 mm mdf. Hur gör ni med "klossningen"? En del använder klossar, andra använder skruv och dess skallar för nivåjustering i sidled och höjdled. Vad tycker ni är bäst? Erfarenheter?
Tänkte skruva fast dem och sedan spackla. Är det ok? Bör man förborra och försänka i mdf:en, eller behövs det inte?
Ska man ha / behöver man ha någon fuktspärr någonstans i konstruktionen? I så fall vart? Skarven mellan karm och vägg är drevad.
Fog mellan smyg och fönster, vad är lämpligt där?
Målning av mdf till sist, hur görs det bäst? Bara mdf och fog eller in på karmen också? Eller maskerar man?
Tacksam för era synpunkter och erfarenheter.

Tycker att det funkar väldigt bra med skruvar bakom smygen för att justera om det är snett och vingt. Om allt är rakt så att man egentligen bara behöver justera nivån lika överallt använder jag hellre klossar eller masonit.

Tror att det finns speciella MDF-skruvar som funkar bra att dra direkt. Med de skruvar jag hade hemma behövdes det i alla fall försänkas, annars bullar materialet upp runt skallen så att man måste slipa. Välj skruv med omsorg helt enkelt men nån annan får tipsa om bästa val.

Några svar att börja med i alla fall.

• Gilla
Morgano
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Tycker att det funkar väldigt bra med skruvar bakom smygen för att justera om det är snett och vingt. Om allt är rakt så att man egentligen bara behöver justera nivån lika överallt använder jag hellre klossar eller masonit.

Tror att det finns speciella MDF-skruvar som funkar bra att dra direkt. Med de skruvar jag hade hemma behövdes det i alla fall försänkas, annars bullar materialet upp runt skallen så att man måste slipa. Välj skruv med omsorg helt enkelt men nån annan får tipsa om bästa val.

Några svar att börja med i alla fall.
Tack för tipset med mdf-skruv! Hellre det än skapa mer slipjobb!

Nu har jag inte testat MDF-skruven, men jag har klarat mig bra med ESSVE-skruv och förborrning för att hålla ihop konstruktionen. Ramen har jag sedan skruvat fast i fönstret med 120(?) mm långa försänkta skruv. Därefter grundmålning och lätt slipning, sen spacklas skruvhålen ett varv med husfix (som inte sjunker och kan läggas i tjocka lager). Därefter finspackel ett par varv och sedan slutstrykning två gånger.

• Gilla
Morgano
  • Laddar…
Jag gjorde så att jag byggde ihop hela fönstersmygen i garaget i exakt samma mått som fönstret är. Sedan sköt jag dit masonitbitar som klossar mot fönstret.

När man sedan satte lyfte dit allt så klossade jag i hörnen mot väggen och under fönsterbrädan och låste smygen med en dyckert som gick genom klossarna. Sist så monterade jag foder.

Rätt eller fel, ingen aning men fungerade bra för mig.

• Byggd fönstersmygkonstruktion i garaget med masonitklossar, ofärdig och stående på arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Morgano
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.