Hörde ett högt ljud men tänkte inte mer på det. Såg sen att det inre glaset spruckit på ett elitfönster. Värmespricka ?
Hade en portabel ac och leder ut värmen genom fönster i nederkanten. Tål inte fönster detta? Det gick nämligen sönder när den användes och det var premiär idag för ac

Och vad kostar det att ringa glasmästaren för ett sånt här jobb? Sprucket inre glas på ett fönster med utsikt över sjö och träd, möjlig värmespricka från användning av portabel AC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J Johan92 skrev:
Hörde ett högt ljud men tänkte inte mer på det. Såg sen att det inre glaset spruckit på ett elitfönster. Värmespricka ?
Hade en portabel ac och leder ut värmen genom fönster i nederkanten. Tål inte fönster detta? Det gick nämligen sönder när den användes och det var premiär idag för ac

Och vad kostar det att ringa glasmästaren för ett sånt här jobb?[bild]
Hej,
Har du haft den linstyrda plissegardinen nere på halva rutan? Om solen står på och halva rutan är täckt blir det stor värmeskillnad och glaset kan spricka.

Annars ör det troligt att din AC kan ha med saken att göra. Samma sak där (nästan) - kall och varm yta i samma glas skapar sprickor.

Vad det kostar hos en glasmästare vet jag tyvärr inte.

Hur gammalt är glaset?

P Pistol skrev:
Hej,
Har du haft den linstyrda plissegardinen nere på halva rutan? Om solen står på och halva rutan är täckt blir det stor värmeskillnad och glaset kan spricka.

Annars ör det troligt att din AC kan ha med saken att göra. Samma sak där (nästan) - kall och varm yta i samma glas skapar sprickor.

Vad det kostar hos en glasmästare vet jag tyvärr inte.
Hade inte plissegardinen nere.
Tänker att det är ganska vanligt att man skickar ut ac röret genom fönster det borde tåla

Matti_75 Matti_75 skrev:
Hur gammalt är glaset?
Tror det är runt 2018-2020 nånstans

N
Det där ser inte ut som värmespricka. Det ser ut som något slagit i glaset just i kanten.

Jag kan ju förstås ha fel och glas kan bete sig underligt ibland men jag har inte sett värmesprickor som ser ut på det viset.

Har du köpt fönstret själv. Ser ut så där när det är tillverkningsfel i glaskassetten. Kan vara svårt att få det på garanti efter så lång tid bara

Matti_75 Matti_75 skrev:
Har du köpt fönstret själv. Ser ut så där när det är tillverkningsfel i glaskassetten. Kan vara svårt att få det på garanti efter så lång tid bara
Jag får ta och kolla upp det med garantin, nej det är BRF, står dom för detta eller jag själv ?

J Johan92 skrev:
Jag får ta och kolla upp det med garantin, nej det är BRF, står dom för detta eller jag själv ?
Kolla i din BRF's stadgar, någon annan kan inte veta det.

Det vanliga är att det är innehavaren av bostadsrätten som står för fönsterglas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.