4 277 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Fönsterrenovering, få bort färg från glas?
Hej. Renoverar gamla spröjsade fönster för första gången. Nu dags att fixa till glasen så gott det går. Det är en del färg på vissa glas och önskar tips hur jag kan få bort färgen smidigast utan att de får sönder eller repas en massa. Jag har kört en hel del med rakblad men tycker den gamla färgen sitter kämpigt hårt. Finns det något medel som kan underlätta?
Produkter som diskuteras: "Fönsterrenovering"
Speedheater färgborttagare
Speedheater använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod för
Läs mer
Min erfarenhet från spröjsade fönster på sommarstugan är att rakblad (med en bra hållare) är det som funkar bäst utan repor, märkligt att du säger att det sitter stenhårt, det brukar ju vara "walse in the park" att ta bort färg på glas med rakblad ...
Är rutorna ärgade? Det kan ju göra att färgen fastnat stenhårt
Mina fönsterglas är utbytta i modern tid (max 10 år gamla) så det kanske gör det hela lättare.
Är rutorna ärgade? Det kan ju göra att färgen fastnat stenhårt
Mina fönsterglas är utbytta i modern tid (max 10 år gamla) så det kanske gör det hela lättare.
Köp en riktig fönsterskrapa och kör med. Sen brukar T-röd lösa upp många sorters färger; se upp bara så du inte smetar ut färgen över rutan då.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden