Hej!

Jag skulle behöva lite råd kring fönsterindelning i en utbyggnad – och hoppas att någon med stilkoll kan hjälpa mig att räta ut tankarna!

Jag ska bygga en tillbyggnad på mitt hus från sekelskiftet, och det är viktigt för mig att behålla den tidstypiska känslan. Jag kommer därför att använda kulturfönster – spröjsade, klassiska träfönster i sekelskiftesstil.

Mått på tillbyggnaden:

• Yttermått: 4050 mm djup × 6500 mm bredd
  • Invändigt mått: 3700 mm djup × 5800 mm bredd (väggtjocklek: 350 mm)
  • Innertakshöjd: 2900 mm
  • Fönster: Bröstningshöjd 700 mm, fönsterhöjd 2000 mm → 200 mm kvar till tak
  • På ena kortsidan kommer det även att finnas ett pardörrsparti/verandadörr.
Min fråga:
Hur skulle ni dela in fönstren för att det ska se proportionerligt och tidsenligt ut? Jag tänker på antal fönster, storlek, spröjsindelning osv. Gärna smala fönster med klassiska sekelskiftesproportioner. Det kan vara 1-, 2- eller 3-glasfönster, gärna med överstycken om det passar.

Målet är att utbyggnaden ska smälta in harmoniskt med husets ursprungliga stil.

Den som löser detta estetiska dilemma får dagens ros – och räddar mig från att bli gråhårig innan bygget ens börjat!

Stort tack på förhand!

Bild på det befintliga huset/ fönstren skulle nog underlätta.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Bild på det befintliga huset/ fönstren skulle nog underlätta.
Självklart. Fönsterform kommer här!

• Rektangulärt fönster med fyra sektioner, två små överst och två stora nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Fortsätt med den på utbyggnaden!

F fribygg skrev:
Fortsätt med den på utbyggnaden!
Ja, men precis. Det är planen. Försöker nu få till en snygg och harmonisk fönsterindelning med fönster i bra mått. Dessa fönster är högre(2000) än i övriga huset så kommer automatisk behöva anpassas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.