Hej,
Har precis köpt ett äldre hus (byggår 1930) men med nybytta fönster. Såg dock att det saknas fog mellan fönsterfoder och isolering då jag tog bort fodret innan tapetsering.
Är inte kunnig överhuvudtaget men visst ska det sitta någon typ av fogmassa utanpå isoleringen?
Tacksam för svar!
/Henrik
Har precis köpt ett äldre hus (byggår 1930) men med nybytta fönster. Såg dock att det saknas fog mellan fönsterfoder och isolering då jag tog bort fodret innan tapetsering.
Är inte kunnig överhuvudtaget men visst ska det sitta någon typ av fogmassa utanpå isoleringen?
Tacksam för svar!
/Henrik
Gissar att du menar fogskum? Vet att en del använder det för att isolera runt fönster och dörrar, men problemet med fogskum är att det kan suga åt sig fukt. På jobbet får vi inte använda fogskum som isolering till fönster/dörrar pga risken för fukt. Vi drevar med glasull (sånt som du har på bilden) eller lin.
Ok kanon. Läste någon gör det själv guide där det troligtvis var fogskum dom använde.
Tack för snabba svar!
/Henrik
Tack för snabba svar!
/Henrik
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det riktiga när man drevar med glasfiber är väl att, om man jobbar inifrån, först fylla med vanligt glasfiberdrev eller skurna remsor, och sedan längst in ha en plastinnesluten drevremsa, för att förhindra att fuktig luft inifrån skall kunna ta sig ut i isoleringen.
Se här t.ex.
https://www.ahlsell.se/10/byggsortiment/isolering-papp-och-vindskydd/glasfiberdrev/
Se här t.ex.
https://www.ahlsell.se/10/byggsortiment/isolering-papp-och-vindskydd/glasfiberdrev/
Den plastinneslutna varianten har vi endast använt vid drevning tex mellan betong och trä. Har aldrig noterat några fuktproblem mellan trä och glasullsdrev. Men det kanske behövs i hus där isoleringen är väldigt väl tilltagen. Dock är många äldre hus förlåtande på den fronten.KnockOnWood skrev:
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Jag har inte använt det själv, men har ju inte bytt så mycket fönster i gamla hus.lärjungen skrev:
Dock har jag sett en hel del fuktskador runt och i fönstren i hus som renoverats.
Men vid nybygge drar man väl ut ångspärren ända mot fönsterkarmen och häftar fast/tejpar den där så fuktig luft inte kan läcka ut.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Isolering eller ej mellan eternitfasad och fjällpanel?
Fasad -
Hur fäster man isolering mellan våningar på ett hållbart sätt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ingen isolering i sutteränghus mellan betongväggoch ytterväggar ?
Isolering -
Inreda kallvind - isolering mellan takstolarna?
Isolering -
Mellanvägg saknar isolering
Isolering