Hej,

Har precis köpt ett äldre hus (byggår 1930) men med nybytta fönster. Såg dock att det saknas fog mellan fönsterfoder och isolering då jag tog bort fodret innan tapetsering.

Är inte kunnig överhuvudtaget men visst ska det sitta någon typ av fogmassa utanpå isoleringen?

Tacksam för svar!

/Henrik

• Nybytt fönster i äldre hus utan fogmassa mellan foder och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Staffans2000
Nej.

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
M
Nej det där ser allt skapligt ut som det är :)

lärjungen
Gissar att du menar fogskum? Vet att en del använder det för att isolera runt fönster och dörrar, men problemet med fogskum är att det kan suga åt sig fukt. På jobbet får vi inte använda fogskum som isolering till fönster/dörrar pga risken för fukt. Vi drevar med glasull (sånt som du har på bilden) eller lin.

Möjligen tänker du på fogskum. Det är ett sätt att montera fönster. Men att fästa fönstren och sedan dreva med isolering som det är gjort på dina fönster är ett annat sätt som inte alls är sämre.

Ok kanon. Läste någon gör det själv guide där det troligtvis var fogskum dom använde.

Tack för snabba svar!

/Henrik

Skall väll sitta en mjukfog och bottningslist på insidan av isoleringen?

lärjungen
L Luugen skrev:
Skall väll sitta en mjukfog och bottningslist på insidan av isoleringen?
Det är väl isåfall något man använder i hus med ångspärr. Dvs för att det skall vara diffusionstätt. Detta hus har såvitt jag ser ingen ångspärr (byggt 1930 enligt TS).

• Gilla
Stensson11 och 2 till
  • Laddar…
lärjungen
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det riktiga när man drevar med glasfiber är väl att, om man jobbar inifrån, först fylla med vanligt glasfiberdrev eller skurna remsor, och sedan längst in ha en plastinnesluten drevremsa, för att förhindra att fuktig luft inifrån skall kunna ta sig ut i isoleringen.
Se här t.ex.
[länk]
Den plastinneslutna varianten har vi endast använt vid drevning tex mellan betong och trä. Har aldrig noterat några fuktproblem mellan trä och glasullsdrev. Men det kanske behövs i hus där isoleringen är väldigt väl tilltagen. Dock är många äldre hus förlåtande på den fronten.

Redigerat:
lärjungen lärjungen skrev:
Har aldrig noterat några fuktproblem mellan trä och glasullsdrev. Men det kanske behövs i hus där isoleringen är väldigt väl tilltagen. Dock är många äldre hus förlåtande på den fronten.
Jag har inte använt det själv, men har ju inte bytt så mycket fönster i gamla hus.
Dock har jag sett en hel del fuktskador runt och i fönstren i hus som renoverats.
Men vid nybygge drar man väl ut ångspärren ända mot fönsterkarmen och häftar fast/tejpar den där så fuktig luft inte kan läcka ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.