Har precis köpt ett rött trähus (faulrödfärg) från början av 1900-talet. Förra ägaren har påbörjat en renovering och därför finns det för tillfället inga fösterfoder. Jag har tänkt mig vanliga enkla foder. Inget krångel.
Jag är lite av en newbie när det kommer till fasadrenovering, men jag har renoverat lägenheter tidigare och har inte tummen mitt i handen.
Vad ska jag tänka på när jag ska fixa nya fönsterfoder?
Vilka verktyg behövs? (Räcker det med cirkelsåg och hammare?)
Om jag har fattat det rätt sätter man en "Z-plåt" ovanför "överliggaren". Vad behöver jag för verktyg för att fixa spåret att sätta in denna plåt i? Hur fäster jag denna plåt?
Tacksam för tips.
Jag är lite av en newbie när det kommer till fasadrenovering, men jag har renoverat lägenheter tidigare och har inte tummen mitt i handen.
Vad ska jag tänka på när jag ska fixa nya fönsterfoder?
Vilka verktyg behövs? (Räcker det med cirkelsåg och hammare?)
Om jag har fattat det rätt sätter man en "Z-plåt" ovanför "överliggaren". Vad behöver jag för verktyg för att fixa spåret att sätta in denna plåt i? Hur fäster jag denna plåt?
Tacksam för tips.
Redigerat:
Hur såg de gamla fodren ut? Vill du renovera tidsenligt? Enkla, raka foder? Snickarglädje?
Oavsett så gäller det att se till att fodren sluter tätt mot smygen och att fönsterbleck och överbleck monteras korrekt (Googla på "fönsterbleck montage"). Just montaget av fönsterblecket görs lite olika i "skarven" mellan smyg och bleck.
I övrigt torde fogsvans (alt. kapsåg), hammare, spik och bleckskruv/-spik räcka i materialhänseende. Jag målar fodren innan jag monterar dem.
Oavsett så gäller det att se till att fodren sluter tätt mot smygen och att fönsterbleck och överbleck monteras korrekt (Googla på "fönsterbleck montage"). Just montaget av fönsterblecket görs lite olika i "skarven" mellan smyg och bleck.
I övrigt torde fogsvans (alt. kapsåg), hammare, spik och bleckskruv/-spik räcka i materialhänseende. Jag målar fodren innan jag monterar dem.
Redigerat:
Lysande.
Tack för info (och snabbt svar...)
Enligt förra ägaren är det enkla raka foder som är "orginal". Har bett honom om ett foto för att kunna få till det på samma sätt som det varit förut.
En Googling på "fönsterbleck montage" gjorde susen. Hittade den info jag sökte.
Väntar fortfarande på tillträde till huset, men då dyker det antagligen snabbt upp fel frågor
Tack för info (och snabbt svar...)
Enligt förra ägaren är det enkla raka foder som är "orginal". Har bett honom om ett foto för att kunna få till det på samma sätt som det varit förut.
En Googling på "fönsterbleck montage" gjorde susen. Hittade den info jag sökte.
Väntar fortfarande på tillträde till huset, men då dyker det antagligen snabbt upp fel frågor
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gjuta platta 22 kvadrat själv - har du tips?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
tips element till 60-tals hus
Byggnadsvård -
Tips på dräneringslösning enplanshus -87
Grund & Markarbeten -
Tips från Husqvarna-ägare – vilken modell ska jag välja?
Robotgräsklippare -
Murken fasad i ändträt - tips
Fasad