Byter ut det gamla 70x70-fönstret (tjottan) till ”Lyxfönstret” från Lettland. Fönstret har ”glidmonterad” karm enligt bilderna. Skar ut hela fönsterkarmen med tigersågen även om det var rätt tungt. Ville behålla karmen intakt under första fönsterbytet utifall någonting skulle gå fel. Upptäckte dock att det inte går att dra karmskruv p g a konstruktionen. Dvs det finns ingen stående regel att dra skruven i på sidorna, bara isolering. Möjligen, men helst inte, skulle det gå att borra för karmskruv i över/underkant på fönstret och alternativt fixera det på det sättet?
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Funderar starkt på att ta den enkla vägen med skum, vilket kanske är en risk. Har ingen större lust att borra i nya karmen. Kan inte dra fast fönstret mer än i fodret, men det kanske är tillräckligt?O OttoGas skrev:Byter ut det gamla 70x70-fönstret (tjottan) till ”Lyxfönstret” från Lettland. Fönstret har ”glidmonterad” karm enligt bilderna. Skar ut hela fönsterkarmen med tigersågen även om det var rätt tungt. Ville behålla karmen intakt under första fönsterbytet utifall någonting skulle gå fel. Upptäckte dock att det inte går att dra karmskruv p g a konstruktionen. Dvs det finns ingen stående regel att dra skruven i på sidorna, bara isolering. Möjligen, men helst inte, skulle det gå att borra för karmskruv i över/underkant på fönstret och alternativt fixera det på det sättet?
Enklast är att bara spika fast fönstret i den inre regeln. Man får ju dra spikarna lite snett i befintliga karmskruvshål och dona fast. Se bara till att klossa och justera klart så det inte rör sig när du spikar. Sätt de undre klossarna längre ut i hörnen.
Alternativt som du nämner kan man borra nya hål för karmskruv, ingen tänker ju på det när man har pluggat ändå.
Skumma fast går också bra, men jag hade personligen inte gjort så.
Alternativt som du nämner kan man borra nya hål för karmskruv, ingen tänker ju på det när man har pluggat ändå.
Bra tips, tackar!! Bef hål ligger mitt över isoleringen och iom fönstrets ringa storlek 67x68 kör jag på skumning direkt (efter justering med utflyttade kilar). Egentligen skulle jag velat montera fodret först, dvs dra fast fönstret mot fodret när väl justerat. Isf skulle skumning inte fungera (dvs drevning) p g a expansionen, och att låta fönstret vara huvudsakligen infäst i fodret kan bli en överraskning när ”någon” ska byta det och hela fönstret följer med ;-) Nästa fönster på tur är 132x128 och i det fallet är det bäst att säkra upp karmen. Jag antar att förutsättningarna är samma gällande infästning/karmhål mitt över isoleringen. Synd när jag införskaffat både karmhylsor OCH skruvarFG skrev:
Enklast är att bara spika fast fönstret i den inre regeln. Man får ju dra spikarna lite snett i befintliga karmskruvshål och dona fast. Se bara till att klossa och justera klart så det inte rör sig när du spikar. Sätt de undre klossarna längre ut i hörnen.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Danska modemagnaten bygger "fet" husbåt rekordsnabbt med svenska byggare – Grand Designs
Artikelkommentarer -
Attefall från Svenska Skalhus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur hantera byggdamm vid fönsterbyte
Fönster & Dörrar -
Block and beam på svenska
Byggmaterial & Byggteknik -
Elgigantens/svenska maffiapriser
Övrigt Off Topic