1 270 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Fönster som utrymningsväg
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 577 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 577 inlägg
Hej, vi ska göra en fasadförändring då vi delar ett större rum till två mindre på övervåningen i vårt hus.
Planen är att ha fönster i storlek 10x13 i båda rummen för att det utseendemässigt ska passa med övriga fönster.
Är det någon har vet om det finns vridfönster i den storleken som uppfyller kravet för att fungera som utrymningsväg?
Kravet enligt BBR är:
- Fri öppning med minst 0,50 meters bredd och minst 0,60 meters höjd.
- För fönster som är vridbara kring en horisontell axel bör det fria måttet beräknas under fönsterbågens lägst belägna del.
- Summan av bredd och höjd bör vara minst 1,50 meter.
Bredden och summan av bredd+höjd uppfyller man med alla 10x13-fönster, men jag har inte hittat något fönster där man specat storleken på "den nedre öppningen" när fönstret är öppet.
Planen är att ha fönster i storlek 10x13 i båda rummen för att det utseendemässigt ska passa med övriga fönster.
Är det någon har vet om det finns vridfönster i den storleken som uppfyller kravet för att fungera som utrymningsväg?
Kravet enligt BBR är:
- Fri öppning med minst 0,50 meters bredd och minst 0,60 meters höjd.
- För fönster som är vridbara kring en horisontell axel bör det fria måttet beräknas under fönsterbågens lägst belägna del.
- Summan av bredd och höjd bör vara minst 1,50 meter.
Bredden och summan av bredd+höjd uppfyller man med alla 10x13-fönster, men jag har inte hittat något fönster där man specat storleken på "den nedre öppningen" när fönstret är öppet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur montera ned fönster för ommålning?
Fönster & Dörrar -
Riktlinjer för fönsterbräda
Byggmaterial & Byggteknik -
Varför är mina inglasade fönster mjölkiga.
Altan & Uteplats -
Fönster som både måste vara brandklassat och fungera som utrymningsväg
Bygglov -
Lämpligt fönster för utrymningsväg i källare?
Fönster & Dörrar