Folksams test - falu slamfärg

6k läst  2 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Vad konstigt resultat i Folksams test av slamfärgen Falu rödfärg, på vinklad panel är det "grönt ljus" på mögelpåväxt, alltså ingen mögelpåväxt alls, men på lodrät panel får det "oranget till rött ljus" som betyder påtaglig till kraftig påväxt. Kan lutningen verkligen göra så mycket för mögelpåväxten?
    Jag hade tänkt måla boden vid sommarstugan med Falu rödfärg men nu blir jag osäker... :confused:

2. A
    Medlem Nivå 15
    Det är väl mera det faktum att panelen som möglat är vänd åt norr. Den sydvända panelen är visserligen utsatt för mycket regn, men å andra sidan får den möjlighet att torka upp ordentligt emellanåt. Den norrvända är lite fuktig längre tid.
    Måla du din bod med Rödförg. Det är en utmärkt färg.

3. v-g
    Medlem Nivå 13
    Vi har en ladugård som delvis är byggd på 1800-talet och den är målad med FR och fortfarande fungerar det. FR klår i mina ögon alla andra färger vad gäller det mesta.

Tex vid ommålning så är det bara att "skrapa" bort det lösaste med en piasavakvast och sen plask på med färgen.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: