Folksams tips när du ska bygga och renovera

"Alla färger i testet utom 15 stycken möglar efter två år så mycket, att Folksam avråder från köp. Redan för ett år sedan avrådde Folksam från nio färger av samma skäl. Ingen av färgerna i testet är opåverkad av mögel efter två år. Trettio färger har alltför stora problem för att kunna accepteras. Tjugonio på grund av mögelpåväxt, en på grund av avflagning."

Här är lite till om färger.
Och som de säger "Tillverkarna: ”Man får räkna med att det möglar”"

Varför inte ta fram bättre produkter. Konsumenter som köper färg ska tydligen finna sig i undermåliga produkter.

Aftonbladet: Lista: Sveriges sämsta husfärger

Samt
Aftonbladet: Tillverkarna: ”Man får räkna med att det möglar”

"Folksams miljöchef Jan Snaar tvivlar på det finns någon typ av vardagsprodukter som klarar oberoende tester lika dåligt.
– Jag kan inte påminna mig något exempel där resultatet har varit så påtagligt dåliga generellt"

Men anledningen till undermåliga färger kanske ligger i följande rekommendation

En rekommendation som man trycker på är att man tvättar sitt hus, gärna med särskilda descinficerande medel som färgtillverkarna också tillverkar och säljer.

Badger skrev:
Här är lite till om färger.
Och som de säger "Tillverkarna: ”Man får räkna med att det möglar”"

Varför inte ta fram bättre produkter. Konsumenter som köper färg ska tydligen finna sig i undermåliga produkter.

Aftonbladet: Lista: Sveriges sämsta husfärger

Samt
Aftonbladet: Tillverkarna: ”Man får räkna med att det möglar”

"Folksams miljöchef Jan Snaar tvivlar på det finns någon typ av vardagsprodukter som klarar oberoende tester lika dåligt.
– Jag kan inte påminna mig något exempel där resultatet har varit så påtagligt dåliga generellt"

Men anledningen till undermåliga färger kanske ligger i följande rekommendation

En rekommendation som man trycker på är att man tvättar sitt hus, gärna med särskilda descinficerande medel som färgtillverkarna också tillverkar och säljer.

I listan ingåtr inte Demidekk OPTIMAL. Men jag såg på TV att den ingick i "senaste" testet. Den listan som aftonbladet hänvisar till måste vara gammal. Det skall finns en ny test-lista

Jag har målat mitt hus med en av de "dåliga" färgerna för 4 år sedan. Jag har fortfarande inte något mögelangrepp alls.
Personligen tror jag att de yttre förutsättningarna spelar en större roll än vilket märke man väljer på färgen.

/MK

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.