Byggahus.se

Folksam färgtest 2015

1. D
    Medlem Nivå 3
  2. J
    Medlem Nivå 8
  3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Bara för att få lite fart i tråden:

Frågan är varför man ska använda något annat än Bestå eller Perfekt (samma sak fortfarande?), dessa färger har ju varit i topp så länge jag kan minnas.....och innan det var ju Alcros Stugfärg i topp....

• Laddar…
  4. H
    Medlem · Nivå 19
    Dom har nog gjort ett budget test i år. Inte för att jag ger detta testet någon högre trovärdighet ändå.

Redigerat 28 apr 2015 09:10
  5. J
    Medlem Nivå 8
    Det som är mest intressant är att färger från Jotun som alltid fått bra tidigare har fått sämre i detta test. Vill även minnas att färger från Nordsjö klarat sig relativt bra tidigare.

Mitt förra hus var målat med Jotun Demidekk (numera Ultimate) och var mycket nöjd. Mitt nuvarande hus är målat med Beckers Perfekt Oljefärg och det är jag nöjd med. Ingen av dessa får bra betyg i detta test.

6. H
    Medlem · Nivå 19
    16 färger godkända 2012, 4 i år. Tror knappast alla dom som inte blev godkända i år har bytt recept om dom fått bästa betyg innan.

Något måste vara fel i utförandet av testet.

Sen vet dom fan inte vad färgtypen är och skriver täckfärg på nästan alla färger, vilket skämt.
    Har dom haft praktikanten till att göra testet i år?

7. MB77
    Medlem Nivå 11
    Vet inte heller riktigt vad man ska tycka om Folksams färgtest, det känns inte som att man ska lite helt på vad de kommer fram till.

Förra testet så är ex. Jotun Demidekk Ultimate "bra köp" och nu är det "tveksamt".

Nu är det jag som är "tveksam" till Folksam:p

8. D
    Medlem Nivå 3
    Folksam listar Falu Vapen Fasadfärg som slamfärg men när jag läser på Falu Vapens hemsida så ska det vara en färg vars egenskaper liknar slamfärg. Fritt tolkat så är det alltså ingen slamfärg.

I övrigt så är alltid slamfärg dåligt i test. Det var dumt att börja måla 99,99% av alla svenska kåkar med slamfärg. ;)

9. D
    Medlem Nivå 3
    Recept ändras kontinuerligt i takt med utbud på råvara, miljökrav och prispress.

Sedan kan det just vara råvaran som ändrats och det skulle kunna vara den som gör att färgen presterar sämre

• Laddar…
  10. J
    Medlem Nivå 8
    Från Folksams frågor & svar:
    " Har färgerna blivit sämre?

Klimatförändringarna ställer större krav på färgerna och en möjlig förklaring är att färgindustrin inte hunnit utveckla sina färger i tillräcklig takt. Dessutom har denna testomgång innehållit fler lågprisfärger med dålig prestanda.
    "

Jo, visst är det klimatförändringar men så drastiska på några år?!? Nej, tveksamt....

11. H
    Medlem · Nivå 19
    Ja men då är testet helt meningslöst om det inte står batchnr på alla färgburkar och dessa redovisas i testet. Råvaran kan ju ändras under säsongen också och det kan vara gamla burkar i affären. :thumbdown:

12. MB77
    Medlem Nivå 11
    2015 så är Falu Rödfärg "tveksamt val".
    2012 så är Falu Rödfärg "köp ej".

Nästa test är det förmodligen den bästa man kan ha :D

• Laddar…
  13. D
    Medlem Nivå 3
    Nja, inte är det meningslöst. Då skulle testet inte vara av intresse alls då en batch kan vara hur stor eller liten som helst. Inte tror jag att du som konsument hade åkt land och rike runt för att hitta rätt batch?

Det jag syftade till var dels en kommentar till att - recept ändras inte - och dels en förklaring till varför färg kan skilja sig åt från år till år. Det är ju heller ingen nyhet, tom. säljare till färgen är tydliga med att man ska måla hela huset med samma batch annars är det risk för skillnad på produkt.

14. H
    Medlem · Nivå 19
    Hur kan då testet vara av intresse om skillnaden är så stor så att rekommendationen ändras från bra väl till köp ej pga olika batch?

Har aldrig litat på det, kommer nog aldrig lite på det.

15. D
    Medlem Nivå 3
    Jag förstår vad du menar.

Men i mitt fall som ska köpa slamfärg så har jag enligt testet två val. Antingen Falu Vapen Fasadfärg (som iofs inte verkar vara äkta rödfärg) och sedan klassikern Falu Rödfärg.
    Falu Vapen har bäst i test för slamfärg.
    Falu rödfärg har "tveksamt" i betyg.

Kollade då upp vad som fick Folksam att vara tveksamma till Falu Rödfärg. Det var inte kvalité utan miljö.
    Om jag då kollar upp att Falu Rödfärg håller sig till gällande krav så räcker det för mig och de flesta andra.

Man får alltså ta det för vad det är och sedan måste man ju läsa testet och vad betygssystemet innebär innan man dissar det helt.