R roli skrev:
Näe, jag tog mitt 1980 och har inte kört på halkbana.
Då vill jag rekommendera dig att du går en refresh på sådan bana. Finns många fler idag.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker det blir lite löjligt att tjata om dubbdäckens överlägsenhet och att andra däck borde förbjudas när man samtidigt kör med 25% av dubbarna kvar
Jo. Jag kanske drog till med det. När jag tänker efter har jag nog inte kört med mindre än 50%. Idag sitter dubben bättre också än för 15 år sedan så det brukar bli mönsterdjup som kasserar.
Samtidigt kan vi ju konstatera att du tycker den försämring som många dubbar borta är ett problem. Bra att vi kommit så långt iaf!
 
Fairlane
L lbgu skrev:
Fast givet samma avstånd och hastighet så måste du väl ändå hålla med om att risken att en förare utan dubbdäck kör in i framförvarande stillastående bil är större. Med tanke på skillnad i genomsnittlig bromssträcka mellan däcktyperna så är den nog rätt mycket större.
Ja, något annat har jag aldrig påstått.
L lbgu skrev:
Sen räcker det ju bara att läsa denna tråd för att inse att många med odubbat verkar tro att de har minst lika bra däck för vinterkörning, så att friktionsdäcksförare skulle köra långsammare är inget man kan räkna med.
Jag har inte läst ett enda inlägg som säger att odubbat är mibst lika bra som dubbat på is.

Däremot så har jag läst (och skrivit) att det finns fler faktorer än bara bromssträcka på is när man köper däck.

Jag tycker det snarare är viss dubbdäcksförespråkare som är extrema i sina beskrivningar. Friktionsdäck borde förbjudas, dubbfritt har noll grep på is, enda anledningen till att någon med dubbat är inblandat i olyckan beror på att de blivit påkörda av någon med odubbade.

Jag tycker snarare att det verkar som att vissa verkar anse att kör man dubbat så kan man köra som vanligt.
L lbgu skrev:
Hade folk vetat hur stor skillnad mot dubbdäck det är i vissa lägen så hade nog många inte köpt friktionsdäck utan stått ut med den högre ljudvolymen som verkar vara det största säljargumentet för friktionsdäck.
Kanske, kanske inte. Det finns fler skäl. Alltifrån att man åker på platser där dubbdäck inte är tillåtet ibland, till att man köpt en bil där dubbfria däck sitter på och man byter två åt gången.

Själv har jag dubbfria däck på ena bilen och dubbade på den andra och dubbat på släpet. Jag har åtminstone erfarenhet från båda varianterna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker det blir lite löjligt att tjata om dubbdäckens överlägsenhet och att andra däck borde förbjudas när man samtidigt kör med 25% av dubbarna kvar.
Det måste ha varit längesedan du såg närmare på ett dubbat bildäck. Jag minns inte ens när jag såg att en dubb saknades i dubbdäcken. De sitter mycket bättre nu än vad de gjorde på 80-talet…

Förstår inte att det är så svårt att acceptera att det är större risk att köra med friktionsdäck på halt underlag. Biltillverkarna, forskarna och diverse däcktester säger ju samma sak.

Mot dom står då bilförare som TYCKER något annat. Jag går på fakta.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det måste ha varit längesedan du såg närmare på ett dubbat bildäck. Jag minns inte ens när jag såg att en dubb saknades i dubbdäcken. De sitter mycket bättre nu än vad de gjorde på 80-talet…

Förstår inte att det är så svårt att acceptera att det är större risk att köra med friktionsdäck på halt underlag. Biltillverkarna, forskarna och diverse däcktester säger ju samma sak.

Mot dom står då bilförare som TYCKER något annat. Jag går på fakta.
Nej men nu Nissens får du ge dig. Sommarhalvåret brukar det ligga 9-10 omgångar däck bakom garaget. Minst 5 av dom är dubbade. Minst 20 däck med andra ord. Finns inte ett enda som det inte fattas dubb i.
Att du inte har sett något ha ingen bärighet på verkligheten och är allt annat än fakta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du har inget stöd för att folk med dubbdäck kör såpass mkt fortare att deras bättre marginaler äts upp av en högre fart.
Det är ren spekulation.
Lika lite som du har stöd för motsatsen.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Däremot så har jag läst (och skrivit) att det finns fler faktorer än bara bromssträcka på is när man köper däck.
Det har jag aldrig påstått. Tvärtom är det nästan lika viktigt med sidogrepp. Och där är det helt värdelöst med friktionsdäck. Man har jobbat enormt mkt med bromssträcka på is de senaste åren, eftersom det är det alla känner till och vad som brukar highlightas i alla tester.
Sidogrepp är dock ännu svårare att få till utan dubb. Och det kan vara det sista du har kvar innan bilen fortsätter i tangentens riktning, när du inte visste att det var halt just där och då.
 
RoTe
K karlmb skrev:
Det har jag aldrig påstått. Tvärtom är det nästan lika viktigt med sidogrepp. Och där är det helt värdelöst med friktionsdäck. Man har jobbat enormt mkt med bromssträcka på is de senaste åren, eftersom det är det alla känner till och vad som brukar highlightas i alla tester.
Sidogrepp är dock ännu svårare att få till utan dubb. Och det kan vara det sista du har kvar innan bilen fortsätter i tangentens riktning, när du inte visste att det var halt just där och då.
bla bla bla bla bla, du borde starta ett parti som inför totalt krav på dubbdäck från oktober till maj i hela landet

För oss andra är hela våra liv en kompromiss.
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Guzzi Guzzi skrev:
Nej men nu Nissens får du ge dig. Sommarhalvåret brukar det ligga 9-10 omgångar däck bakom garaget. Minst 5 av dom är dubbade. Minst 20 däck med andra ord. Finns inte ett enda som det inte fattas dubb i.
Att du inte har sett något ha ingen bärighet på verkligheten och är allt annat än fakta.
Jag lever i verkligheten, tro det eller ej. Däremot kör jag aldrig på gamla däck. Byter dom vart tredje år. Kör man på gamla utgångna däck där gummit hårdnat kanske det är annorlunda, men då är nog inte de saknade dubben det största problemet…
 
Nissens Nissens skrev:
Jag lever i verkligheten, tro det eller ej.
Jag försöker. Verkligen.

Jag förstod inte att det bara var dina egna däck som var underlaget till uttalandet. Urvalet kan nog sägas vara något begränsat?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Det måste ha varit längesedan du såg närmare på ett dubbat bildäck. Jag minns inte ens när jag såg att en dubb saknades i dubbdäcken. De sitter mycket bättre nu än vad de gjorde på 80-talet…
Nej jag har dubbdäck, 1 år gamla på ena bilen.
Det var inte jag som skrev om 25% av dubbarna kvar utan din klubbmedlem i klubben "allt utom dubbdäck är livsfarligt".
Nissens Nissens skrev:
Förstår inte att det är så svårt att acceptera att det är större risk att köra med friktionsdäck på halt underlag. Biltillverkarna, forskarna och diverse däcktester säger ju samma sak.
Förstår inte att det är så svårt att acceptera att det finns andra saker än däcken också som påverkar, exempelvis hastighet och avstånd.
Nissens Nissens skrev:
Mot dom står då bilförare som TYCKER något annat. Jag går på fakta.
Gör du?
Du skrev något om ett experiment på E18 där det visade sig vad som händer när folk kör dubbfritt.
Detta utan kunskap om vad bilarna faktiskt hade för däck eller något annat. Fakta???
 
  • Gilla
tveksamt och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Förstår inte att det är så svårt att acceptera att det finns andra saker än däcken också som påverkar, exempelvis hastighet och avstånd.
Hur blir det relevant i en diskusssion om däcken. Utom för att spela ner problemen med dåliga däck?
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
RoTe
K karlmb skrev:
Hur blir det relevant i en diskusssion om däcken. Utom för att spela ner problemen med dåliga däck?
Detta är en tråd för MITTFILSÅKARE inte dubbdäck vill jag påminna.
 
  • Gilla
  • Haha
tveksamt och 5 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Detta är en tråd för MITTFILSÅKARE inte dubbdäck vill jag påminna.
OKok
 
Nissens
RoTe RoTe skrev:
Detta är en tråd för MITTFILSÅKARE inte dubbdäck vill jag påminna.
Kan du skriva lite om det? 😊
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.