384 692 läst · 5 965 svar
385k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Jo. Jag kanske drog till med det. När jag tänker efter har jag nog inte kört med mindre än 50%. Idag sitter dubben bättre också än för 15 år sedan så det brukar bli mönsterdjup som kasserar.Fairlane skrev:
Samtidigt kan vi ju konstatera att du tycker den försämring som många dubbar borta är ett problem. Bra att vi kommit så långt iaf!

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 322 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 322 inlägg
Ja, något annat har jag aldrig påstått.L lbgu skrev:
Jag har inte läst ett enda inlägg som säger att odubbat är mibst lika bra som dubbat på is.L lbgu skrev:
Däremot så har jag läst (och skrivit) att det finns fler faktorer än bara bromssträcka på is när man köper däck.
Jag tycker det snarare är viss dubbdäcksförespråkare som är extrema i sina beskrivningar. Friktionsdäck borde förbjudas, dubbfritt har noll grep på is, enda anledningen till att någon med dubbat är inblandat i olyckan beror på att de blivit påkörda av någon med odubbade.
Jag tycker snarare att det verkar som att vissa verkar anse att kör man dubbat så kan man köra som vanligt.
Kanske, kanske inte. Det finns fler skäl. Alltifrån att man åker på platser där dubbdäck inte är tillåtet ibland, till att man köpt en bil där dubbfria däck sitter på och man byter två åt gången.L lbgu skrev:
Själv har jag dubbfria däck på ena bilen och dubbade på den andra och dubbat på släpet. Jag har åtminstone erfarenhet från båda varianterna.
Det måste ha varit längesedan du såg närmare på ett dubbat bildäck. Jag minns inte ens när jag såg att en dubb saknades i dubbdäcken. De sitter mycket bättre nu än vad de gjorde på 80-talet…Fairlane skrev:
Förstår inte att det är så svårt att acceptera att det är större risk att köra med friktionsdäck på halt underlag. Biltillverkarna, forskarna och diverse däcktester säger ju samma sak.
Mot dom står då bilförare som TYCKER något annat. Jag går på fakta.
Nej men nu Nissens får du ge dig. Sommarhalvåret brukar det ligga 9-10 omgångar däck bakom garaget. Minst 5 av dom är dubbade. Minst 20 däck med andra ord. Finns inte ett enda som det inte fattas dubb i.Nissens skrev:
Det måste ha varit längesedan du såg närmare på ett dubbat bildäck. Jag minns inte ens när jag såg att en dubb saknades i dubbdäcken. De sitter mycket bättre nu än vad de gjorde på 80-talet…
Förstår inte att det är så svårt att acceptera att det är större risk att köra med friktionsdäck på halt underlag. Biltillverkarna, forskarna och diverse däcktester säger ju samma sak.
Mot dom står då bilförare som TYCKER något annat. Jag går på fakta.
Att du inte har sett något ha ingen bärighet på verkligheten och är allt annat än fakta.
Redigerat:
Det har jag aldrig påstått. Tvärtom är det nästan lika viktigt med sidogrepp. Och där är det helt värdelöst med friktionsdäck. Man har jobbat enormt mkt med bromssträcka på is de senaste åren, eftersom det är det alla känner till och vad som brukar highlightas i alla tester.Fairlane skrev:
Sidogrepp är dock ännu svårare att få till utan dubb. Och det kan vara det sista du har kvar innan bilen fortsätter i tangentens riktning, när du inte visste att det var halt just där och då.
bla bla bla bla bla, du borde starta ett parti som inför totalt krav på dubbdäck från oktober till maj i hela landetK karlmb skrev:Det har jag aldrig påstått. Tvärtom är det nästan lika viktigt med sidogrepp. Och där är det helt värdelöst med friktionsdäck. Man har jobbat enormt mkt med bromssträcka på is de senaste åren, eftersom det är det alla känner till och vad som brukar highlightas i alla tester.
Sidogrepp är dock ännu svårare att få till utan dubb. Och det kan vara det sista du har kvar innan bilen fortsätter i tangentens riktning, när du inte visste att det var halt just där och då.
För oss andra är hela våra liv en kompromiss.
Jag lever i verkligheten, tro det eller ej. Däremot kör jag aldrig på gamla däck. Byter dom vart tredje år. Kör man på gamla utgångna däck där gummit hårdnat kanske det är annorlunda, men då är nog inte de saknade dubben det största problemet…Guzzi skrev:

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 322 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 322 inlägg
Nej jag har dubbdäck, 1 år gamla på ena bilen.Nissens skrev:
Det var inte jag som skrev om 25% av dubbarna kvar utan din klubbmedlem i klubben "allt utom dubbdäck är livsfarligt".
Förstår inte att det är så svårt att acceptera att det finns andra saker än däcken också som påverkar, exempelvis hastighet och avstånd.Nissens skrev:
Gör du?Nissens skrev:
Du skrev något om ett experiment på E18 där det visade sig vad som händer när folk kör dubbfritt.
Detta utan kunskap om vad bilarna faktiskt hade för däck eller något annat. Fakta???