K karlmb skrev:
Du menar nu i Uppland? Där verkar ju onekligen det funnits en del indikatorer om att det kunde vara slirigt. Handlar nog mest om att man ignorerat dålig sikt. För då blir det för små avstånd. Många har ju för små avstånd redan på sommaren. Med halka blir det förstås katastrof.
Precis, grundläggande krav på föraren om anpassning av fart efter rådande omständigheter ignoreras och blir en diskussion om att man måste ha dubbdäck för då händer minsann inte sånt här 😄

Släng sedan in 4hjulsdrift så kan du ignorera väglaget helt 😆
 
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Precis, grundläggande krav på föraren om anpassning av fart efter rådande omständigheter ignoreras och blir en diskussion om att man måste ha dubbdäck gör få händer minsann inte sånt här 😄
Det är ju fortfarande så att de med dubbdäck har en bättre chans att hinna bromsa för ett hinder. Men som sagts så kan man ju bli påkörd bakifrån istället pga någon med friktionsdäck inte bromsar lika snabbt som du själv.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är ju fortfarande så att de med dubbdäck har en bättre chans att hinna bromsa för ett hinder. Men som sagts så kan man ju bli påkörd bakifrån istället pga någon med friktionsdäck inte bromsar lika snabbt som du själv.
Men man kan aldrig skylla på materialet..hela ansvaret ligger alltid på föraren.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men man kan aldrig skylla på materialet..hela ansvaret ligger alltid på föraren.
Och ändå vill vi att fordonen är så säkra som rimligt möjligt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men man kan aldrig skylla på materialet..hela ansvaret ligger alltid på föraren.
Visst. Föraren är ansvarig även för materialet.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och ändå vill vi att fordonen är så säkra som rimligt möjligt.
Inom rimliga gränser.

Ingen bötfäller dig för fel val av kvalitet på spolarvätska, torkarblad eller däck.

Det finns rejält usla grejer som trots det är tillåtna att använda.
 
Absolut inom rimliga gränser, det var därför jag också använde ordet rimligt. Min poäng är bara att vi bygger bort trafikrisker efter bästa förmåga även om det är den enskildes ansvar om denne gör fel.

Att utifrån den vetskapen även argumentera för att vissa däck är lämpligare än andra är i mina ögon inget konstigt – även om det är den enskildes ansvar om denne inte hanterar sitt material på rimligt vis.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Det är ju fortfarande så att de med dubbdäck har en bättre chans att hinna bromsa för ett hinder.
Givet samma hastighet och avstånd. Om det är så att man kör fortare och med kortare avstånd så är det inte lika säkert längre.
K karlmb skrev:
Men som sagts så kan man ju bli påkörd bakifrån istället pga någon med friktionsdäck inte bromsar lika snabbt som du själv.
Eller så blir jag med nya fina dubbdäck påkörd bakifrån av dig som har minsta lagliga mönster och 25% av dubbarna kvar...


Eller så finns det flera faktorer som kan inverka, men det låter väl märkligt?!
 
  • Gilla
Edlunn och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Givet samma hastighet och avstånd. Om det är så att man kör fortare och med kortare avstånd så är det inte lika säkert längre.
Du har inget stöd för att folk med dubbdäck kör såpass mkt fortare att deras bättre marginaler äts upp av en högre fart.
Det är ren spekulation.
Fairlane Fairlane skrev:
Eller så blir jag med nya fina dubbdäck påkörd bakifrån av dig som har minsta lagliga mönster och 25% av dubbarna kvar...
Det kan du ju bli. Tycker du det är ett argument som stödjer din sak?


Fairlane Fairlane skrev:
Eller så finns det flera faktorer som kan inverka, men det låter väl märkligt?!
Nejdå. En del klarar inte ens att köra med dubbdäck. Eller ens på sommaren med sommardäck.
Frågan är bara hur det har någon bäring i debatten om bäst däck.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Du har inget stöd för att folk med dubbdäck kör såpass mkt fortare att deras bättre marginaler äts upp av en högre fart.
Det är ren spekulation.
Nej men jag påstår inte heller att de gör det, medan det påstås att det är de med dubbfritt som är de som kört in i andra och de med dubbar lyckats stanna för att senare bli påkörda.

Det behövs inte att de kör väldig mycket fortare faktiskt. Sen var det ju avståndet också, det påverkar.
K karlmb skrev:
Det kan du ju bli. Tycker du det är ett argument som stödjer din sak?
Jag tycker det blir lite löjligt att tjata om dubbdäckens överlägsenhet och att andra däck borde förbjudas när man samtidigt kör med 25% av dubbarna kvar.
K karlmb skrev:
Nejdå. En del klarar inte ens att köra med dubbdäck. Eller ens på sommaren med sommardäck.
Frågan är bara hur det har någon bäring i debatten om bäst däck.
Nej men det kan ha en bäring i påståenden som att det var friktionsdäckens fel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Däcktillverkarna verkar inte hålla med dig:
Jag har inte påstått att de är designade för att vara bättre än dubbdäck, jag menar att sejfarna på däcken är designade just för att fungera på is. Sommardäck och så kallade "året runt-däck" har inte sejfar och bromsar därmed sämre på is.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag tog också bilkörkort på 80-talet och då var det krav på att ha kört på halkbana för att få körkort.
Näe, jag tog mitt 1980 och har inte kört på halkbana.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
RoTe
N Nerre skrev:
Jag har inte påstått att de är designade för att vara bättre än dubbdäck, jag menar att sejfarna på däcken är designade just för att fungera på is. Sommardäck och så kallade "året runt-däck" har inte sejfar och bromsar därmed sämre på is.
Ursäkta men vad är sejfar? Sajpningar vet jag var det är, kanske det du menar?
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
A
R roli skrev:
Näe, jag tog mitt 1980 och har inte kört på halkbana.
Jädrans så det är Trafikverkets fel att vissa kör så illa vid regn och is😉
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej men jag påstår inte heller att de gör det, medan det påstås att det är de med dubbfritt som är de som kört in i andra och de med dubbar lyckats stanna för att senare bli påkörda.
Fast givet samma avstånd och hastighet så måste du väl ändå hålla med om att risken att en förare utan dubbdäck kör in i framförvarande stillastående bil är större. Med tanke på skillnad i genomsnittlig bromssträcka mellan däcktyperna så är den nog rätt mycket större.

Sen räcker det ju bara att läsa denna tråd för att inse att många med odubbat verkar tro att de har minst lika bra däck för vinterkörning, så att friktionsdäcksförare skulle köra långsammare är inget man kan räkna med. Hade folk vetat hur stor skillnad mot dubbdäck det är i vissa lägen så hade nog många inte köpt friktionsdäck utan stått ut med den högre ljudvolymen som verkar vara det största säljargumentet för friktionsdäck.
 
  • Gilla
  • Älska
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.