392 617 läst · 5 965 svar
393k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Precis, grundläggande krav på föraren om anpassning av fart efter rådande omständigheter ignoreras och blir en diskussion om att man måste ha dubbdäck för då händer minsann inte sånt här 😄K karlmb skrev:
Släng sedan in 4hjulsdrift så kan du ignorera väglaget helt 😆
Det är ju fortfarande så att de med dubbdäck har en bättre chans att hinna bromsa för ett hinder. Men som sagts så kan man ju bli påkörd bakifrån istället pga någon med friktionsdäck inte bromsar lika snabbt som du själv.D Dilato skrev:
Men man kan aldrig skylla på materialet..hela ansvaret ligger alltid på föraren.K karlmb skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 512 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 512 inlägg
Absolut inom rimliga gränser, det var därför jag också använde ordet rimligt. Min poäng är bara att vi bygger bort trafikrisker efter bästa förmåga även om det är den enskildes ansvar om denne gör fel.
Att utifrån den vetskapen även argumentera för att vissa däck är lämpligare än andra är i mina ögon inget konstigt – även om det är den enskildes ansvar om denne inte hanterar sitt material på rimligt vis.
Att utifrån den vetskapen även argumentera för att vissa däck är lämpligare än andra är i mina ögon inget konstigt – även om det är den enskildes ansvar om denne inte hanterar sitt material på rimligt vis.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 520 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 520 inlägg
Givet samma hastighet och avstånd. Om det är så att man kör fortare och med kortare avstånd så är det inte lika säkert längre.K karlmb skrev:
Eller så blir jag med nya fina dubbdäck påkörd bakifrån av dig som har minsta lagliga mönster och 25% av dubbarna kvar...K karlmb skrev:
Eller så finns det flera faktorer som kan inverka, men det låter väl märkligt?!
Du har inget stöd för att folk med dubbdäck kör såpass mkt fortare att deras bättre marginaler äts upp av en högre fart.Fairlane skrev:
Det är ren spekulation.
Det kan du ju bli. Tycker du det är ett argument som stödjer din sak?Fairlane skrev:
Nejdå. En del klarar inte ens att köra med dubbdäck. Eller ens på sommaren med sommardäck.Fairlane skrev:
Frågan är bara hur det har någon bäring i debatten om bäst däck.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 520 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 520 inlägg
Nej men jag påstår inte heller att de gör det, medan det påstås att det är de med dubbfritt som är de som kört in i andra och de med dubbar lyckats stanna för att senare bli påkörda.K karlmb skrev:
Det behövs inte att de kör väldig mycket fortare faktiskt. Sen var det ju avståndet också, det påverkar.
Jag tycker det blir lite löjligt att tjata om dubbdäckens överlägsenhet och att andra däck borde förbjudas när man samtidigt kör med 25% av dubbarna kvar.K karlmb skrev:
Nej men det kan ha en bäring i påståenden som att det var friktionsdäckens fel.K karlmb skrev:
Ursäkta men vad är sejfar? Sajpningar vet jag var det är, kanske det du menar?N Nerre skrev:
Fast givet samma avstånd och hastighet så måste du väl ändå hålla med om att risken att en förare utan dubbdäck kör in i framförvarande stillastående bil är större. Med tanke på skillnad i genomsnittlig bromssträcka mellan däcktyperna så är den nog rätt mycket större.Fairlane skrev:
Sen räcker det ju bara att läsa denna tråd för att inse att många med odubbat verkar tro att de har minst lika bra däck för vinterkörning, så att friktionsdäcksförare skulle köra långsammare är inget man kan räkna med. Hade folk vetat hur stor skillnad mot dubbdäck det är i vissa lägen så hade nog många inte köpt friktionsdäck utan stått ut med den högre ljudvolymen som verkar vara det största säljargumentet för friktionsdäck.