Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, det är du och karlmb och några till bara.
Struntprat. Det är mängder med olyckor som inte sker med friktionsdäck på is.
Fairlane Fairlane skrev:
Man saknar faktiskt inte grepp med dubbfritt. Det är sämre men inte noll.
Det är riktigt dåligt, på svartis är det nog rätt nära noll faktiskt. Även dubbdäcken har problem med den.
Fairlane Fairlane skrev:
Kan du garantera att ingen av bilarna med dubbdäck körde in i någon annan bil utan att ha blivit inknuffad?
Nä, hur skulle jag kunna göra det? Men sannolikt var det betydligt fler med friktionsdäck som gjorde det när väggreppet försvann för dom.
Fairlane Fairlane skrev:
Om en bil med dubbdäck kört på någon annan utan att ha blivit inknuffad så är det väl uppenbart att det finns andra faktorer också, till exempel avstånd och hastighet?
Japp, men det är mycket större sannolikhet att någon som förlorat väggreppet kör in i något.

Detta är verkligen ingen raketforskning…
Fairlane Fairlane skrev:
Hmm, halka, vintertid? Nej det känns svårt att förutse. 🤔
Japp, så är det. Det är betydligt lättare att förutse på sommaren.
Fairlane Fairlane skrev:
Fungerar bra? Det ska väl vara bäst annars är det väl värdelöst?
Åfan, vi tänker väl olika då.
 
Nissens
kashieda kashieda skrev:
Hur oförutsägbar är halka runt nollan med fukt?
Ingen aning. Men är det saltat så skall det vara halkfritt. Eller?
 
Som jag förstår det var det kraftig dimma vid tillfället.
Troligen har folk kört fortare än att de hann stanna inom det avståndet de hade sikt.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Struntprat. Det är mängder med olyckor som inte sker med friktionsdäck på is.
Ojdå, hittills har det låtit som att allt är friktionsdäckens fel
Nissens Nissens skrev:
Det är riktigt dåligt, på svartis är det nog rätt nära noll faktiskt. Även dubbdäcken har problem med den.
Ja, visst är det sämre, det förnekar ingen, men det är inte en sanning i alla lägen och det är inte alla som vill förbjuda dubbfritt.
Nissens Nissens skrev:
Nä, hur skulle jag kunna göra det? Men sannolikt var det betydligt fler med friktionsdäck som gjorde det när väggreppet försvann för dom.
Så experimentet var inte så bra genomfört?
Nissens Nissens skrev:
Japp, men det är mycket större sannolikhet att någon som förlorat väggreppet kör in i något.
Hmm, så med dubbfritt förlorar man väggreppet och kör in i något.
När någon med dubbdäck kör in i något beror det alltså inte på förlorat väggrepp utan på vadå? Sämre förare?
Nissens Nissens skrev:
Detta är verkligen ingen raketforskning…
Att det finns mängder med aspekter att ta hänsyn till? Nej det är inte raketforskning.
Nissens Nissens skrev:
Åfan, vi tänker väl olika då.
Jamen det gör vi.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ingen aning. Men är det saltat så skall det vara halkfritt. Eller?
Säger du och vilken lag?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Var går gränsen då? Var går gränsen för när man själv inte kan hålla rätt marginalen i trafiken?
I fallet dubbdäck är väl när bara 25% av dubben är kvar om du frågar mig. I övrigt lagligt mönsterdjup. Jag vet och kan kompensera för slitna däck. Köra saktare i snömodd tex så jag är säker på att jag får kontakt med underlaget. Samma med slitna sommardäck i ösregn.
Det är inte samma problem som att det runt nästa krök är blankis som jag inte visste om och därför kommer in i kurvan med för hög hastighet och frontar med mötande bil pga den understyr eller jag inte klarar att häva en sladd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hmm, halka, vintertid? Nej det känns svårt att förutse. 🤔
Ändå verkar du inte tycka det är något problem oavsett däck? Man kan alltid köra efter underlaget..
 
kashieda kashieda skrev:
Hur oförutsägbar är halka runt nollan med fukt?
Du bor i Norrland va? Den är i det närmaste helt oförutsägbar. Du kanske inte vet att det är noll i vägbanan 200 m framför dig. Eller det brukar alltid vara saltat på denna väg. Eller du vet att det är kallt men inte precis vilken luftfuktighet som råder 200 längre fram. Eller ifall det runnit ut vatten just där på en i övrigt torr väg.
 
K karlmb skrev:
Du bor i Norrland va? Den är i det närmaste helt oförutsägbar. Du kanske inte vet att det är noll i vägbanan 200 m framför dig. Eller det brukar alltid vara saltat på denna väg. Eller du vet att det är kallt men inte precis vilken luftfuktighet som råder 200 längre fram. Eller ifall det runnit ut vatten just där på en i övrigt torr väg.
Jag bor i Närke och åkte av vägen för några år sen på grund av halka som jag borde ha räknat med.

Eller rättare sagt, på grund av att jag körde utan marginaler vid dåligt underlag. Mitt eget fel.

Bärgaren konstaterade att det var bra grepp överallt utom just i den kurvan...
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Oavsett däck..hur kan man totaldemolera en bil på en raksträcka på en motorväg om man kör efter väglag och sikt?
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jag bor i Närke och åkte av vägen för några år sen på grund av halka som jag borde ha räknat med.

Eller rättare sagt, på grund av att jag körde utan marginaler vid dåligt underlag. Mitt eget fel.

Bärgaren konstaterade att det var bra grepp överallt utom just i den kurvan...
Varför var det ditt fel då? Det var ju bra underlag, utom just på ett ställe. Ifall man ska utgå från att det är blankis överallt när det är torr asfalt så får man ju isåfall alltid köra i typ 50 på motorväg. Det gör ju ingen nästan.
 
RoTe
Om nu friktionsdäck är totalt livsfarliga som vissa här påstår, varför är dom ens tillåtna? Dessutom undrar jag var alla olyckor är då jag väldigt sällan ser eller hör talas om dessa. Är det en konspiration tro?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Varför var det ditt fel då? Det var ju bra underlag, utom just på ett ställe. Ifall man ska utgå från att det är blankis överallt när det är torr asfalt så får man ju isåfall alltid köra i typ 50 på motorväg. Det gör ju ingen nästan.
För att det var runt nollan och fuktigt. Kurvan där jag körde av ligger skuggigt och i lä, med en nedförsbacke in i kurvan och jag hade bråttom till tåget.
 
D Dilato skrev:
Oavsett däck..hur kan man totaldemolera en bil på en raksträcka på en motorväg om man kör efter väglag och sikt?
Du menar nu i Uppland? Där verkar ju onekligen det funnits en del indikatorer om att det kunde vara slirigt. Handlar nog mest om att man ignorerat dålig sikt. För då blir det för små avstånd. Många har ju för små avstånd redan på sommaren. Med halka blir det förstås katastrof.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
För att det var runt nollan och fuktigt. Kurvan där jag körde av ligger skuggigt och i lä, med en nedförsbacke in i kurvan och jag hade bråttom till tåget.
Visst, men det kanske inte alla känner till som passerar. För dessa är det då bättre med bra dubbdäck än friktionsdäck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.