385 954 läst · 5 965 svar
386k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Struntprat. Det är mängder med olyckor som inte sker med friktionsdäck på is.Fairlane skrev:
Det är riktigt dåligt, på svartis är det nog rätt nära noll faktiskt. Även dubbdäcken har problem med den.Fairlane skrev:
Nä, hur skulle jag kunna göra det? Men sannolikt var det betydligt fler med friktionsdäck som gjorde det när väggreppet försvann för dom.Fairlane skrev:
Japp, men det är mycket större sannolikhet att någon som förlorat väggreppet kör in i något.Fairlane skrev:
Detta är verkligen ingen raketforskning…
Japp, så är det. Det är betydligt lättare att förutse på sommaren.Fairlane skrev:
Åfan, vi tänker väl olika då.Fairlane skrev:

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 330 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 330 inlägg
Ojdå, hittills har det låtit som att allt är friktionsdäckens felNissens skrev:
Ja, visst är det sämre, det förnekar ingen, men det är inte en sanning i alla lägen och det är inte alla som vill förbjuda dubbfritt.Nissens skrev:
Så experimentet var inte så bra genomfört?Nissens skrev:
Hmm, så med dubbfritt förlorar man väggreppet och kör in i något.Nissens skrev:
När någon med dubbdäck kör in i något beror det alltså inte på förlorat väggrepp utan på vadå? Sämre förare?
Att det finns mängder med aspekter att ta hänsyn till? Nej det är inte raketforskning.Nissens skrev:
Jamen det gör vi.Nissens skrev:
I fallet dubbdäck är väl när bara 25% av dubben är kvar om du frågar mig. I övrigt lagligt mönsterdjup. Jag vet och kan kompensera för slitna däck. Köra saktare i snömodd tex så jag är säker på att jag får kontakt med underlaget. Samma med slitna sommardäck i ösregn.RoTe skrev:
Det är inte samma problem som att det runt nästa krök är blankis som jag inte visste om och därför kommer in i kurvan med för hög hastighet och frontar med mötande bil pga den understyr eller jag inte klarar att häva en sladd.
Du bor i Norrland va? Den är i det närmaste helt oförutsägbar. Du kanske inte vet att det är noll i vägbanan 200 m framför dig. Eller det brukar alltid vara saltat på denna väg. Eller du vet att det är kallt men inte precis vilken luftfuktighet som råder 200 längre fram. Eller ifall det runnit ut vatten just där på en i övrigt torr väg.kashieda skrev:
Jag bor i Närke och åkte av vägen för några år sen på grund av halka som jag borde ha räknat med.K karlmb skrev:Du bor i Norrland va? Den är i det närmaste helt oförutsägbar. Du kanske inte vet att det är noll i vägbanan 200 m framför dig. Eller det brukar alltid vara saltat på denna väg. Eller du vet att det är kallt men inte precis vilken luftfuktighet som råder 200 längre fram. Eller ifall det runnit ut vatten just där på en i övrigt torr väg.
Eller rättare sagt, på grund av att jag körde utan marginaler vid dåligt underlag. Mitt eget fel.
Bärgaren konstaterade att det var bra grepp överallt utom just i den kurvan...
Varför var det ditt fel då? Det var ju bra underlag, utom just på ett ställe. Ifall man ska utgå från att det är blankis överallt när det är torr asfalt så får man ju isåfall alltid köra i typ 50 på motorväg. Det gör ju ingen nästan.kashieda skrev:
Om nu friktionsdäck är totalt livsfarliga som vissa här påstår, varför är dom ens tillåtna? Dessutom undrar jag var alla olyckor är då jag väldigt sällan ser eller hör talas om dessa. Är det en konspiration tro?
För att det var runt nollan och fuktigt. Kurvan där jag körde av ligger skuggigt och i lä, med en nedförsbacke in i kurvan och jag hade bråttom till tåget.K karlmb skrev:
Du menar nu i Uppland? Där verkar ju onekligen det funnits en del indikatorer om att det kunde vara slirigt. Handlar nog mest om att man ignorerat dålig sikt. För då blir det för små avstånd. Många har ju för små avstånd redan på sommaren. Med halka blir det förstås katastrof.D Dilato skrev: