385 954 läst · 5 965 svar
386k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Med ditt argument ska man ju då köpa nya däck varje höst, helst en gång mitt i säsongen också om man kör mycket. För mönsterdjupet minskar när man kör och så kan vi ju inte ha det!! Saknas det en dubb? Köp nya däck! För man ligger alltid på marginalen som en jävla raceförare! Eller inte... Jag har kört tiotusen mil per år i ganska många år med tunga fordon och där hade vi däck av låt oss säga skiftande kvalitet (aldrig någonsin dubbdäck). Däck är för dyrt för att kasta bort både för privatpersoner och företag. Man gjorde en säkerhetskontroll innan körning och kollade däckens skick och gjorde vid väl valda tillfällen även provbromsningar för att kontrollera friktionen. Jag var aldrig i diket, jag fastnade aldrig i någon backe, däremot valde jag flera gånger att stanna eller att inte köra en viss väg.K karlmb skrev:
Nu är det ju inte så att 2 mm mindre mönster raderar 99% av däckets usprungliga prestanda...RoTe skrev:
Med ditt argument ska man ju då köpa nya däck varje höst, helst en gång mitt i säsongen också om man kör mycket. För mönsterdjupet minskar när man kör och så kan vi ju inte ha det!! Saknas det en dubb? Köp nya däck! För man ligger alltid på marginalen som en jävla raceförare! Eller inte... Jag har kört tiotusen mil per år i ganska många år med tunga fordon och där hade vi däck av låt oss säga skiftande kvalitet (aldrig någonsin dubbdäck). Däck är för dyrt för att kasta bort både för privatpersoner och företag. Man gjorde en säkerhetskontroll innan körning och kollade däckens skick och gjorde vid väl valda tillfällen även provbromsningar för att kontrollera friktionen. Jag var aldrig i diket, jag fastnade aldrig i någon backe, däremot valde jag flera gånger att stanna eller att inte köra en viss väg.
Struntprat. Det är självklart böttre att ha bra väggrepp än atg inte ha det!!S Stuff skrev:
Hur resonerar du egentligen?
Jag kör med dubbdäck, men det ökar säkerhetsmarginalen eftersom jag kör försiktigt ändå. Största oron är att få en bil som saknar väggrepp i häcken…
Jag har både dubbdäck och fyrhjulsdrift. Det tar mig fram på vägar andra bara kan drömma om att köra på.S Stuff skrev:
Man får inte ens köra bil i skogen…S Stuff skrev:
Jag har också dubbdäck och fyrhjulsdrift och trivs bra med det. Men jag börjar inte gasta om friktionsdäck så fort jag ser en olycka.Nissens skrev:
Struntprat. Det är självklart böttre att ha bra väggrepp än atg inte ha det!!
Hur resonerar du egentligen?
Jag kör med dubbdäck, men det ökar säkerhetsmarginalen eftersom jag kör försiktigt ändå. Största oron är att få en bil som saknar väggrepp i häcken…
Jag har både dubbdäck och fyrhjulsdrift. Det tar mig fram på vägar andra bara kan drömma om att köra på.
Man får inte ens köra bil i skogen…
Tankarna går snarare mot rattsurfande, trötthet, allmän ouppmärksamhet eller bara dålig förare.
Många borde välja att stanna hemma i dåligt väder, eller inte tillåtas ha körkort över huvud taget. Då har de inte heller behov av några vinterdäck.
Personbil. Det är en rekommendation från bland annat NTF och verkar vara mer eller mindre allmänt gällande. Självfallet sker en gradvis försämring från ”ny-mönsterdjup” till 5mm men under 5mm anses vad jag förstår egenskaperna påverkas i för stor utsträckning och därav rekommendationen. Jag har inte grävt mer i vilka eventuella vetenskapliga studier och experiment men finner det egentligen ointressant. 5mm är rimligt.RoTe skrev:
Därtill kommer så klart dubbslitage på dubbade däck kring vilket det inte finns liknande rekommendationer vad jag vet, det är också kanske svårare att mäta. För egen del har jag som måttstock att utgå från samma resonemang som mönsterdjupet, dvs när halva dubbhöjden är förbrukad är det det dax att byta däck. Det innebär alltså att jag med dubbdäck behöver ta hänsyn till två parametrar.
För oss som kör 3500-4000 mil om året brukar det i praktiken innebära däckbyte varannat år med Nokian hakkapelitta dubbdäck.
Redigerat:
Nej, det är det nog inte många som gör.S Stuff skrev:
Då var det en ovanlig koncentration av rattsurfande, trötta, ouppmärksamma och dessutom dåliga förare utanför Uppsala häromdagen. Att en stor andel av bilarna saknade väggrepp i halkan kan inte ha haft någon som helst betydelse.S Stuff skrev:
Frågan är hur människor skall förutse oförutsebar halka.S Stuff skrev:
Det är ju bra att det finns alternativ som fungerar bra på alla underlag (enligt forskning, tester och däcktillverkarna)
Ja, samtidigt så beror det väl lite på körsituationener. Med det menar jag att senare på säsongen är det normalt mindre krävande förhållanden vilket kan göra att man accepterar 5mm framåt april månad. Men kanske inte i januari.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 329 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 329 inlägg
Nej, det är du och karlmb och några till bara.Nissens skrev:
Man saknar faktiskt inte grepp med dubbfritt. Det är sämre men inte noll.Nissens skrev:
Kan du garantera att ingen av bilarna med dubbdäck körde in i någon annan bil utan att ha blivit inknuffad?
Om en bil med dubbdäck kört på någon annan utan att ha blivit inknuffad så är det väl uppenbart att det finns andra faktorer också, till exempel avstånd och hastighet?
Hmm, halka, vintertid? Nej det känns svårt att förutse. 🤔Nissens skrev:
Fungerar bra? Det ska väl vara bäst annars är det väl värdelöst?Nissens skrev: