RoTe
K karlmb skrev:
För att era argument inte håller. Det är precis marginaler det handlar om. Att medvetet ta bort dessa och säga att, "det är så sällan det blir problem", det håller inte helt enkelt.
Med ditt argument ska man ju då köpa nya däck varje höst, helst en gång mitt i säsongen också om man kör mycket. För mönsterdjupet minskar när man kör och så kan vi ju inte ha det!! Saknas det en dubb? Köp nya däck! För man ligger alltid på marginalen som en jävla raceförare! Eller inte... Jag har kört tiotusen mil per år i ganska många år med tunga fordon och där hade vi däck av låt oss säga skiftande kvalitet (aldrig någonsin dubbdäck). Däck är för dyrt för att kasta bort både för privatpersoner och företag. Man gjorde en säkerhetskontroll innan körning och kollade däckens skick och gjorde vid väl valda tillfällen även provbromsningar för att kontrollera friktionen. Jag var aldrig i diket, jag fastnade aldrig i någon backe, däremot valde jag flera gånger att stanna eller att inte köra en viss väg.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Med ditt argument ska man ju då köpa nya däck varje höst, helst en gång mitt i säsongen också om man kör mycket. För mönsterdjupet minskar när man kör och så kan vi ju inte ha det!! Saknas det en dubb? Köp nya däck! För man ligger alltid på marginalen som en jävla raceförare! Eller inte... Jag har kört tiotusen mil per år i ganska många år med tunga fordon och där hade vi däck av låt oss säga skiftande kvalitet (aldrig någonsin dubbdäck). Däck är för dyrt för att kasta bort både för privatpersoner och företag. Man gjorde en säkerhetskontroll innan körning och kollade däckens skick och gjorde vid väl valda tillfällen även provbromsningar för att kontrollera friktionen. Jag var aldrig i diket, jag fastnade aldrig i någon backe, däremot valde jag flera gånger att stanna eller att inte köra en viss väg.
Nu är det ju inte så att 2 mm mindre mönster raderar 99% av däckets usprungliga prestanda...
 
RoTe
K karlmb skrev:
Nu är det ju inte så att 2 mm mindre mönster raderar 99% av däckets usprungliga prestanda...
Var går gränsen då? Var går gränsen för när man själv inte kan hålla rätt marginalen i trafiken?
 
Gränsen går vid 5mm.
 
RoTe
mexitegel mexitegel skrev:
Gränsen går vid 5mm.
För personbil eller tunga fordon menar du?
 
Nissens
S Stuff skrev:
Det är väl inte däcken som kör???
Tvärt om kan man hävda att det är farligare med dubbdäck, för då kör man som att man är oövervinnerlig.
Struntprat. Det är självklart böttre att ha bra väggrepp än atg inte ha det!!

Hur resonerar du egentligen?

Jag kör med dubbdäck, men det ökar säkerhetsmarginalen eftersom jag kör försiktigt ändå. Största oron är att få en bil som saknar väggrepp i häcken…
S Stuff skrev:
På samma sätt som att man kan få en övertro på fyrhjulsdrift.
Jag har både dubbdäck och fyrhjulsdrift. Det tar mig fram på vägar andra bara kan drömma om att köra på.
S Stuff skrev:
Som en bärgare en gång sa. Quattro betyder bara att bilen tar sig längre ut i skogen och att han måste mata ut mer bogserlina.
Man får inte ens köra bil i skogen…
 
Nissens Nissens skrev:
Struntprat. Det är självklart böttre att ha bra väggrepp än atg inte ha det!!

Hur resonerar du egentligen?

Jag kör med dubbdäck, men det ökar säkerhetsmarginalen eftersom jag kör försiktigt ändå. Största oron är att få en bil som saknar väggrepp i häcken…

Jag har både dubbdäck och fyrhjulsdrift. Det tar mig fram på vägar andra bara kan drömma om att köra på.

Man får inte ens köra bil i skogen…
Jag har också dubbdäck och fyrhjulsdrift och trivs bra med det. Men jag börjar inte gasta om friktionsdäck så fort jag ser en olycka.
Tankarna går snarare mot rattsurfande, trötthet, allmän ouppmärksamhet eller bara dålig förare.

Många borde välja att stanna hemma i dåligt väder, eller inte tillåtas ha körkort över huvud taget. Då har de inte heller behov av några vinterdäck.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
För personbil eller tunga fordon menar du?
Personbil. Det är en rekommendation från bland annat NTF och verkar vara mer eller mindre allmänt gällande. Självfallet sker en gradvis försämring från ”ny-mönsterdjup” till 5mm men under 5mm anses vad jag förstår egenskaperna påverkas i för stor utsträckning och därav rekommendationen. Jag har inte grävt mer i vilka eventuella vetenskapliga studier och experiment men finner det egentligen ointressant. 5mm är rimligt.

Därtill kommer så klart dubbslitage på dubbade däck kring vilket det inte finns liknande rekommendationer vad jag vet, det är också kanske svårare att mäta. För egen del har jag som måttstock att utgå från samma resonemang som mönsterdjupet, dvs när halva dubbhöjden är förbrukad är det det dax att byta däck. Det innebär alltså att jag med dubbdäck behöver ta hänsyn till två parametrar.

För oss som kör 3500-4000 mil om året brukar det i praktiken innebära däckbyte varannat år med Nokian hakkapelitta dubbdäck.
 
Redigerat:
RoTe
mexitegel mexitegel skrev:
Ja
Är du seriös när du svarar ja på den frågan? Gav ju mig inget svar alls.
 
Nissens
S Stuff skrev:
Jag har också dubbdäck och fyrhjulsdrift och trivs bra med det. Men jag börjar inte gasta om friktionsdäck så fort jag ser en olycka.
Nej, det är det nog inte många som gör.
S Stuff skrev:
Tankarna går snarare mot rattsurfande, trötthet, allmän ouppmärksamhet eller bara dålig förare.
Då var det en ovanlig koncentration av rattsurfande, trötta, ouppmärksamma och dessutom dåliga förare utanför Uppsala häromdagen. Att en stor andel av bilarna saknade väggrepp i halkan kan inte ha haft någon som helst betydelse.
S Stuff skrev:
Många borde välja att stanna hemma i dåligt väder, eller inte tillåtas ha körkort över huvud taget. Då har de inte heller behov av några vinterdäck.
Frågan är hur människor skall förutse oförutsebar halka.

Det är ju bra att det finns alternativ som fungerar bra på alla underlag (enligt forskning, tester och däcktillverkarna)
 
RoTe RoTe skrev:
Är du seriös när du svarar ja på den frågan? Gav ju mig inget svar alls.
Blev någon märklig postning när jag började skriva inlägget, se mitt riktiga inlägg ovan.
 
RoTe
mexitegel mexitegel skrev:
Blev något märklig postning, se mitt riktiga inlägg ovan.
Tack! 5mm är ju i princip en halvering av mönsterdjupet vilket jag tycker låter mycket, bara 2mm mer än lagkrav. Men det kanke fungerar precis lika bra som ett nytt däck i något test...
 
Ja, samtidigt så beror det väl lite på körsituationener. Med det menar jag att senare på säsongen är det normalt mindre krävande förhållanden vilket kan göra att man accepterar 5mm framåt april månad. Men kanske inte i januari.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Frågan är hur människor skall förutse oförutsebar halka.
Hur oförutsägbar är halka runt nollan med fukt?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Nej, det är det nog inte många som gör.
Nej, det är du och karlmb och några till bara.
Nissens Nissens skrev:
Då var det en ovanlig koncentration av rattsurfande, trötta, ouppmärksamma och dessutom dåliga förare utanför Uppsala häromdagen. Att en stor andel av bilarna saknade väggrepp i halkan kan inte ha haft någon som helst betydelse.
Man saknar faktiskt inte grepp med dubbfritt. Det är sämre men inte noll.

Kan du garantera att ingen av bilarna med dubbdäck körde in i någon annan bil utan att ha blivit inknuffad?

Om en bil med dubbdäck kört på någon annan utan att ha blivit inknuffad så är det väl uppenbart att det finns andra faktorer också, till exempel avstånd och hastighet?
Nissens Nissens skrev:
Frågan är hur människor skall förutse oförutsebar halka.
Hmm, halka, vintertid? Nej det känns svårt att förutse. 🤔
Nissens Nissens skrev:
Det är ju bra att det finns alternativ som fungerar bra på alla underlag (enligt forskning, tester och däcktillverkarna)
Fungerar bra? Det ska väl vara bäst annars är det väl värdelöst?
 
  • Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.