391 169 läst · 5 965 svar
391k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 447 inlägg
Lyssnade igår på P1 och där pratades det om masskrocken och att man inte visste hur det såg ut med däckstandarden hos de inblandade. I programmet intervjuades en forskare från VTI som överraskade med sin tydlighet kring att dubbdäck är så mycket bättre än dubbfria i fråga om säkerhet. I vanliga fall brukar de svara "det beror på". Han fick nästan anstränga sig för att komma på en kategori bilägare som borde välja dubbfria.
Veteranbilsägare?M Myckling skrev:Lyssnade igår på P1 och där pratades det om masskrocken och att man inte visste hur det såg ut med däckstandarden hos de inblandade. I programmet intervjuades en forskare från VTI som överraskade med sin tydlighet kring att dubbdäck är så mycket bättre än dubbfria i fråga om säkerhet. I vanliga fall brukar de svara "det beror på". Han fick nästan anstränga sig för att komma på en kategori bilägare som borde välja dubbfria.
Har även noterat att folk som gillar att köra i mittfilen ofta håller ihop med minimalt avstånd.
Avståndet mellan bilarna i vänster brukar vara betydligt större.
Nja, det har alltid varit tydligt. Det är väl mest naturmupparna som lyckats i sin iver med att dissa de dubbade vinterdäcken. Att friktionsdäck är farligare i halka är ju ingen hemlighet alls.M Myckling skrev:Lyssnade igår på P1 och där pratades det om masskrocken och att man inte visste hur det såg ut med däckstandarden hos de inblandade. I programmet intervjuades en forskare från VTI som överraskade med sin tydlighet kring att dubbdäck är så mycket bättre än dubbfria i fråga om säkerhet. I vanliga fall brukar de svara "det beror på". Han fick nästan anstränga sig för att komma på en kategori bilägare som borde välja dubbfria.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 453 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 453 inlägg
Instämmer heltG Greger_08 skrev:
Instämmer bara delvis. Ofta kör folk 20 km/h under hastighetsbegränsning i mittfilen, tätt. Ibland vill de dock köra om varandra och ökar då hastigheten med 5 km/h och går ut i vänsterfil. Sen segar de sig om 20 bilar medan kön bakom växer och får korta avstånd.G Greger_08 skrev:
Högerfil däremot, där är det rejäla avstånd oftast.
Det är väl inte däcken som kör???Nissens skrev:
Tvärt om kan man hävda att det är farligare med dubbdäck, för då kör man som att man är oövervinnerlig.
På samma sätt som att man kan få en övertro på fyrhjulsdrift.
Som en bärgare en gång sa. Quattro betyder bara att bilen tar sig längre ut i skogen och att han måste mata ut mer bogserlina.
För att era argument inte håller. Det är precis marginaler det handlar om. Att medvetet ta bort dessa och säga att, "det är så sällan det blir problem", det håller inte helt enkelt.RoTe skrev:
Eller så gjorde hen inte det och fick sladd när hen försökte undvika att inte köra in i en stillastpende lastbil som plötsligt dök upp.Guzzi skrev:
Exakt. Lika lite bevis som allting som Nissens framtäller som fakta. Just my point.K karlmb skrev:
Men tillbaka till min största poäng. Nissen har snöat in alldeles för djupt på just däcken.
I sådana scenarion handlar det om 1% om materialet och 99% om människan.
Han kan tjata om sina däck, men det spelar ingen som helst roll. (Eller ja, det kan spela 1% roll)
Nej, jag håller med honom. Självklart måste man kunna köra bil.S Stuff skrev:Exakt. Lika lite bevis som allting som Nissens framtäller som fakta. Just my point.
Men tillbaka till min största poäng. Nissen har snöat in alldeles för djupt på just däcken.
I sådana scenarion handlar det om 1% om materialet och 99% om människan.
Han kan tjata om sina däck, men det spelar ingen som helst roll. (Eller ja, det kan spela 1% roll)
Men i vissa situationer är det faktiskt 99% däcken som avgör. Du kan inte alltid lyckas köra i precis rätt fart i förhållande till tillgänglig friktion, eftersom du inte alltid vet hur mkt tillgänglig friktion du har.
Rätt enkelt o självklart om man tänker efter.
Och det är i de lägena som det hjälper MYCKET att ha så små skillnader som möjligt i vad du förväntar dig, och vad du i verkligheten har tillgängligt, just i den kurvan, vid den oväntade tvärniten etc.
Är det för stor skillnad, ja då räcker helt enkelt inte marginalerna (= skillnaden mellan förväntad friktion och verklig) till, utan du glider för långt i någon riktning.
Det faller på sin egen orimlighet. Såklart att däcken är avgörande, men det är 100% förarens ansvar att anpassa körningen efter det grepp som finns.K karlmb skrev:Nej, jag håller med honom. Självklart måste man kunna köra bil.
Men i vissa situationer är det faktiskt 99% däcken som avgör. Du kan inte alltid lyckas köra i precis rätt fart i förhållande till tillgänglig friktion, eftersom du inte alltid vet hur mkt tillgänglig friktion du har.
Rätt enkelt o självklart om man tänker efter.
Och det är i de lägena som det hjälper MYCKET att ha så små skillnader som möjligt i vad du förväntar dig, och vad du i verkligheten har tillgängligt, just i den kurvan, vid den oväntade tvärniten etc.
Är det för stor skillnad, ja då räcker helt enkelt inte marginalerna (= skillnaden mellan förväntad friktion och verklig) till, utan du glider för långt i någon riktning.
Om man har sämre grepp/däck så anpassar man fart och avstånd efter det.
Att köpa bra däck med massa dubb är inget frikort för att kunna strunta i att anpassa sin körning.
Ligger man så på gränsen i sin körning att man är beroende av den där lilla marginalen som dubbdäcken ger. Då är man är man en kass förare
Det var inte riktigt det jag skrev va?S Stuff skrev:Det faller på sin egen orimlighet. Såklart att däcken är avgörande, men det är 100% förarens ansvar att anpassa körningen efter det grepp som finns.
Om man har sämre grepp/däck så anpassar man fart och avstånd efter det.
Att köpa bra däck med massa dubb är inget frikort för att kunna strunta i att anpassa sin körning.
Ligger man så på gränsen i sin körning att man är beroende av den där lilla marginalen som dubbdäcken ger. Då är man är man en kass förare
Man kan tro att man har god marginal (liten skillnad mellan förväntad friktion och den faktiska). Då kör man efter det, dvs som man brukar vid iaf hyffsat väggrepp, ifall man inte kryper i 30 på motorvägen.
Den marginalen kan plötsligt försvinna, då borde man kört i 30 på motorvägen, men det visste man inte om.
Så det handlar inte om att ligga på gränsen hela tiden, det gör man på bana, inte i trafiken.