Fairlane Fairlane skrev:
Jag får be om ursäkt för skämtet
Gör inte det.
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Lyssnade igår på P1 och där pratades det om masskrocken och att man inte visste hur det såg ut med däckstandarden hos de inblandade. I programmet intervjuades en forskare från VTI som överraskade med sin tydlighet kring att dubbdäck är så mycket bättre än dubbfria i fråga om säkerhet. I vanliga fall brukar de svara "det beror på". Han fick nästan anstränga sig för att komma på en kategori bilägare som borde välja dubbfria.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Lyssnade igår på P1 och där pratades det om masskrocken och att man inte visste hur det såg ut med däckstandarden hos de inblandade. I programmet intervjuades en forskare från VTI som överraskade med sin tydlighet kring att dubbdäck är så mycket bättre än dubbfria i fråga om säkerhet. I vanliga fall brukar de svara "det beror på". Han fick nästan anstränga sig för att komma på en kategori bilägare som borde välja dubbfria.
Veteranbilsägare?

Har även noterat att folk som gillar att köra i mittfilen ofta håller ihop med minimalt avstånd.

Avståndet mellan bilarna i vänster brukar vara betydligt större.
 
Nissens
M Myckling skrev:
Lyssnade igår på P1 och där pratades det om masskrocken och att man inte visste hur det såg ut med däckstandarden hos de inblandade. I programmet intervjuades en forskare från VTI som överraskade med sin tydlighet kring att dubbdäck är så mycket bättre än dubbfria i fråga om säkerhet. I vanliga fall brukar de svara "det beror på". Han fick nästan anstränga sig för att komma på en kategori bilägare som borde välja dubbfria.
Nja, det har alltid varit tydligt. Det är väl mest naturmupparna som lyckats i sin iver med att dissa de dubbade vinterdäcken. Att friktionsdäck är farligare i halka är ju ingen hemlighet alls.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
G Greger_08 skrev:
Veteranbilsägare?

Har även noterat att folk som gillar att köra i mittfilen ofta håller ihop med minimalt avstånd.
Instämmer helt
G Greger_08 skrev:
Avståndet mellan bilarna i vänster brukar vara betydligt större.
Instämmer bara delvis. Ofta kör folk 20 km/h under hastighetsbegränsning i mittfilen, tätt. Ibland vill de dock köra om varandra och ökar då hastigheten med 5 km/h och går ut i vänsterfil. Sen segar de sig om 20 bilar medan kön bakom växer och får korta avstånd.

Högerfil däremot, där är det rejäla avstånd oftast.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, det har alltid varit tydligt. Det är väl mest naturmupparna som lyckats i sin iver med att dissa de dubbade vinterdäcken. Att friktionsdäck är farligare i halka är ju ingen hemlighet alls.
Det är väl inte däcken som kör???
Tvärt om kan man hävda att det är farligare med dubbdäck, för då kör man som att man är oövervinnerlig.

På samma sätt som att man kan få en övertro på fyrhjulsdrift.
Som en bärgare en gång sa. Quattro betyder bara att bilen tar sig längre ut i skogen och att han måste mata ut mer bogserlina.
 
  • Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Cirka hälften av alla bilar har dubbdäck jag har väldigt svårt att tro att bilarna med dubbdäck klarade sig utmärkt tills de blev påkörda av de med friktionsdäck.
Så är det nog. Förbjud friktionsdäck.
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
Är inte alla däck friktionsdäck?
 
RoTe RoTe skrev:
Hur menar du att dom INTE funkar på is? Dom funkar sämre på is men bättre än sommardäck på is och vi som knappt kör i vinterväglag väljer ofta att inte ha spikskor på våra bilar. Samma jävla cirkelargument hela tiden. Nu sätter jag dig på ignore och slipper läsa en betydande andel shitposts.
För att era argument inte håller. Det är precis marginaler det handlar om. Att medvetet ta bort dessa och säga att, "det är så sällan det blir problem", det håller inte helt enkelt.
 
Guzzi Guzzi skrev:
I det här fallet kan det nog räcka med ett det var en förare som anpassade körningen utifrån de förhållanden som rådde på platsen. Sedan kom det 99 bilar som inte gjorde det samma och körde på den bilen.
Eller så gjorde hen inte det och fick sladd när hen försökte undvika att inte köra in i en stillastpende lastbil som plötsligt dök upp.
 
S Stuff skrev:
Tvärt om kan man hävda att det är farligare med dubbdäck, för då kör man som att man är oövervinnerlig.
Det har du inget bevis för.
 
K karlmb skrev:
Det har du inget bevis för.
Exakt. Lika lite bevis som allting som Nissens framtäller som fakta. Just my point.

Men tillbaka till min största poäng. Nissen har snöat in alldeles för djupt på just däcken.

I sådana scenarion handlar det om 1% om materialet och 99% om människan.
Han kan tjata om sina däck, men det spelar ingen som helst roll. (Eller ja, det kan spela 1% roll)
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Exakt. Lika lite bevis som allting som Nissens framtäller som fakta. Just my point.

Men tillbaka till min största poäng. Nissen har snöat in alldeles för djupt på just däcken.

I sådana scenarion handlar det om 1% om materialet och 99% om människan.
Han kan tjata om sina däck, men det spelar ingen som helst roll. (Eller ja, det kan spela 1% roll)
Nej, jag håller med honom. Självklart måste man kunna köra bil.
Men i vissa situationer är det faktiskt 99% däcken som avgör. Du kan inte alltid lyckas köra i precis rätt fart i förhållande till tillgänglig friktion, eftersom du inte alltid vet hur mkt tillgänglig friktion du har.
Rätt enkelt o självklart om man tänker efter.
Och det är i de lägena som det hjälper MYCKET att ha så små skillnader som möjligt i vad du förväntar dig, och vad du i verkligheten har tillgängligt, just i den kurvan, vid den oväntade tvärniten etc.
Är det för stor skillnad, ja då räcker helt enkelt inte marginalerna (= skillnaden mellan förväntad friktion och verklig) till, utan du glider för långt i någon riktning.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej, jag håller med honom. Självklart måste man kunna köra bil.
Men i vissa situationer är det faktiskt 99% däcken som avgör. Du kan inte alltid lyckas köra i precis rätt fart i förhållande till tillgänglig friktion, eftersom du inte alltid vet hur mkt tillgänglig friktion du har.
Rätt enkelt o självklart om man tänker efter.
Och det är i de lägena som det hjälper MYCKET att ha så små skillnader som möjligt i vad du förväntar dig, och vad du i verkligheten har tillgängligt, just i den kurvan, vid den oväntade tvärniten etc.
Är det för stor skillnad, ja då räcker helt enkelt inte marginalerna (= skillnaden mellan förväntad friktion och verklig) till, utan du glider för långt i någon riktning.
Det faller på sin egen orimlighet. Såklart att däcken är avgörande, men det är 100% förarens ansvar att anpassa körningen efter det grepp som finns.
Om man har sämre grepp/däck så anpassar man fart och avstånd efter det.

Att köpa bra däck med massa dubb är inget frikort för att kunna strunta i att anpassa sin körning.

Ligger man så på gränsen i sin körning att man är beroende av den där lilla marginalen som dubbdäcken ger. Då är man är man en kass förare
 
  • Gilla
roli och 5 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Det faller på sin egen orimlighet. Såklart att däcken är avgörande, men det är 100% förarens ansvar att anpassa körningen efter det grepp som finns.
Om man har sämre grepp/däck så anpassar man fart och avstånd efter det.

Att köpa bra däck med massa dubb är inget frikort för att kunna strunta i att anpassa sin körning.

Ligger man så på gränsen i sin körning att man är beroende av den där lilla marginalen som dubbdäcken ger. Då är man är man en kass förare
Det var inte riktigt det jag skrev va?
Man kan tro att man har god marginal (liten skillnad mellan förväntad friktion och den faktiska). Då kör man efter det, dvs som man brukar vid iaf hyffsat väggrepp, ifall man inte kryper i 30 på motorvägen.
Den marginalen kan plötsligt försvinna, då borde man kört i 30 på motorvägen, men det visste man inte om.
Så det handlar inte om att ligga på gränsen hela tiden, det gör man på bana, inte i trafiken.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.