Nissens Nissens skrev:
Friktionsdäck fungerar inte på is
Om dom inte fungerar på is borde väl bromssträckan vara längre än med sommardäck? Inte 60% kortare...

Bilbromstester på is, jämför bromssträckor för olika däcktyper: dubbade vinterdäck (35m), nordiska vinterdäck (45m), europeiska vinterdäck (65m), sommardäck (105m).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
R
N Nerre skrev:
Friktionsdäck är designade just för is, inte snö.
Däcktillverkarna verkar inte hålla med dig:
Snabb googling😉

”Skillnaderna mellan bromssträckorna är största när temperaturen ligger vid noll grader. När man jämför bromssträckorna på olika typer av däck från 50 km/t så ger dubbdäck en bromssträcka på 43 meter och nordiska dubbfria vinterdäck stoppar bilen efter 60 meter. Bilen med dubbdäck stannar alltså 17 meter, eller nästan fyra billängder före. Skillnaden mellan dubbdäck och centraleuropeiska dubbfria vinterdäck är ännu större. Bilen med dubbdäck stannar nästa åtta billängder före.”
https://www.nokiantyres.se/innovati...sakerheten/vinterdackens-bromsstrackor-pa-is/

• Friktionsdäck är sämre på is eller packad snö" - text från en artikel om däcktyper och deras effekter på säkerhet och miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Har du kört med sommardäck på is?
Det räcker att du försöker o bromsa så har du tappat kontrollen!
Ja det har jag, man tappar inte kontrollen om man förstår grundläggande körteknik och anpassar sig efter underlaget.

Jag lärde mig köra bil innan ABS ens fanns,
så jag vet hur man bromsar ((och gasar) på halt underlag.

Behövs det håller man jättelåg fart!

För inte mer än ett år sedan körde jag max 60 på E65 just för att det var snorhalt och oplogat..och därför låg jag inte i diket som så många av mina medtrafikanter gjorde.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Ja det har jag, man tappar inte kontrollen om man förstår grundläggande körteknik och anpassar sig efter underlaget.

Jag lärde mig köra bil innan ABS ens fanns,
så jag vet hur man bromsar ((och gasar) på halt underlag.

Behövs det håller man jättelång fart!

För inte mer än ett år sedan körde jag max 60 på E65 just för att det var snorhalt och oplogat..och därför låg jag inte i diket som så många av mina medtrafikanter gjorde.
Har man sommardäck på blankis så kommer du ingenvart om det lutar det minsta..
Det borde du veta😉

• Haha
Dilato
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Har man sommardäck på blankis så kommer du ingenvart om det lutar det minsta..
Det borde du veta😉
Tur att här i Skåne lutar motorvägen knappt 1% max😉

Skämt åsido, nordiska friktionsdäck med bra mönster tillsammans med rudimentär körkunskap räcker för att komma fram säkert.

Det är när man tänjer på gränserna och kör utöver sin förmåga (där ingår materialet såsom däcken) som det skiter sig.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Tur att här i Skåne lutar motorvägen knappt 1% max😉

Skämt åsido, nordiska friktionsdäck med bra mönster tillsammans med rudimentär körkunskap räcker för att komma fram säkert.

Det är när man tänjer på gränserna och kör utöver sin förmåga (där ingår materialet såsom däcken) som det skiter sig.
Duktiga förare kräver det bästa! Kör man i isiga förhållanden så är det dubb som behövs..
Se bara på världens bästa förare i WRC dom kör inte direkt dubbfritt i svenska rallyt, hade dom gjort det så hade rallyt slutat efter första sträckan för alla hade suttit fast i snövallarna😉

• Haha
Dilato
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Duktiga förare kräver det bästa! Kör man i isiga förhållanden så är det dubb som behövs..
Se bara på världens bästa förare i WRC dom kör inte direkt dubbfritt i svenska rallyt, hade dom gjort det så hade rallyt slutat efter första sträckan för alla hade suttit fast i snövallarna😉
Jag tänker tvärtom, om rallyt kördes på odubbat så blir det en fråga om förarskicklighet och inte en materialsport.

Det är ju inte något speciellt med underlaget som sådant, normal snöplogad grusväg som massor av svenskar kör på dagligen.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Jag tänker tvärtom, om rallyt kördes på odubbat så blir det en fråga om förarskicklighet och inte en materialsport.

Det är ju inte något speciellt med underlaget som sådant, normal snöplogad grusväg som massor av svenskar kör på dagligen.
Kommer du och din bil upp i dom hastigheterna ens om du har nedförsbacke, flygraka och hemlängtan😂

Oavsett dubbat eller inte dubbat så kan man ju aldrig skylla en sådan här händelse på materialet. I så fall har man ju något fel i hjärnkontoret. Det är som alla som säger att de "fått" en sladd. Nej, du har inte anpassat körningen efter förhållandena och sladden är ett resultat av det.

Vid tillfället ska det varit halka, hård vind, kraftigt snöfall och dålig sikt. Mmmmm... och sedan står en reporter i tv och säger att olyckan berodde på att bromssträckan blev längre... nä. Helvete vad dumt.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det är väldigt få som kör på slicks under sommaren och ändå kör väldens bästa förare med just det och slicks är inte ens tillåtet på allmän väg.

Sedan är dubbdäcken på WRC inte direkt jämförbara med dom däcken du och jag har att tillgå för allmän väg så ytterst sparsmakad jämförelse

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Kommer du och din bil upp i dom hastigheterna ens om du har nedförsbacke, flygraka och hemlängtan😂
Tävlingen går väl ut på att komma först? Tävlingsformen där man ska komma upp i så hög hastighet som möjligt heter dragracing och vad jag sett kör dom odubbat där.

Nissens Nissens skrev:
Struntprat. Bilar som kunde bromsa eftersom de hade dubbade vinterdäck fick självklart bilar utan bromsverkan i häcken..

Friktionsdäck fungerar inte på is, och det var sannolikt många i den krocken som körde med däck som bara fungerar på välsaltade vägar.

Det är märkligt att det ens är tillåtet att köra med friktionsdäck…
Den vägen är saltad…

R
A atomlab skrev:
Det är väldigt få som kör på slicks under sommaren och ändå kör väldens bästa förare med just det och slicks är inte ens tillåtet på allmän väg.

Sedan är dubbdäcken på WRC inte direkt jämförbara med dom däcken du och jag har att tillgå för allmän väg så ytterst sparsmakad jämförelse
Det är tyvärr så i detta land där till o med dubbdäck förbjuds i vissa städer och gator..
Men snart löser staten problemet när alla bilar är uppkopplade så kan dom stänga av alla bilar i vissa områden så kan ingen köra😂

R Rejäl skrev:
Det är tyvärr så i detta land där till o med dubbdäck förbjuds i vissa städer och gator..
Men snart löser staten problemet när alla bilar är uppkopplade så kan dom stänga av alla bilar i vissa områden så kan ingen köra😂
Där är vi tyvärr rörande överens.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Tävlingen går väl ut på att komma först? Tävlingsformen där man ska komma upp i så hög hastighet som möjligt heter dragracing och vad jag sett kör dom odubbat där.
Det hade dom vart tvungna om dom kört på is!
Eller tror du att det hade funkat bra med slicks😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.