Nissens
K karlmb skrev:
Fast det finns bara vaga bevis för att dubbdäck sliter mer på vägarna också. Men det passar bra in i narrativet att vi helst ska åka tåg förstås.
Helt rätt, större påverkan har antagligen miljömupparna haft….

Det är otroligt att relativt många gått på det här med friktionsdäck…

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
E Eriond skrev:
Om friktionsdäck verkligen var så dåliga som flera här vill ge sken av, tror ni verkligen att t.ex. trafikverket skulle bortse från verkliga testresultat och tillåta den typen av säkerhetsanordning på era bilar?
Det handlar om ekonomi.
De vill minska andelen dubbdäck för att dubbdäck sliter mer på asfalten.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Walle85
Nissens Nissens skrev:
Jodå, läs på lite så ser du. Det görs däcktester varje år. Dubbade Nokian Hakkapelitta är i stort sett alltid bäst på isiga vägar. Friktionsdäck är sämst där.

Den är inte i närheten så dålig som friktionsdäck på is. Dubbdäck är aldrig så dåliga som friktionsdäck är på fel underlag. Du har ingen koll alls.

...
Kan du visa källa på det?
...
Kan du visa källa på dina påståenden? Intressant att kräva källa på andra utan att själv lämna det. 😉

Vi har tre bilar. Två med odubbade vinterdäck och en med dubbade. Personligen, med min körstil märker jag ingen skillnad mellan bilarna och greppet. Varken på snö, med isfläckar, eller barmark. Det är mest ljudnivån som skiljer dem åt. Men å andra sidan så kommer jag väl inte uppleva en eventuell förrän det är försent ...

Jag har alltid i alla år hållit mig till dubbat, men med utvecklingen av gummiblandningar och tillverkningsprocesser inbillar jag mig att det är endast vid extrema vägförhållanden, som underkylt regn t ex, som det kan bli en märkbar skillnad. I de väderlekarna skulle jag dock undvika att ge mig ut i bil oavsett vilka däck jag har på.

Intressant att de flesta som anser att dubbade däck är bosatta i södra och runt Götet, hur många timmar eller dagar har ni svart is?

Jaja, kör och har kört i tjänsten och privat med friktions däck senaste 12 åren och kommer inte gå tillbaka till dubbat, 99% av tiden bakom ratten så är det barmark och det är så skönt att slippa knattret från dubbarna.

• Gilla
Edlunn
  • Laddar…
Nissens
Walle85 Walle85 skrev:
Kan du visa källa på dina påståenden? Intressant att kräva källa på andra utan att själv lämna det. 😉
Om man följer däcktester så vet man det. Vad får dig att tro att friktionsdäck biter på is?

Varför tror du det finns dubbdäck?

Du kan ju läsa nedan vad en stor däcktillverkare säger:

Citat:
”–Med dubbdäck kan du känna dig trygg oavsett underlag, även under de mest isiga förhållandena, säger Linder. Nordiska friktionsdäck ger framförallt bra komfort då de inte orsakar lika mycket buller som ett dubbdäck och ger dessutom ett likvärdigt, om inte till och med, bättre grepp på snö jämfört med ett dubbdäck. Däremot måste du köra lite försiktigare på isiga vägar.”

Den sista meningen är ett diplomatiskt understatement…

Källa:
https://www.continental-tires.com/se/sv/b2c/tire-knowledge/dubbat-eller-odubbat/

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
K karlmb skrev:
sedan 70-talet har väl alla varit på halkbana.
Varför tror du det? Jag tog bilkörkort på 80-talet och har aldrig kört på en (konstgjord) halkbana.

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Varför tror du det? Jag tog bilkörkort på 80-talet och har aldrig kört på en (konstgjord) halkbana.
Jag tog också bilkörkort på 80-talet och då var det krav på att ha kört på halkbana för att få körkort.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Bor i Göteborg. Kör åtminstone en gång varje år upp till Sälen eller Trysil. Har inte använt dubbdäck på 2000-talet. Tror att dubbdäcken finns för att de var bättre på vintern än sommardäck. Behövde köra halkbana på 80-talet, men det var ju förstås -89.
Använder inte mittfilen om det inte behövs.
Kan vi snälla återgå till mittfilskörning nu? Eller bryta ur alla däckinlägg?

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag tog också körkort på 80-talet och då var det krav på att ha kört på halkbana för att ta körkort.
Där jag övningskörde i körskola och körde upp existerade varken halkbana, trafikljus, cirkulationsplatser, körfältspilar eller andra störande objekt. 😂 Antar kraven var lite olika på olika platser i landet för någon halkbana existerade inte men körkort fick jag ändå.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Där jag övningskörde i körskola och körde upp existerade varken halkbana, trafikljus, cirkulationsplatser, körfältspilar eller andra störande objekt. 😂 Antar kraven var lite olika på olika platser i landet för någon halkbana existerade inte men körkort fick jag ändå.
Men det beror ju förmodligen på din nivå som förare att körskolan var tvungen att ta ut dig på ett öppet fält och övningsköra😉

• Haha
Dilato
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men det beror ju förmodligen på din nivå som förare att körskolan var tvungen att ta ut dig på ett öppet fält och övningsköra😉
Nu ska vi inte överdriva. Det fanns nog några enstaka övergångsställen och ett fåtal korsningar som komplicerade körningen rejält. Halkbana existerade dock inte för mig på vägen till körkort.

R
Alfredo Alfredo skrev:
Nu ska vi inte överdriva. Det fanns nog några enstaka övergångsställen och ett fåtal korsningar som komplicerade körningen rejält. Halkbana existerade dock inte för mig på vägen till körkort.
Kravet kom väl senare..

R Rejäl skrev:
Kravet kom väl senare..
Ja uppenbarligen. 😉

R
Alfredo Alfredo skrev:
Ja uppenbarligen. 😉
Ja samer har alltid blivit särbehandlade😉

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.