382 622 läst · 5 965 svar
383k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Har åkt till Uppsala en hel del senaste månaderna (från Ekerö/Stockholm)
Det är samma varje dag, nästa oavsett vilken tid man åker, där det blir 110 efter Upplands Väsby går det 80 i båda filerna till Arlanda.
Det är ju bilar framför så långt ögat ser, så man kan inte peka ut vem som orsakar det.....men man undrar varför.
Det är samma varje dag, nästa oavsett vilken tid man åker, där det blir 110 efter Upplands Väsby går det 80 i båda filerna till Arlanda.
Det är ju bilar framför så långt ögat ser, så man kan inte peka ut vem som orsakar det.....men man undrar varför.
För många bilar på för liten yta. Finns ju filmer som visar ovanifrån att det räcker med att en enda bil bromsar eller så och så har du stillastående köer i kilometer sedan bara pga det.Isakare skrev:
Jag råkade ut för en vänsterfilsåkare igår på väg från jobbet.
Eller, ja, vänsterfil och vänsterfil... det var en MB som blåste om i mötande körfält, i runt 80 på 50-sträcka, i uppförsbacke och på väg in i dold vänsterkurva vid backkrön. Blöt vägbana och nollgradigt.
Eller, ja, vänsterfil och vänsterfil... det var en MB som blåste om i mötande körfält, i runt 80 på 50-sträcka, i uppförsbacke och på väg in i dold vänsterkurva vid backkrön. Blöt vägbana och nollgradigt.
Säkert friktionsdäck också.kashieda skrev:
@Björn He Bergman det går bra att svara nu när du hittat tillbaka till forumet igen, efter din paus när frågorna blev för jobbiga.MathiasS skrev:
Nu pratar du återigen om vad alla andra ska göra. Frågan är vad du ska göra? Du gör fel. Du kör långsammare än övrig trafik i vänsterfilen och då ska du byta till höger omgående. Att du ska köra om fler bilar om en kilometer spelar ingen roll, då är det bara gå ut till vänster igen, när det är fritt så att du inte hindrar någon upphinnande trafik.
Du behöver inte prata om vad andra gör och inte ska göra. Alla kan reglerna, utom du. Du väljer kategoriskt att diskutera vad andra ska göra, men inte vad du ska göra. Du gör tillochmed inlägg på facebook om att folk ligger i fel fil, och sedan gör du samma sak själv.
Du pratar om att andra kör om dig till höger. När det händer kan du vara helt säker på att du kör i fel fil. Flytta på dig till en fil som passar din hastighet. Du bryter mot regeln att du alltid ska ligga så långt till höger som möjligt.
Det måste vara jobbigt att göra så fel hela tiden? Jobbigt att inte följa regelverket.
Du har fortfarande inte svarat på vad du kunde har gjort annorlunda med mopedkrocken, inväntar ditt svar.
Ja, han verkar vara tillbaka från intensivkursen 😎, https://www.byggahus.se/forum/threads/trafikvett-vad-gaeller-haer.521442/post-6097604MathiasS skrev:
Det skulle behöva vara trefiligt till Måbyavfarten, dvs förbi Arlandaavfarten, men Trafikverket avböjer. Detta trots Sigtuna kommuns bifall. Jag kör sträckan alla vardagar och den är extremt olycksdrabbad, oftast är det någon incident varje dag.Isakare skrev:
Hmm... När jag läser det här, så hör jag en person som skyller sin oförmåga att hantera sitt fordon på val av däck?Nissens skrev:
Det råder uppenbarligen en förvirring kring vad de olika däcktyperna kan och inte kan, samt en vilja att göra allt dikotomt (svart eller vitt). Bara för att det är glansis, betyder det inte att ett friktionsdäck är värdelöst. Vad som är lika viktigt att tänka på är hur mycket sämre bromssträcka du får med dubb på torr asfalt.
Om friktionsdäck verkligen var så dåliga som flera här vill ge sken av, tror ni verkligen att t.ex. trafikverket skulle bortse från verkliga testresultat och tillåta den typen av säkerhetsanordning på era bilar?
Efter att ha genomgått en ordentlig förarutbildning i vintermiljö (bl.a plogad bana på sjöis), så insåg jag att det handlar mycket mer om hur jag hanterar mitt fordon, än vilka däck jag har (ja, jag provade bägge typerna, samt sk. Isracing-däck med extra långa dubb).
Numera har jag endast friktionsdäck, och ett fritidshus långt ut i skogen i Jämtland dit jag åker regelbundet utan problem.
En annan korrelation jag lägger märke till i diskussionen om däck, är att det är företrädesvis personer från södra Sverige och storstäderna som tror att dubbdäck är det enda rimliga alternativet när det blir halt. Kan det istället vara så att det är en brist på vana och erfarenhet pga. hur sällan man utsätts för den typen av klimat, som är den egentliga orsaken?
Nu valde jag att citera just dig @Nissens, men du är bara en företrädare för en mycket stor grupp, så ta det inte alltför personligt.
Avslutningsvis, skyll inte alla problem med framkomlighet eller förmåga att stanna i tid, på utrustningen. Det största problemet med nästan alla bilar sitter bakom ratten.
Haha, du vi är många som kan köra bil som föredrar riktiga vinterdäck.E Eriond skrev:
Min farsa var säkert ingen fantomförare men han körde på sommardäck ända tills vinterdäckslagen kom. Vi kämpade med knipetag o puttade på upp för en backe varenda vinter.
Inga olyckor.
Men givetvis har bromssträcka betydelse, liksom sidogrepp.
Eller så tar man till sig innebörden i normalt säkerhetstänk och förstår att det stora problemet vintertid är inte att köra på kända förhållanden, utan när förhållandena ändras plötsligt utan att du vet om det. Karlakarlar klarar inte det bättre än Agda, 80.E Eriond skrev:
Argumenten med bromsssträcka på torr asfalt är ju löjliga, för det första handlar det om några meter extra, vilket ska jämföras med dubbla bromsstäckan eller mer när man har nytta av dubben.
För det andra är det känd info när börjar körningen att bromsssträckan är några meter längre, och man kan ta hänsyn till det från första metern man kör.
Att man kommer att få nytta av halva bromssträckan om 2 km kan man däremot inte veta.
Jadu, sedan 70-talet har väl alla varit på halkbana. Alla plockar kanske inte upp så mkt där, men vi som kan köra bil testar istället kontinuerligt grepp när det är oklart, vi kör inte i 40 som många med friktionsdäck verkar göra så snart de ser lite rimfrost.E Eriond skrev:Efter att ha genomgått en ordentlig förarutbildning i vintermiljö (bl.a plogad bana på sjöis), så insåg jag att det handlar mycket mer om hur jag hanterar mitt fordon, än vilka däck jag har (ja, jag provade bägge typerna, samt sk. Isracing-däck med extra långa dubb).
Numera har jag endast friktionsdäck, och ett fritidshus långt ut i skogen i Jämtland dit jag åker regelbundet utan problem.
Och jag kan ta mina slicks på sommaren då ifall det inte ser ut som det ska komma regn?E Eriond skrev:
Det hänger inte ihop.
Karlakarl igen. Jag har också kört på stabila vintervägar med helt OK grepp, med sommardäck tom.E Eriond skrev:En annan korrelation jag lägger märke till i diskussionen om däck, är att det är företrädesvis personer från södra Sverige och storstäderna som tror att dubbdäck är det enda rimliga alternativet när det blir halt. Kan det istället vara så att det är en brist på vana och erfarenhet pga. hur sällan man utsätts för den typen av klimat, som är den egentliga orsaken?
Vad en del norrlänningar tydligen inte kan begripa är att här nere så är det just de växlande förhållandena som är problemet, se ovan.
De osäkra får tyvärr stora problem ifall någon sagt till dem att köra på friktionsdäck, vi är många som hamnat bakom folket som aldrig testbromsar, aldrig gasar på eller drar lite extra i ratten för att få reda på hur det är med friktionen just där de är. De vågar inget och kör istället i 40 max överallt.
Karlakarl igen...Det är givetvis sant att man måste kunna köra bil, vid alla förhållanden, men det har inget med denna diskussion att göra.E Eriond skrev:
Ja, detta är ju konstigt är det inte?E Eriond skrev:
Den troligaste förklaringen är ju att TRV infiltrerats av mijömuppar som helst åker tåg med Kånkenryggsäck, och deras narrativ är ju att allt med bilar är dåligt och då riktar de numera in sig på de saker som är svårast att undvika utan att sluta köra bil alls. Således partiklar och emissioner från dubbdäck nu när motorerna blivit mkt renare eller helt ersattts av eldrift.
Ett nytt exempel på detta är att de sprider ut narrativet att elbilar minsann inte är tystare än vanliga bilar, tvärtom har de så stora däck så de alstrar mer ljud än vanliga bilar så snart farten kommer upp lite.
Det är förstås sant, men de glömde att elbilar inte har så värst mkt bredare däck (det är det som alstrat ljudet mot vägen), än många andra SUVar.
Ville man göra något egentligen mot detta problem så skulle man börja lagstifta mot ljudnivåer och då skulle modetrenden med allt bredare däck kunna upphöra.
Det är INTE pga hög vikt man sätter 285 breda däck på elbilar.
När jag ser din kommentar tror jag det kommer från en person som aldrig kör utanför de saltade vägarna. Alltså småvägar på landet som har bristfällig skötsel.E Eriond skrev:
Jodå, läs på lite så ser du. Det görs däcktester varje år. Dubbade Nokian Hakkapelitta är i stort sett alltid bäst på isiga vägar. Friktionsdäck är sämst där.E Eriond skrev:
Den är inte i närheten så dålig som friktionsdäck på is. Dubbdäck är aldrig så dåliga som friktionsdäck är på fel underlag. Du har ingen koll alls.E Eriond skrev:
Jadå, för de som håller sig på saltade vägar duger de, även på packad snö. Tror du myndigheterna tar ansvar för din räkning. Lite gulligt i så fall. Du har inte funderat på att de kanske tänker på underhållskostnader på vägarna tex? 😊E Eriond skrev:
Det handlar självklart både om däck och skicklighet. Det är därför det finns vinterdäck, och riktiga dubbdäck.E Eriond skrev:
Bra, det funkar tills du kommer ut på svartis, och då kan det gå riktigt illa. Till och med dubbade vinterdäck får jobba hårt med det underlaget.E Eriond skrev:
Kan du visa källa på det?E Eriond skrev:
Men visst är det sannnolikt mer problem med is i södra Sverige eftersom det är mindre med snö där. Idiotförklatar du alla de i södra Sverige som har andra erfarenheter än du?
Eller kan det vara så att du fått för dig att du vet bättre än andra? Trots att du verkar sakna erfarenhet från vinterväglaget i södra Sverige.E Eriond skrev:
Absolut ingen fara, är mest förundrad lvee hur faktaresistent du verkar vara. Är du säljare av friktionsdäck?E Eriond skrev:
Tydligen är det så i vissa bilar… 🙄E Eriond skrev: